شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد دریکشنبه بازار دیزج
05 اسفند 1397 - 18:47
شناسه : 6733
33

سیلوانا یکی از بخش های زیبای شهرستان ارومیه و مناطق بکر استان آذربایجان غربی است که در جنوب غربی استان و در فاصله ۳۰ کیلومتری غرب شهرستان ارومیه و در دامنه ارتفاعات بلند مشرف بر خط مرزی ایران و ترکیه و عراق در قسمت میانی آن واقع شده است. این بخش در چهار فصل سال […]

ارسال توسط :

سیلوانا یکی از بخش های زیبای شهرستان ارومیه و مناطق بکر استان آذربایجان غربی است که در جنوب غربی استان و در فاصله ۳۰ کیلومتری غرب شهرستان ارومیه و در دامنه ارتفاعات بلند مشرف بر خط مرزی ایران و ترکیه و عراق در قسمت میانی آن واقع شده است. این بخش در چهار فصل سال با زیبایی های طبیعتش در تمامی روز های هفته گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند.

دیزج یا به اصطلاح عامیانه دْزه نیز روستایی در دهستان مرگور است. مردم این روستا و روستا های منطقه به زبان کردی کرمانجی (کرمانجی بادینی) تکلم می کنند.
مرگور یکی از مناطق سه گانه بخش سیلوانه و روستای دیزج یکی از ۵۰ روستای دهستان مرگور است. منطقه مرگور از فاصله ۳۰ کیلومتری شهرستان ارومیه آغاز و به طول ۴۵ کیلومتر ادامه دارد. درحد فاصل منطقه مرگور و شهر ارومیه بعد از روستای سیاحتی بند منطقه دشت قرار دارد و پس از آن منطقه مرگور تا منطقه دشتبیل (وابسته به شهرستان اشنویه) امتداد می یابد و در منتهاالیه خود به منطقه دشتبیل می رسد.
منطقه مرگور در بین رشته کوه های زاگرس محصور بوده و امتداد سلسله کوه های زاگرس مانند حصاری این منطقه را در برگرفته است. پهنه مرگور منطقه ای است که در آن می توان زیبا ترین مناظر طبیعی به مثابه شاهکار دست طبیعت را دید.
شماری از روستا ها در دامنه کوه ها به ردیف در امتداد دامنه و شماری از روستا ها در پهنه دشت قرار گرفته اند.
جاده آسفالته ای که از ارومیه به طرف بند و منطقه کشیده شده است درامتداد خود به طرف منطقه از وسط آن می گذرد که شماری از روستا ها در کنار این جاده قرار گرفته اند که روستای دیزج بزرگترین روستای نوار مرزی ارومیه با جمعیتی بالغ بر ۶ هزار نفر می باشد.
روستای دیزج محور ۲۱ روستا می باشد به نظر می رسد دارای پیشینه ای بسیار قدیمی است.
در منطقه مرگور بخش سیلوانا در روزهای یکشنبه بازاری وجود دارد که در روستای دیزج این بازار برگزار می شود و از همه بخش سیلوانا و حتی شهرهای مجاور نیز هر آنکس که برای فروش، مال وحیوانی داشته باشد در روز یکشنبه به دیزج می برد و در میدانی به نام (بازار میدان) به معرض فروش می گذارد.
اهالی بیشتر مایحتاج خود را در این بازار می خرند و در روز های بازار اگر هوا مناسب باشد ازدیاد و ازدحام جمعیت به حدی است که راه رفتن در تنها خیابان روستا مشکل می شود.

گفتنی است که هر هفته بالای هزاران نفر در این روز ، در دیزج جمع می شوند ولی امسال فروشندگان دام و دامداران دغدغه هایی برای حمل و نقل دام داشتند که با پیگیری های سیلوانانیوز و بخشدار محترم بخش سیلوانا ، امروز این مشکل حل شده بود و مردم در فضایی آرام داد و ستد خود را ادامه دادند.
خالو سلیمان که طبق گفته اش چهل سالست در این کار است در گفتگو با خبرنگار سیلوانا نیوز رونق دامداری را در سال جای بی سابقه دانست و از تمام دستندرکاران و گردانندگان این بازار تشکر کرد.

این بازار قدمتی ۹۰ ساله دارد که یکی از ظرفیت های گردشگری و اقتصادی بخش سیلوانا می باشد و باید مسؤلین برای رونق بیشتر آن برنامه های بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام//

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.