شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
افتخار واکسن ایرانی کرونا با واکسیناسیون سراسری کامل می‌شود
13 تیر 1400 - 12:07
شناسه : 13425
9

ویروس جدید کرونا از آذرماه سال ۲۰۱۸ در شهر ووهان چین شناسایی شد و بعداً به‌تمامی کشورهای دنیا سرایت پیدا کرد. با همه‌گیر شدن ویروس کرونا در سطح جهانی، دولت‌های مختلف با پیامدهای و تبعات آن در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و … مواجه شدند. تأثیر این بیماری حتی در برخی کشورهای غربی، بروز و […]

ارسال توسط :

ویروس جدید کرونا از آذرماه سال ۲۰۱۸ در شهر ووهان چین شناسایی شد و بعداً به‌تمامی کشورهای دنیا سرایت پیدا کرد. با همه‌گیر شدن ویروس کرونا در سطح جهانی، دولت‌های مختلف با پیامدهای و تبعات آن در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و … مواجه شدند. تأثیر این بیماری حتی در برخی کشورهای غربی، بروز و شدت بیشتری داشته و سیاست‌های سلامت و اقتصادی آن‌ها به‌شدت تحت‌الشعاع این بیماری قرار گرفت.

در ایران از اواخر بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ ورود ویروس کرونا به کشور رسماً اعلام شد که طبیعتاً پیامدهای همه‌گیری این بیماری در ایران که با تحریم‌های غیر مشروع آمریکا در زمینه‌های مالی و اقتصادی همراه شده بود مقابله با آن را بسیار سخت‌تر کرد. علی‌الخصوص که تحریم‌های آمریکا در زمینه دارو و دسترسی به تجهیزات پزشکی نیز برقرار بوده است.

البته جمهوری اسلامی ایران با تکیه‌بر بنیه داخلی، توانست گام‌های بلندی در راستای مقابله با ویروس کرونا با اتکا به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی بردارد. دراین‌بین اگرچه ایران از کشورهایی مانند روسیه و چین نیز واکسن وارد کرد اما در راستای تولید واکسن داخلی گام‌های بلندی برداشته شد. درواقع آشکار بود که با توجه به پاندمی و همه گستری بیماری کرونا، بسیار بعید است کشورهای مختلف دنیا اولویتشان صادرات واکسن باشد و طبیعتاً هر دولتی به فکر شهروندان خود است.

ازاین‌رو هم‌زمان با تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی برای واردات واکسن، دانشمندان و متخصصان کشورمان تلاش شبانه‌روزی خود را برای ساخت آن آغاز کردند که باوجود محدودیت‌ها و تحریم‌های فراوان چندین واکسن بومی تولید شد که هم‌اینک در مراحل مختلف آزمایش و بهره‌برداری قرار دارند.

ازجمله این واکسن‌ها می‌توان به واکسن پاستوکووک(محصول مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران)، کوو ایران برکت، نورا، فخرا، رازی کووپارس، اسوید-۱۹ و سیناژن اشاره کرد.

بدون شک در شرایطی که ویروس کرونا در جهان جولان می‌دهد ورود ایران به عرصه واکسن‌سازی اقدام مهمی بوده و نشانگر سابقه درخشان کشورمان در این زمینه و اعتمادبه‌نفس ملی دارد. بخصوص آنکه کشورهای اندکی تاکنون توانسته‌اند در عرصه تولید واکسن پیشگام باشند.

اگرچه با توجه به محدودیت‌ها و تحریم‌ها رسیدن به همین مرحله نیز اقدام بزرگی بوده اما موضوع مهم و اساسی آن است که این مسئله زمانی با اقبال و پذیرش اجتماعی مواجه و مایه مباهات تمام ایرانی‌ها می‌شود که استفاده از واکسن وارد مرحله عملیاتی شود تا مردم نسبت به این بیماری مصونیت بسیار بیشتری پیدا کنند.

بنابراین به لحاظ اجتماعی و همراهی مردم تا زمانی که آمار مرگ‌ومیر بالا باشد و واکسیناسیون سراسری صورت گرفته نباشد جلوه‌های این خودباوری درک نخواهد شد و در عمق و جان مردم نخواهد نشست.

دراین‌بین رسانه‌های معاند نیز که دچار خودتحقیری می‌باشند و آن را تجویز می‌کنند از هر اقدام وطنی و متکی به منابع و امکانات داخلی انتقاد دارند در روزهای اخیر نیز به موضوع تولید واکسن داخلی پرداخته‌اند که چرا هم‌زمان چندین واکسن ساخته‌شده است. اگرچه به این سؤال می‌باید متخصصان امر جواب دهند اما به نظر می‌رسد معقول و منطقی نبود تلاش‌های برای رسیدن به واکسن را در یک مجموعه و گروه خاص محدود و منحصر کرد؛ چراکه در صورت شکست، امکان‌ها و گزینه‌های جایگزینی وجود نداشت.

البته رسانه‌ها و کشورهای معاند که طی سال‌های متمادی گذشته تلاش داشته‌اند تا از ایران کشوری عقب‌مانده به تصویر بکشند هرگز توانایی درک چنین اقداماتی را ندارد و از این اتفاقات راضی و خشنود نیستند اما بدون شک با واکسیناسیون سراسری و کاهش شدید مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا هم ایمنی مردم تحقق می‌پذیرد و هم پاسخ محکمی به آن‌ها داده خواهد شد. ازاین‌رو ضرورت دارد تمام برنامه‌ریزی‌ها در راستای واکسیناسیون سریع و سراسری مردم باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.