دوشنبه, ۳۰ مهر , ۱۴۰۳ Monday, 21 October , 2024 ساعت ×
اس۵۰۰ روسی کابوس ناتو
14 بهمن 1400 - 17:19
شناسه : 15929
14

کارشناسان نظامی سامانه دفاع هوایی اس-۵۰۰ روسیه را کابوسی برای ناتو می دانند که حتی محاسبات پنتاگون را نیز برهم زده است. میانه های سال ۲۰۲۱، سیستم پدافند هواییPrometey S-۵۰۰ روسیه با تأخیر زیاد، با نخستین نمایش عمومی خود ضمن پرتاپ دو موشک ابراز وجود کرد. به نظر میرسد که مراحل پایانی برای تحویل نخستین […]

ارسال توسط :

کارشناسان نظامی سامانه دفاع هوایی اس-۵۰۰ روسیه را کابوسی برای ناتو می دانند که حتی محاسبات پنتاگون را نیز برهم زده است.

میانه های سال ۲۰۲۱، سیستم پدافند هواییPrometey S-۵۰۰ روسیه با تأخیر زیاد، با نخستین نمایش عمومی خود ضمن پرتاپ دو موشک ابراز وجود کرد. به نظر میرسد که مراحل پایانی برای تحویل نخستین سامانه در حال پایان یافتن است و به زودی شاهد ورود آن به ساختار ارتش روسیه باشیم. فیلمی که وزارت دفاع روسیه در یوتیوب منتشر کرد نشان می داد پرتاب آزمایشی دو موشک از یک دستگاه حمل و نقل ده چرخ ۷۷P۶ صورت گرفته است.

 

بخش‌هایی از روند و ویدئوی پرتاب سانسور شد، زیرا وزارت دفاع مسکو نمی‌خواهد برخی از ویژگی‌های این سلاح جدید فاش شود. با اینحال بسیاری از کارشناسان معتقدند آزمایش یک موشک جدید ۷۷N۶-N یا ۷۷N۶-N۱ بوده که برای درهم کوبیدن موشک‌های بالستیک طراحی شده است. موشک های این سامانه با سرعت حداکثر ۲۰ ماخ (۴.۳ مایل بر ثانیه) تا خارج از اتمسفر اوج می گیرند و سپس ماهواره‌های مدار پایین زمین را زیر پا می‌گذارند و به سمت هدف می روند.

 

خبرگزاری تاس روسیه به نقل از یک منبع ناشناس در صنایع دفاعی این کشور گزارش داد که وزارت دفاع قراردادی را با شرکت Almaz-Antey برای تحویل سامانه اس۵۰۰ امضا کرده است که تحویل آن از نیمه اول سال ۲۰۲۲ آغاز می شود. با این حال، Almaz-Antey از تایید این گزارش خودداری کرد.

 

S-500

 

همانطور که از نام آن مشخص است، اس ۵۰۰ پرومتی دارای حداکثر برد بالقوه ۳۷۳ مایلی و ارتفاع رهگیری بیش از ۶۵۰۰۰۰ فوت است ( برخی منابع ارقام کمتری را ذکر می کنند). این سامانه می تواند با هواپیماهای دارای سطح مقطع کم و موشک های کروز نیز درگیر شود.

 

اطلاعات وزارت دفاع ایالات متحده تخمین می زند که اس-۵۰۰ در اولین باری که وارد خدمت می شود، قابلیت خوبی در برابر موشک های بالستیک میان برد نشان می دهد ضمن آنکه پتانسیل داخلی برای رهگیری سامانه های دوربردتر مانند Minuteman و موشک بین قاره ای III و Trident D۵ را هم کسب خواهد کرد. در حال حاضر S-۵۰۰ قادر به رهگیری موشک‌های بالستیک میان‌برد (MRBM) است، اما دارای پنجره شلیکی نیز می باشد که می‌تواند با موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای (ICBM) هم درگیر شود.

 

اس-۵۰۰ ابتدا برای دفاع از منطقه مسکو مستقر می شود و یک لایه میانی بین واحدهای اس-۴۰۰ قبلی و سیستم دفاع موشکی منحصربفرد مبتنی بر سیلو مسکو A۱۳۵ را اشغال می کند. اس-۵۰۰ مزیت متحرک بودن را دارد بنابراین توانایی بیشتری در فرار از حملات دشمن دارد. علاوه بر تسلیحات ۷۷N۶، پرتابگرهای اس-۵۰۰ می توانند از موشک های ضد هوایی ۴۰N۶ و ۴۸N۶ مورد استفاده در سامانه اس-۴۰۰ هم استفاده کنند؛ فرماندهی آن نیز می تواند سامانه را با سامانه های پدافند هوایی قدیمی تر هماهنگ کند.

 

علیرغم پیشرفت آهسته تولید و تحویل S-۵۰۰ طبق گزارشات این سامانه آزمایش های اولیه قابل توجهی را هم در روسیه و هم در سوریه انجام داده است. طبق اعلام «ایزوستیا» مشکلات خاصی در عملکرد تجهیزات شناسایی شد، اما به سرعت برطرف شدند که شامل بهبود در وضعیت ارگونومی خدمه بود. تراکم بالای هواپیماهای نظامی بر فراز سوریه و چالش های ناشی از گرما و گرد و غبار به عنوان یک میدان آزمایشی ایده آل در نظر گرفته شد، همانطور که برای بسیاری از دیگر تسلیحات روسی نیز چنین بوده است.

 

در ماه مه ۲۰۱۸، منابع اطلاعاتی ایالات متحده به CNBC گفتند که طبق گزارش ها، موشکی توسط اس-۵۰۰ شلیک شده بود، یک هدف تمرینی را در فاصله نزدیک به ۳۰۰ مایلی رهگیری و رکورد برد جدیدی را ثبت کرد.

 

بسیاری از کارشناسان نظامی سامانه دفاع موشکی اس-۵۰۰ را کابوسی برای ناتو می دانند زیرا گفته می شود این سامانه از نظر هدف گیری، برد، سیستم های راداری و قدرت تخریب در جهان بی نظیر است.

 

این سامانه روسی گویا همه اهدف هوایی در هر ارتفاع و با هر سرعتی را هدف قرار می دهد. ظاهرا حتی جنگنده های نسل پنجم و موشک های بالستیک پیشرفته غربی نیز قادر به فرار از چنگال این سامانه نیستند زیرا این سامانه مجهز به سیستم مقابله جنگ الکترونیکی نیز است و معادلات نظامی پنتاگون و ناتو را برهم زده است.

 

پایان/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.