وحشت غربیها از تداوم بسته بودن دریای سرخ
▪️بیانیهای که روز جمعه سخنگوی نیروهای مسلح یمن در اجتماع بزرگ مردم پایتخت این کشور در میدان سبعین شهر صنعا خواند نشاندهنده ورود به مرحله جدیدی از نبردها و درگیریها در منطقه و به دنبال آن، در سطح جهان هستیم. این رویداد باعث شده تا عمده شرکتهای غربی فعال در حوزه کشتیرانی که پیش از این تحت فشار امریکا و انگلیس مسیر دریایی خود را از باب المندب و دریای سرخ به دماغه امیدنیک تغییر داده بودند، حالا به شکل عمیقتری و واقعیتری دنبال این کار باشند. چرا که با تداوم حمات امریکا از جنایتهای رژیم صهیونیستی در غزه و حملات خونین و محاصره مردم این باریکه، یمنیها قرار نیست کوتاه بیایند.
▪️در همین رابطه غول کشتیرانی مرسک هشدار داد در بحبوحه عدم نشانهای از کاهش تنشها در دریای سرخ و کانال سوئز، اختلالات کشتیرانی در این منطقه، ممکن است در سال ۲۰۲۵ هم ادامه یابد. ونسان کلرک، مدیرعامل مرسک به روزنامه فایننشیال تایمز گفت: میتوانیم ببینیم که وضعیت در دریای سرخ موقتی نخواهد بود، بلکه حداقل در نیمه دوم سال ادامه خواهد داشت. ما خیلی خوشبین نیستیم که به این زودی بتوانیم از کانال سوئز عبور کنیم.
▪️نیروهای مسلح یمن در همبستگی با مردم فلسطین در جنگ غزه، از اواسط نوامبر، کشتیهای مرتبط با شرکتهای اسرائیلی، آمریکایی و انگلیسی را هدف حمله قرار داده اند. تحولات مذکور، تجارت جهانی را در این مسیر که حدود ۱۵ درصد از ترافیک کشتیرانی جهان را تشکیل میدهد، با تغییراتی روبرو کرده و شرکتها را مجبور به حرکت از سمت جنوب آفریقا کرده و باعث شده سفرهای طولانیتر و گرانتری داشته باشند.
▪️به گفته تحلیلگران، اختلال در تردد از طریق مسیر دریای سرخ و کانال سوئز میتواند برای ماهها ادامه یابد و در نهایت منجر به افزایش هزینههای حمل و نقل و کمبود کشتیهای کانتینری شود که اکنون از طریق دماغه امید نیک، مسیرهای طولانیتری را میپیمایند. مرسک در وب سایت خود هشدار داد هر چند ما همچنان به یک راه حل پایدار در آینده نزدیک امیدواریم، وضعیت در منطقه به طور مداوم در حال تغییر است و به شدت بی ثبات باقی مانده است. تمام اطلاعات موجود تائید می کند که خطر امنیتی همچنان به شکل قابل توجهی بالا است، بنابراین تاثیر بالقوهای بر عملیات لجستیکی دارد.
ثبت دیدگاه