شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
اختلافات دولت و مجلس مانع جدید در راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی ارومیه‌
31 تیر 1397 - 11:55
شناسه : 4981
16

راه‌اندازی مناطق ویژه اقتصادی در ارومیه موضوعی است که جز وعده و حرف‌های تکراری هیچ عایدی برای شهروندان این دیار در پی نداشته است. اساساً راه‌اندازی مناطق ویژه اقتصادی یا آزاد در دنیا برای تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. در دنیا مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی عمدتاً با هدف توسعه صادرات و جذب […]

ارسال توسط :

راه‌اندازی مناطق ویژه اقتصادی در ارومیه موضوعی است که جز وعده و حرف‌های تکراری هیچ عایدی برای شهروندان این دیار در پی نداشته است.
اساساً راه‌اندازی مناطق ویژه اقتصادی یا آزاد در دنیا برای تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. در دنیا مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی عمدتاً با هدف توسعه صادرات و جذب سرمایه‌های خارجی شکل گرفته‌اند اما در کشورمان قضیه راه‌اندازی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کلاً متفاوت است.

این مناطق در کشور ما با راه‌اندازی منطقه آزاد کیش در سال ۱۳۵۹ آغاز شد و در سال‌های بعد مناطق دیگری شامل قشم، چابهار، اروند، ارس (جلفا)، انزلی و ماکو به آن اضافه شد. علاوه بر آن تعداد ۹۱ منطقه ویژه اقتصادی نیز در سال‌های گذشته تصویب شده که ۵۱ منطقه به فعلیت رسیده‌اند.

‌بعضاً تصویب‌شدن راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی در بن‌بست‌ترین جاهای ایران آدمی را انگشت به دهان می‌کند، مناطقی که ابتدایی‌ترین زیرساخت‌های لازم برای زندگی عادی شهروندان را ندارند اما منطقه ویژه اقتصادی شده‌اند تا بعداً زیرساخت‌هایش آماده شود و بعد کسانی پیدا شوند و در آنجا سرمایه‌گذاری کنند.

در آذربایجان غربی نیز تب راه‌اندازی منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی همیشه بالا بوده و این تب در ایام تبلیغات انتخاباتی مجلس داغ‌تر هم می‌شود.

تاریخچه راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی ارومیه-سرو

اسفند ماه ۹۳ عباس حسنخانی فرماندار ارومیه که به شهر مرزی سرو سفر کرده بود در جریان کلنگ زنی یک پروژه در جمع خبرنگاران رسما اعلام کرد دولت تصمیم دارد تصویب و راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی سرو را در سفری که با حضور رئیس‌جمهور و هیئت دولت در اوایل سال ۹۴ محقق می‌شود را به سرانجام رسانده و اعلام کند.

وی تصریح کرده بود: تمام کارهای کارشناسی منطقه ویژه اقتصادی شدن شهر سرو به انجام رسیده و کلیه موافقت‌ها اخذ شده است و حتی تمام دستگاه‌ها موافقت رسمی خود را با راه‌اندازی شدن رسمی این منطقه اعلام کرده‌اند.

اتحاد هر سه نماینده ارومیه برای راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی

هر سه نماینده کنونی ارومیه در مجلس نیز تا چندی پیش مدافعان سرسخت راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی در سرو بودند و حتی ادعا می‌کردند باید وسعت این منطقه حد فاصل شهر سرو تا خود ارومیه را نیز در بر بگیرد تا شهروندان ساکن در محدوده شهر ارومیه هم از آثار مثبت راه‌اندازی این منطقه ویژه اقتصادی بهره‌مند شوند.

اما همین نماینده‌ها مدت‌هاست پیگیری راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی ارومیه-سرو را مسکوت گذاشته‌اند و به تازگی مشخص شده هر سه آنها بر سر چگونگی راه‌اندازی این منطقه ویژه اقتصادی اختلافات اساسی پیدا کرده‌اند.

