چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024 ساعت ×
از وضعیت اسفناک اتوبوسهای خطی ارومیه/ از پنجه های خشم آفتاب تا سردی بی رحمانه صندلی ها
07 شهریور 1401 - 18:23
شناسه : 18016
9

اتوبوس‌های شهری برای ترابری شمار بیشتری مسافر در مسیرهای کوتاه، ترانزیت بین ایستگاه‌ها و ترابری عمومی محلی طراحی شده اند که از جمله وسایل نقلیه ای که در حمل و نقل شهری و شرکت واحد کاربرد بسیار زیادی دارد همین اتوبوس های خطی است.   یکی از حقوق شهروندی توجه به موضوع حمل و نقل […]

ارسال توسط :

اتوبوس‌های شهری برای ترابری شمار بیشتری مسافر در مسیرهای کوتاه، ترانزیت بین ایستگاه‌ها و ترابری عمومی محلی طراحی شده اند که از جمله وسایل نقلیه ای که در حمل و نقل شهری و شرکت واحد کاربرد بسیار زیادی دارد همین اتوبوس های خطی است.

 

یکی از حقوق شهروندی توجه به موضوع حمل و نقل و ایجاد امکانات برای شهروندان در این حوزه است اما با نگاهی گذرا به وضعیت اتوبوسهای خط واحد ارومیه، متاسفانه نمیتوان ادعا کرد در این بخش کاری انجام شده است.

 

می گویند ارومیه کلانشهر است اما اتوبوس های شهری که به کار گرفته شده اند از لحاظ امکانات آسایشی مسافران به جرات می توان گفت جزو بدترین ها هستند. از امکاناتی که اصولا باید شامل حال مسافران شود میتوان به صندلی راحت، سیستم سرمایش و گرمایشی مناسب،نصب پرده و همچنین راننده مجرب اشاره کرد اما دریغ که اتوبوسهای شهری ارومیه حتی بویی از این امکانات نبرده اند.

 

هر بار که از مجموعه شهرداری پیگیر بهتر شدن وضعیت اتوبوسها شدیم وعده و وعیدهایی حواله کردند ..

 

تابستان داغ امسال ارومیه مثال زدنی در طی چند سال گذشته بود و بخاطر خشکی دریاچه ارومیه و تغییرات آب و هوایی، تحمل گرما و ساعتها سرپا ایستادن در اتوبوس درون شهری انسان را از مرز کلافگی به جنون می کشاند..

 

بیش از ۹۰ درصد اتوبوسهایی که در شهر تردد می کنند نه تنها سیستم سرمایشی ندارند، بلکه حتی پرده ای هم ندارند که در گرمای سر ظهر که آفتاب به تن مسافران پنجه میزند لااقل حایلی ایجاد کند.

در زمستان از نبود بخاری در تابستان از نبود کولر اتوبوسها در عذابیم

 

شهروند دیگری نیز گفت: در سرما از نبود بخاری در عذابیم و حتی نمی شود روی صندلی ها نشست و در تابستان هم از نبود کولر…معلوم نیست می خواهند چه زمانی فکری به حال مردم می کنند.

 

وی ادامه داد: با نگاهی گذرا از وضعیت اتوبوسها در باغ شهر ارومیه که به مرز هم نزدیک است و جز شهرهایی است که توریست خارجی نیز دارد، تاسف می خورم. اکثرا فرسوده هستند و علاوه بر اینکه هیچ امکاناتی برای راحتی سرنشینان ندارند بلکه با دودزایی هوا را نیز آلوده می کنند.

 

این دانشجوی ۲۲ ساله با بیان اینکه این اتوبوسها شایسته مردم شهر نیست، گفت: داخل اتوبوس بخاطر عدم سرویس موتور، مسافر دائما تکانهای شدید می خورد و انگار روی دستگاه ویبره نشسته است.. و دودزایی و صدای وحشتناکی که مشخص است راننده دارد از آخرین نفسهای اتوبوس برای حرکت استفاده می کند هم که دیگر گفتن ندارد.. به جرات می توان گفت بالای ۸۰ درصد اتوبوسهای خط واحد نیازمند بازسازی و نوسازی اند.

می گویند که مشت نمونه خروار است و براساس گلایه چند شهروند ارومیه از وضعیت اتوبوسهای شهری، لازم است برای این ناوگان عمومی فکری اساسی شود.. اگر تورم، تحریمها ومشکلات مالی شهرداری ها قدرت خرید تعداد زیادی اتوبوس و نوسازی را از این مجموعه تضعیف کرده اما حداقلهای حقوق شهروندی در این حوزه لازم است،تامین شود تا مردم بیشتر ترغیب به استفاده از حمل و نقل عمومی شوند در شهری که بیشترین آمار تردد خودرو را بعد از پایتخت به خود اختصاص داده است.

 

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.