شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
افزایش قیمت بنزین یعنی وارد کردن شوک عظیم به بازار
02 دی 1396 - 11:52
شناسه : 3374
13

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه گفت: اینکه تورم در جامعه امسال یا سال آینده قطعا یک رقمی نخواهد بود نتیجه افزایش ناگهانی قیمت بنزین است. در حالی که زمزمه‌های گرانی قیمت بنزین و توجیهات مسئولان برای این اقدام به گوش می‌رسد اما مردم هر روز بیشتر از روز قبل نگران‌تر و نسبت به وعده‌های دولت […]

ارسال توسط :
عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه گفت: اینکه تورم در جامعه امسال یا سال آینده قطعا یک رقمی نخواهد بود نتیجه افزایش ناگهانی قیمت بنزین است.

در حالی که زمزمه‌های گرانی قیمت بنزین و توجیهات مسئولان برای این اقدام به گوش می‌رسد اما مردم هر روز بیشتر از روز قبل نگران‌تر و نسبت به وعده‌های دولت و مسئولان بی اعتمادتر می‌شوند.

این افزایش قیمت در حالی است که کارشناسان و اقتصاددانان  نسبت به افزایش قیمت شوک گونه بنزین و تأثیر آن بر تورم بارها هشدار داده‌اند.

این تغییرات ناگهانی در تصمیمات اقتصادی علاوه بر اینکه ناقض وعده‌ها در خصوص بهبود وضعیت اقتصادی است نشان دهنده طمع خاص دولت جهت افزایش درآمدهای خود می‌باشد و سوال اساسی اینجاست که چرا دولت این افزایش قیمت‌ها را پس از انتخابات و به صورتی کاملا دستپاچه اعمال می‌کند.

این مسئله گرانی بنزین نگرانی‌ها و اثرات روانی برای مردم به وجود آورده است و به گفته کارشناسان این انتظارات تورمی سبب بازگشت اقتصاد ایران به تورم دو رقمی در سال آینده و امسال را به دنبال خواهد داشت و تحلیل عجیب‌ دولت در مقابل انتقادات کارشناسان اقتصادی به افزایش قیمت بنزین و اثر آن بر تورم این است که افزایش قیمت بنزین فقط یک درصد بر تورم تأثیر خواهد گذاشت.

از سوی دیگر شاید اینگونه تحلیل‌ها درست باشد اما چرا در چهار سال دولت یازدهم این افزایش‌ها صورت نگرفت و زمزمه‌های این تغییر ناگهانی که مانند یک شوک وارد اقتصاد شد از اوایل دولت دوازدهم و بعد از انتخابات به گوش رسید و دولت به طرز عجیبی اصرار بر عملی کردن این اقدام دارد؟

خبرنگار فارس در ارومیه برای پیگیری این موضوع به سراغ کارشناس اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه ارومیه رفته است تا اثرات این افزایش را از زاویه علمی بررسی کند.

* افزایش قیمت بنزین اثر مستقیمی بر انتظارات مردم می‌گذارد

سیدجمال الدین محسنی زنوزی در خصوص اثرات این افزایش قیمت بیان کرد: طبق طرح برنامه و بودجه افزایش قیمت بنزین زمانی به اشتغال و تولید کمک می‌کند که به سمت تولید و اشتغالزایی سوق یابد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه افزود: نتیجه این تغییرات ناگهانی در قیمت‌ها این است که تورم امسال یا سال آینده قطعا یک رقمی نخواهد بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: انتظارات تورمی اثر خود را بر تورم گذاشته و هم اینک نیز مازاد نقدینگی داریم و تورم پنهان را شاهد هستیم که در صورت ادامه این روند افزایش قیمت‌ها و وارد شدن شوک به بازار، تورم آشکار را شاهد خواهیم بود.

محسنی زنوزی تأکید کرد: مسئولان باید قبل از هر اقدامی توجه داشته باشند که انتظارات تورمی باعث افزایش تورم خواهد شد و این مسئله به معنی بازگشت ایران به تورم دو رقمی و افزایش فشارهای اقتصادی بر جامعه است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.