طلیب که خودش اصلیتی فلسطینی آمریکایی دارد، در سخنرانی خود در صحن مجلس نمایندگان آمریکا گفت که او خود یک «یادآوری به کنگره است که فلسطینی‌ها واقعاً وجود دارند و انسان هستند.

وی در ادامه با اشاره به مبلغ ۳.۸ میلیارد دلاری که کنگره آمریکا سالانه به عنوان کمک نظامی برای رژیم صهیونیستی اختصاص می‌دهد، افزود: همکاران اهمیتی ندارد که شما چقدر پول برای دولت آپارتاید اسرائیل می‌فرستید، فلسطینی‌ها جایی نمی‌روند.

اشک‌های نماینده چفیه‌پوش کنگره آمریکا برای مردم فلسطین/عکس

طلیب سپس به گزارش اخیر دیدبان حقوق بشر در خصوص انجام جرایم آپارتاید و آزار و اذیت فلسطینی‌ها از سوی رژیم صهیونیستی اشاره کرد و اظهار داشت: این وظیفه ما است که به سیستم آپارتایدی که دهه‌هاست فلسطینی‌ها را در معرض رفتار غیرانسانی و نژادپرستی قرار داده، پایان دهیم. فلسطینی‌ها هنوز رنج می‌برند، همچنان آواره و کشته می‌شوند، همانطور که جهان نظاره‌گر است و کاری انجام نمی‌دهد.

این عضو مسلمان کنگره آمریکا از جانبداری مقامات کشورش از جمله جو بایدن رئیس‌جمهور، آنتونی بلینکن وزیر خارجه و سران هر دو حزب، از جنایتکاران انتقاد کرد.

وی گفت: با خواندن بیانیه‌ها، به سختی حتی متوجه وجود داشتن فلسطینی‌ها می‌شوید.

او سپس بیان داشت که مقامات آمریکایی هرگز به آواره شدن فلسطینی‌ها در شرق قدس اشغالی و یا محاصره مسجد الاقصی در خشونت، گاز اشک آور و دود هنگام نماز خواندن مردم فلسطین در آنجا توجهی ندارند و پرسید چند فلسطینی دیگر باید جان بدهند تا جانشان با اهمیت شود؟

طلیب در بخشی از سخنرانی خود بخش‌هایی از نامه یک مادر ساکن غزه را برای حاضران قرائت کرد و همزمان اشک ریخت.