وعده ای که هیچ وقت محقق نشد

۲۴ خرداد ۹۵ سیدهادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس با خبرگزاری تسنیم مصاحبه کرده و صراحتاً گفته بود که با همت و تلاش نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی تا دو سال دیگر موضوع ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در ارومیه به سر انجام می‌رسد.

در همان مصاحبه بهادری به تشریح اهمیت ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در ارومیه نیز پرداخته و اظهار داشته بود: بررسی‌های لازم بر روی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های ارومیه انجام شده است و مزیت‌ها و تفاوت‌های منطقه آزاد با منطقه ویژه اقتصادی نیز آنالیز شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفته بود که بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که با توجه به قابلیت‌های ارومیه، صدور مجوز منطقه ویژه اقتصادی برای این شهر مطلوب‌تر و راحت‌تر است.

مسکوت ماندن مصوبه منطقه ویژه اقتصادی ارومیه-سرو

اما از آن تا تاریخ به بعد وی حرفی از زمان راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی ارومیه نزده و اکنون که وعده وی پس از اتمام دو سال به نتیجه نرسیده اصلاً به روی خودش هم نمی‌آورد که دو سال پیش چنین قولی داده است.

آن زمان نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرده بود: برای اینکه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد زمینه رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشانیم برنامه پیش‌روی ما ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در ارومیه است.

‌پرده برداری از مشکلات دولتی در راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی ارومیه

نادر قاضی پور دیگر نماینده مردم ارومیه در مجلس خرداد سال ۹۶ در گفت‌وگو با تسنیم, با اشاره به چگونگی تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرو به منطقه ویژه اقتصادی ارومیه-سرو گفته بود: منطقه ویژه اقتصادی سرو در مجلس نهم با پیشنهاد من در کمیسیون اقتصادی مجلس به منطقه ویژه اقتصادی ارومیه-سرو تغییر یافت و با عنوان منطقه ویژه اقتصادی ارومیه _سرو به تصویب رسید.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی سال گذشته از برخی مشکلات پیش روی این منطقه پرده‌برداری کرد و با اشاره به لزوم ارائه نقشه مختصات دقیق جغرافیایی مناطق آزاد توسط دولت بیان کرده بود: طبق قانون دولت باید نقشه دقیق مختصات جغرافیایی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را به مجلس ارائه دهد تا مراحل بعدی کار ایجاد این نوع مناطق در دستور کار مجلس قرار گیرد.

نقش ناکام مجلس در راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی ارومیه

قاضی پور در رابطه با عدم ارائه نقشه منطقه ویژه اقتصادی ارومیه_سرو توسط دولت گفته بود: مراحلی تا به امروز در کمیسیون اقتصادی مجلس برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارومیه_سرو طی شده است و ایجاد این منطقه در مجلس به تصویب رسیده است ولی متأسفانه دولت هنوز نقشه جغرافیایی منطقه ویژه اقتصادی ارومیه_سرو را به مجلس ارائه نکرده است.

وی افزود: به دلیل عدم ارائه نقشه جغرافیایی منطقه ویژه اقتصادی ارومیه_سرو توسط دولت, مجلس در این مورد بلاتکلیف مانده است و روند کاری آن در کمسیون اقتصادی مجلس راکد مانده است.

روح الله حضرت پور دیگر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز آبان ماه ۹۵ در تشریح آخرین وضعیت منطقه ویژه سرو گفته بود: پیگیر ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارومیه-سرو هستیم تا از این ظرفیت بزرگ اشتغال‌زایی و صادرات استفاده کنیم.

اما اکنون پس از این همه وعده و وعید اختلافات داخلی نمایندگان ارومیه در مجلس شورای اسلامی بر سر موضوعات فرعی سبب شده تا اصل موضوع راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی ارومیه-سرو در حاشیه مانده و مسکوت به حال خود رها شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.