شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
آمریکا: حاضریم در مذاکرات برای کاهش تحریم ها کوتاه بیاییم
04 شهریور 1400 - 10:49
شناسه : 14198
5

کوتاه آمدن آمریکا در برجام و مساله موردعلاقه ایران یعنی تحریم ها تاکنون به این صراحت بیان نشده است. رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده اصلی آمریکا در مذاکرات احیای برجام است؛ سخنانی شنیده نشده بیان کرد که می تواند سیگنالی جدید در مذاکرات باشد. رابرت مالی در مصاحبه با صدای آمریکا گفت: […]

ارسال توسط :

کوتاه آمدن آمریکا در برجام و مساله موردعلاقه ایران یعنی تحریم ها تاکنون به این صراحت بیان نشده است.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده اصلی آمریکا در مذاکرات احیای برجام است؛ سخنانی شنیده نشده بیان کرد که می تواند سیگنالی جدید در مذاکرات باشد.

رابرت مالی در مصاحبه با صدای آمریکا گفت: نمی‌دانیم که آیا در صورت بازگشت آمریکا به برجام، نیت ایران بازگشت به تعهداتش در برجام هست یا خیر. آنچه می‌بینیم این است که اگر این نیت ایران است، نیت ما هم هست و می‌تواند خیلی زود مورد مذاکره قرار گیرد، تا هر دو به تعهدات‌مان بازگردیم. آمریکا تحریم‌هایی را که در تناقض با برجام است بر می‌دارد، و ایران بر مبنای برجام، قدم‌های هسته‌ای خود را بازمی‌گرداند… آن‌ها آماده بازگشت به وین در یک مقطعی هستند و ما نمی‌دانیم آن مقطع چه زمانی است.

مالی سپس سخنی بر زبان آورد که تاکنون از مقام های آمریکایی شنیده نشده است، وی گفت: ما آماده‌ایم در برخی مسائل دشوار کوتاه بیاییم، امیدواریم آن‌ها نیز چنین کنند.

مالی معتقد است: دولت پیشین آمریکا، با کارزار فشار حداکثری اشتباه محاسبه کرد. امید داشت که اعمال تحریم‌های سخت به دور از هرگونه راه سیاسی در پیش روی ایران، موجب تسلیم ایران و قبول شروط آمریکا خواهد شد. آن یک اشتباه محاسبه بود و پرزیدنت بایدن بر سر کار آمد و تلاش کرد این رویه را تغییر دهد…. آنچه موجب نگرانی ماست، این است که شاید امروز ایران درگیر یک اشتباه محاسبه است و فکر می‌کند با پیشبرد برنامه هسته‌ای خود، و افزایش فعالیت‌های هسته‌ای، می‌تواند فراتر از بازگشت به برجام، از آمریکا امتیاز بگیرد. این اتفاق هم نخواهد افتاد.

بازگشت احمدی نژاد!

مالی به گذشته نیز اشاره کرد و با نگرانی گفت: ما این داستان را پیشتر دیده‌ایم. ما را به سال‌های ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بازمی‌گرداند. سناریویی که برای هیچ طرفی مطلوب نیست، اما اگر این مسیری است که ایران می‌خواهد برود، ما باید آماده این وضعیت باشیم.

از نظر مالی و در موضوع تضمین آمریکا برای عدم خروج مجدد از برجام: در دورهای پیشین مذاکرات ما به روشنی به ایرانی‌ها گفتیم اینکه پرزیدنت بایدن از ما خواست برای بازگشت به برجام مذاکره کنیم، خود به معنای این است که نمی‌خواهد بدون دلیل برجام را ترک کند. او مصمم به بازگشت به برجام، و سپس تلاش برای این است که ببینیم می‌توانیم درباره سایر نگرانی‌ها که میان ایران و ایالات متحده است مذاکره کنیم یا خیر. چه در دوران انتخابات و چه حال در کاخ سفید این موضع رئیس‌جمهور آمریکا بوده است. هدف ما بازگشت به برجام و بعد پاره کردن آن نیست، هدف ما بازگشت به برجام، مستحکم کردن آن، پایدار کردن آن و استفاده از آن به عنوان یک مبناست. وقتی ایران از تضمین صحبت می‌کند، تضمینی وجود ندارد… اگر ایران در پی دستیابی به توافق از نوعی دیگر است، توافقی که تضمین‌های واقعی دارد، چیزی شبیه یک پیمان، آنوقت باید درباره آن مذاکره کنیم و آن برجام نخواهد بود. اگر ایران امتیاز بیشتری بخواهد، آمریکا هم در پی امتیاز بیشتر خواهد بود، و این آن چیزی نبود که ما در وین در پی آن بودیم.

مالی معتقد است که نمی‌توانیم تا ابد صبر کنیم، و این یک تهدید علیه ایران نیست، این صرفاً توصیف واقعیت است. اما رابرت مالی توضیح نمی دهد که کشورش در صورت عدم بازگشت ایران به برجام گزینه خاصی برای اعمال فشار در اختیار ندارد.

درواقع مذاکره کننده ارشد آمریکایی معتقد است که کشورش حاضر است؛

  • در برخی مسائل کوتاه بیاید، اما نگفت چه مسائلی و چگونه. زیرا ایران بر رفع تحریم متمرکز است و رفع تحریم های کاتسا و ایسا از دست دولت آمریکا خارج است و در کنگره بخت چندانی برای رفع شدن ندارد.
  • برای عدم خروج از برجام در آینده تضمین نمی دهد و درخواست ایران در این مورد اساسا بی منطق است. هیچ کشوری در هیچ معاهده ای تضمین حضور ابدی نمی دهد، حتی خود ایران، و باید از راه های دیپلماتیک برای افزایش منافع کشور و گرفتن تضمین های موازی استفاده شود.
  • آمریکا مایل به مبنا قرار دادن برجام برای مذاکرات بر سر سایر موضوعات است.
  • آمریکا تا ابد برای بازگشت ایران به میز مذاکرات صبر نمی کند، اما گزینه خاصی هم برای اعمال فشار بر ایران در اختیار ندارد.

درحالیکه هنوز تیم مذاکره کننده ایرانی مشخص نشده است و معلوم نیست سیاست نظام در مذاکرات بر چه راهبردی استوار خواهد بود، قضاوت دشوار است، اما گذشت زمان و کاهش مشکلات اقتصادی ایران به سود طرف غربی نیست. به همین دلیل برای آغاز سریعتر مذاکرات پافشاری می کنند.

پایان/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.