شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
اختلاف قیمت ۳۳ هزار تومانی قیمت مرغ! رئیسی منتظر چیست؟
03 شهریور 1400 - 12:41
شناسه : 14177
7

قیمت مرغ وارداتی(و تولیدی با دلار ترجیحی) و مرغ توزیع شده در خرده فروشی اختلاف قیمت ۳۳ هزار تومانی پیدا کرده است. درحالیکه از کشورهای برزیل و ترکیه مرغ به قیمت ۲ دلار و با ارز ترجیحی یعنی دلار ۴۲۰۰ خریداری شده است، قیمت مرغ در بازار به ۴۲۰۰۰ تومان رسیده و البته صف مرغ نیز همچنان در حال کش آمدن است. رسانه های وابسته به جریان دلار ۴۲۰۰ […]

ارسال توسط :

قیمت مرغ وارداتی(و تولیدی با دلار ترجیحی) و مرغ توزیع شده در خرده فروشی اختلاف قیمت ۳۳ هزار تومانی پیدا کرده است.

درحالیکه از کشورهای برزیل و ترکیه مرغ به قیمت ۲ دلار و با ارز ترجیحی یعنی دلار ۴۲۰۰ خریداری شده است، قیمت مرغ در بازار به ۴۲۰۰۰ تومان رسیده و البته صف مرغ نیز همچنان در حال کش آمدن است.

رسانه های وابسته به جریان دلار ۴۲۰۰ تومانی از ضعف نظارت و توزیع به عنوان دلایل رسیدن قیمت مرغ به رکوردهای جدید نام می برند، درحالیکه طی سال های متمادی که ارز ترجیحی توزیع نمی شده است، سیستم توزیع به خوبی کار کرده و مشکلی هم نداشته است.

بررسی داده ها نشان می دهد که بیش از نیاز کشور دلار ۴۲۰۰ تومانی بین ذی نفعان برای واردات نهاده های دامی توزیع شده است و همین دلار ۴۲۰۰ تومانی ریشه نابسامانی در بازارهای ارز و کالاهای مشمول است و تا زمانی که پرداخت شود وضع بازار با نوسانات بیش از پیش مواجه خواهد شد و آرامش به بازارها باز نمی گردد.

ذی نفعان سیاسی دریافت کننده دلار ۴۲۰۰ تومانی انگیزه مستقیم برای دستکاری بازار ارز، نهاده های دامی و مرغ دارند و رسانه های وابسته به آنها هر روز یک نفر را به عنوان مقصر معرفی می کنند تا مقصر اصلی پنهان شود. در طی سال های اخیر؛ عدم تخصیص ارز توسط بانک مرکزی، رسوب کالا در گمرکات، عدم وجود کامیون کافی برای بارگیری، دلالان و … متهمان ردیف اول مشکل مرغ معرفی شده اند.

بخش قابل توجهی از نهاده های دامی وارد شده به خارج قاچاق می شود و بقیه نیز به صورت قطره چکانی به بازار تزریق می شود تا کمبود و قیمت بالا که حاشیه سود گیرندگان سیاسی دلار ۴۲۰۰ تومانی را حداکثر می کند باقی بماند.

مرغ تولید داخل که به قیمت ۳ سال و نیم پیش نهاده دریافت می کند و مرغ وارداتی هر کیلو ۸۴۰۰ تومان(۲ دلار خریداری شده از ترکیه و برزیل) با سطح خرده فروشی اختلاف قیمت بیش از ۳۳ هزار تومانی را نشان می دهد تا ایران را به بهشت رانتگیران تبدیل کرده باشد.

سید ابراهیم رئیسی می تواند با دستور فوری آزادسازی واردات نهاده دامی با دلار آزاد، به سرعت بازار را منظم کرده و در کمتر از ۲ ماه دیگر نتیجه درخشان آنرا در کاهش بیش از ۱۵ هزار تومانی قیمت مرغ و برچیده شدن صف های خجالت آور کنونی ببیند.

پایان/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.