چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024 ساعت ×
آب آشامیدنی لوله کشی  شده آرزوی دیرینه مردم هشتیان گردیده است
18 تیر 1396 - 20:11
شناسه : 1746
34

مشکل قطعی و کمبود آب آشامیدنی هر ساله با آغاز فصل تابستان در  بزرگ ترین  روستاهای منطقه صومای برادوست ارومیه  هشتیان ؛ هورسین ؛ مرنه  موجب نارضایتی و مشکلات اهالی گردیده است . بیش از یک دهه می باشد که مردم این منطقه با معضل همیشگی و پایدار بحران آب آشامیدنی دولتی دست و پنجه نرم  […]

ارسال توسط :

مشکل قطعی و کمبود آب آشامیدنی هر ساله با آغاز فصل تابستان در  بزرگ ترین  روستاهای منطقه صومای برادوست ارومیه  هشتیان ؛ هورسین ؛ مرنه  موجب نارضایتی و مشکلات اهالی گردیده است .

بیش از یک دهه می باشد که مردم این منطقه با معضل همیشگی و پایدار بحران آب آشامیدنی دولتی دست و پنجه نرم  می کنند و در طول این مدت با وجود مکاتبات و جلسات  مکرر شوراهای روستاها با مسئولین شهری و استانی متاسفانه هیچ گونه توفیقی در این خصوص حاصل نگردیده  است.

مسئولین  اداره آب استان  همه ساله با فرا رسیدن فصل گرما و بی آبی با شعارهای تو خالی و تکراری  همیشگی خود مبنی بر احداث چاه عمیق جهت غلبه بر مشکل بی آبی روستاهای منطقه زمینه را برای شعارهای سال آینده مهیا می سازند.

با فرا رسیدن فصل تابستان قطعی آب در روستاهای صومای شروع می گردد و مردم برای به دست آوردن آب آشمیدنی بایستی مسیرهای طولانی را طی کرده تا اندکی آب آشمیدنی برای خود و خانواده اش به دست آورد.

به غیر از خشکسالی و پایین آمدن سطح آب های زیر زمینی در روستاهای منطقه  که امری طبیعی می باشد عوامل انسانی نیز از جمله استفاده ی  بی رویه از چاهای آب غیر مجاز ؛ انشعاب های غیر مجاز ؛ افت شدید فشار برق ؛ استفاده از مسیرهای نامناسب برای انتقال آب ؛ و استفاده ی غیر مجاز از آب آشمیدنی در زمینه ی کشاورزی نقش به سزایی در به وجود آمدن بحران کم آبی در منطثه صومای برادوست به خصوص روستاهای ذکر شده دارد.

سکونت  آمار جمعیتی بالا در روستاهای هشتیان ، هورسین و همچنین اسقرار ارگانهای دولتی و آموزشی در این روستاها موجی  از نارضایتی و نا امیدی در بین ساکنین روستاها  به وجود آورده است که همین امر باعت گردیده تا مردم برای رفاه و برخورداری از ابتدایی ترین  خدمات رفاهی همچون آب آشامیدنی به شهر مهاجرت کنند.

تامین آب مورد نیاز روستاها یکی از مهمترین و اساسی ترین عوامل باز دارنده مهاجرت به شهر می باشد زیرا زندگی روستایی بدون آب مفهوم و معنایی ندارد.

غلبه بر مشکل بی آبی در روستاهای هشتیان ، هورسین و …  همچنین سایر روستاهای منطقه نیازمند مشارکت و همت مسئولین ادره آب استان و منطقه را دارد تا با پوشاندن لباس عمل بر شعارهای خود مانع نارضایتی و مهاجرت های بی رویه شوند.

پایان گزارش/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.