شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
آموزش نوین صنعت کشاورزی به دانش آموزان سیلوانا
09 اسفند 1396 - 8:28
شناسه : 3801
15

گلخانه آموزشی هنرستان شهید مطهری در شهرک زیوه بخش سیلوانا رویکردی نو در جهت آموزش تغییر بافت سنتی به نوین کشاورزی را اجرا می کند . هنرستان شهید مطهری واقع در شهرک زیوه بخش سیلوانای ارومیه با بهره گیری از اساتید مجرب و امکانات مناسب آموزشی از جمله ایجاد گلخانه ، توانسته در زمینه آموزش […]

ارسال توسط :

گلخانه آموزشی هنرستان شهید مطهری در شهرک زیوه بخش سیلوانا رویکردی نو در جهت آموزش تغییر بافت سنتی به نوین کشاورزی را اجرا می کند .

هنرستان شهید مطهری واقع در شهرک زیوه بخش سیلوانای ارومیه با بهره گیری از اساتید مجرب و امکانات مناسب آموزشی از جمله ایجاد گلخانه ، توانسته در زمینه آموزش رشته های بخش کشاورزی در منطقه سیلوانا؛ علاقمندان و هنرجویان بخش کشاورزی را در رشته پرورش میوه های دانه دار تحویل جامعه نماید.

دکتر اصلان پور سرپرست و یکی از مربیان و مسئول بخش گلخانه هنرستان شهید مطهری در گفتگوی اختصاصی به سیلوانانیوز گفت؛

با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی مجموعه های آموزشی در حد مناسبی نیست ، اینجانب ضمن ورود به این هنرستان قسمت گلخانه هنرستان را که در آن روزها از وضعیت مناسبی برخوردار نبود به اجاره تحویل گرفتم و با صرف مبالغی به نصب و تعویض مجدد پلاستیک ، سیستم های برق ، حرارت و آبیاری و … به نحوی که بتوانم با مهیا سازی مناسب محیط گلخانه ، بستری برای آموزش بهتر هنرجویان جهت آموزش عملی ضمن ارایه مطالب تئوری ، بپردازم و در اختیار هنرجویان و هنرستان قرار دهم .

دکتر اصلان پور در ادامه در خصوص نحوه آموزش دروس عملی در گلخانه افزود :
برای این منظور ریشه هایی را بعنوان پایه رویشی برای آموزش تهیه کردیم که هنرجویان بتوانند بصورت راحت هم با موضوع آشنا شوند و هم پیوند ارقام ، سیب ، هلو ، گلابی و شلیل و … آموزش عملی را از نزدیک ببینند که درنتیجه این فعالیت نهالهایی بوجود می آیند که در برابر شرایط زیست محیطی ، آفات و بیماری ها و رویش در بخش سیلوانا کاملا سازگار می باشند و بصورت پایه کوتاه خواهند بود که در سه سالگی به بار می نشینند .

دکتر اصلان پور در خصوص درآمدهای این گلخانه گفت : اجاره گلخانه به مدرسه می رسد که آنهم در امورات مدرسه و محیط آن صرف می گردد.

هنرجویان از این طریق اولا میتوانند پایه ها را بشناسند و در قدم بعدی با نحوه کاشت و هرس ، آفات و تغذیه درختان آشنا شوند که به جرات می توان گفت هنرجویانی که از این نوع آموزشها بهره گیرند خودشان عملا میتوانند بعنوان یک مهندس کشاورزی باشند .

وی در ادامه گفت : این گلخانه میتواند نوع بافت کشاورزی منطقه را از کشاورزی سنتی به نوین تغییر دهد چرا که نهالهایی که در این گلخانه کاشت و آزمایش می شوند میتوانند جایگزینی برای محصولات سنتی همچون سیب در بخش سیلوانا باشند که در مدت زمان کمتری به بهره می رسند که هم کیفیت بهتری دارند و هم وضعیت اقتصادی کشاورزان را ارتقا می بخشند.

دکتر اصلان پور در پایان تاکید کرد :بخش سیلوانا با دارا بودن زمین و آب و هوای مساعد مکان مناسبی برای کشاورزی است اما متاسفانه آگاهی افراد در این زمینه کم می باشد که بیشترین هدف ما هم این هست که با ارائه آموزشهای لازم کشاورزان عزیز را قانع سازیم که از این امکانات بهره‌مند گردند و نهالهای تولیدی از مورخه ١۵ فروردین ماه ، که شامل اقلام ؛ شلیل ؛ گلابی ، هلو ، هلو و گیلاس و آلبالو می باشند آماده فروش خواهند بود که هر کشاورزی از این گلخانه نسبت به خرید نهال اقدام نماید هم حین کاشت میتواند از نظارت مستقیم ما بهره گیرد و هم مشاوره های لازم را بصورت رایگان به کشاورزان ارایه خواهیم نمود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.