چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024 ساعت ×
اقلیم کردستان عراق به معضلی برای ثبات و امنیت همسایگان تبدیل شده است
09 مهر 1401 - 7:58
شناسه : 18148
9

مقامات اقلیم کردستان عراق در دو روز اخیر بجای عذرخواهی از کشورهای ترکیه و ایران می‌کوشند خود را قربانی مداخلات غیر مشروع نشان دهند. هیچ کشوری در هیچ جای جهان وجود احزاب مسلح اپوزسیون را در نزدیکی مرزهای خود تحمل نمی‌کند. چندین گروه و سازمان تجزیه طلب شبه نظامی در اقلیم کردستان تحت نام پناهنده […]

ارسال توسط :

مقامات اقلیم کردستان عراق در دو روز اخیر بجای عذرخواهی از کشورهای ترکیه و ایران می‌کوشند خود را قربانی مداخلات غیر مشروع نشان دهند.

هیچ کشوری در هیچ جای جهان وجود احزاب مسلح اپوزسیون را در نزدیکی مرزهای خود تحمل نمی‌کند.

چندین گروه و سازمان تجزیه طلب شبه نظامی در اقلیم کردستان تحت نام پناهنده وجود دارند که مقرهای نظامی متعدد و سلاح ها و تجهیزات پیشرفته ای در اختیار دارند و با تجاوزهای مکرر به مرزهای ایران و ترکیه به پاسگاه ها و نیروهای نظامی این کشورها حمله ور می‌شوند.

عملیات اخیر موشک باران مقرهای این گروه های تجزیه طلب توسط ایران و متعاقب آن بمباران برخی مناطق اقلیم توسط ترکیه که آلوده به وجود سازمان های تروریستی است بار دیگر سبب تکرار سناریوی مظلوم نمایی مقامات اقلیم در نزد سازمان های بین المللی شده است.

دوام حکومت خودمختار اقلیم کردستان تنها وابسته به حمایت آمریکا است که این منطقه را همچون پایگاهی برای کنترل و مداخله در امور کشورهای ایران و ترکیه و عراق و سوریه به کار می‌برد.

سی سال پیش آمریکا با اعلام منطقه پرواز ممنوع زمینه جدا سازی و خودمختاری اقلیم کردستان را به وجود آورد.

حکومت مرکزی عراق امروزه در پی محدودکردن دایره قدرت و اختیارات اقلیم است و می‌خواهد درآمد حاصل از فروش نفت و گذرگاه های مرزی را به خزانه دولت مرکزی برگرداند.

فروش نفت توسط خاندان بارزانی به اسراییل و آمریکا به یک سوم قیمت واقعی سبب خشم مقامات عراقی بویژه جریانات ناسیونالیست ملی شده است و اگر حمایت آمریکا نبود در اولین فرصت ضمن لغو خودمختاری این مناطق را بار دیگر ضمیمه حکومت مرکزی می‌کردند.

کشورهای ایران و ترکیه نیز سالهاست آشکار و پنهان از جولان احزاب مسلح تجزیه طلب در خاک اقلیم گلایه مند هستند و با ناامید شدن از مقامات اقلیم مجبور به عملیات مستقیم نظامی علیه گروه های مسلح شده اند‌.

پناه دادن احزاب تجزبه طلب توسط اقلیم برای خشنود کردن متحدان خود بویژه آمریکا و اسراییل است و به همین دلیل نگرانی های مشروع ایران و ترکیه نشنیده گرفته می‌شود.

خاندان بارزانی علاوه بر ابعاد نظامی و امنیتی برای خشنود کردن متحدان غربی در پی ایجاد رنسانس مذهبی و اجتماعی در میان جامعه بشدت مذهبی و پایبند کردستان عراق هستند.

با دعوت از پاپ فرانسیس و سکولاریزه کردن آموزش و پرورش و تاسیس کازینوها و مشروب فروشی ها در پی سکولاریزه کردن جامعه کردستان و به حاشیه راندن اسلام هستند.

مقامات اقلیم کردستان به تقلید از عربستان برای خشنودی آمریکا می‌خواهند یک شبه جامعه سنتی و مذهبی خود را به شمایل جوامع غربی درآورند.

این طرح پیشتر نیز توسط مقامات حکومت پهلوی در ایران با دستور کشف حجاب امتحان شد و تضادهای بوجود آمده در نهایت سبب تقابل مردم و حکومت شد.

اقلیم کردستان در مجموعه ای از بحران ها و تضادها محاصره شده است و تنها راهی که پیش پایش باقی مانده است شکایت بردن به آمریکا و اروپا و درخواست حمایت برای دوام حکومتی است که به دشمن مردم خود و همسایگان تبدیل شده است.

گذاشتن تمام تخم مرغ ها در سبد آمریکا در درازمدت سبب زیانبار شدن و با سر به زمین خوردن خاندان بارزانی خواهد شد زیرا هژمونی رژیم آمریکا را منافع درازمدت و متغییر آن تعریف می‌کند.

نمونه بارز این متضرر شدن رفراندوم شکست خورده تجزیه عراق است.
آمریکا که قادر نبود آشکارا از رفراندوم تشکیل کشور کردستان و تجزیه عراق حمایت کند پشت بارزانی را بعد از برگزاری رفراندوم خالی کرد.

تنها در چهل و هشت ساعت حکومت خودمختار اقلیم چنان متزلزل شد که ۶۰ درصد خاک خود را از دست داد و حکومت عراق بر مناطق مهمی همچون کرکوک دوباره مسلط شد.

اگر در آینده بحران هایی همچون عمیق شدن جنگ اوکراین سبب رخت بربستن تمرکز و حضور آمریکا از خاورمیانه شود حکومت های وابسته و شیشه ای مثل عربستان و امارات و اقلیم کردستان با یک تلنگر دچار فروپاشی خواهد شد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.