شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
انباشت سیب صنعتی در نبود کارخانه ها خرید سیب در بخش سیلوانا
20 مهر 1398 - 13:44
شناسه : 8048
32

گزارش اختصاصی سیلوانا نیوز از سیب های صنعتی انباشته شده در کنار جاده های بخش سیلوانا و مصاحبه با یکی از خریداران سیب صنعتی از شهر ارومیه به سمت دیزج مرگور به راه افتادیم. از روستای راژان تا روستای دیزج در هر روستا حداقل دوتا سه مکان جمع آوری سیب صنعتی( زیر درختی) وجود داشت […]

ارسال توسط :

گزارش اختصاصی سیلوانا نیوز از سیب های صنعتی انباشته شده در کنار جاده های بخش سیلوانا و مصاحبه با یکی از خریداران سیب صنعتی

از شهر ارومیه به سمت دیزج مرگور به راه افتادیم. از روستای راژان تا روستای دیزج در هر روستا حداقل دوتا سه مکان جمع آوری سیب صنعتی( زیر درختی) وجود داشت . از کنار هر کدام از این مکان های جمع آوری سیب صنعتی رد میشدیم میزان سیب های انباشته شده در کنار جاده بسیار بیشتر از مکان قبلی بود برای مصاحبه نزد یکی از خریداران سیب صنعتی رفتیم.

ابراهیم محمد پوریان ساکن روستای برزان یکی از خریدارن و جمع آوری کنندگان سیب صنعتی در بخش سیلوانا است. وی در مصاحبه با سیلوانا نیوز بیان کرد: با خرید و جمع آوری کردن سیب صنعتی از مردم بخش سیلوانا توانسته ام شغل موقتی ایجاد کنم. اکثر مردم بخش سیلوانا به جای فروش سیب های صنعتی خود به کارخانه های موجود در شهر ارومیه آن ها را به ما می فروشند زیرا هزینه انتقال این محصول تا کارخانه های شهر ارومیه برایشان نسبتاً زیاد می شود. بخش سیلوانا یکی از نقاطی است که بیشترین سیب مرغوب و لوکس در استان را داراست، و اکثر مردم در بخش سیلوانا باغ سیب دارند که برای به ثمر رساندن محصولات خودزحمت کشیده و هزینه‌های زیادی میکنند.

محمد پوریان ادامه داد: با شروع شدن فصل پاییز برداشت محصول سیب در بخش سیلوانا آغاز شد که در ابتدا قیمت سیب های صنعتی نزدیک به ۸۰۰ تومان بود ولی متاسفانه با توجه به وزش بادهای پاییزی میزان سیب های صنعتی بسیار زیاد شد که باعث پر شدن کارخانه های خرید سیب صنعتی در شهر ارومیه شد و کارخانه ها از فرصت استفاده کرده و قیمت را پایین ‌اوردند و این امر دلیل اصلی کاهش قیمت سیب صنعتی شد . امروز قیمت هرکیلو سیب صنعتی را ۳۵۰ تا ۴۰۰ تومان از مردم میخریم و کیلویی ۵۰۰ تومان به کارخانه های خرید سیب صنعتی در شهر ارومیه میفروشیم

وی ضمن بیان اینکه در بخش سیلوانا هیچگونه کارخانه تولید محصولات خشکبار و خرید سیب صنعتی وجود ندارد بیان کرد : اگر در بخش سیلوانا چند کارخانه خرید میوه های صنعتی و تولید خشکبار ایجاد شود باعث می شود که برای چندین جوان بخش سیلوانا اشتغال ایجاد شود و ما نیز از خیرد و انباشه کردن سیب ها در کنار جاده ها خودداری کنیم و محصول مستقیما از باغ ها به سمت کارخانه در خود بخش روانه می‌شود که امکان خرابی و له شدن محصولات خیلی کمتر می شود.

ابراهیم درخواست خود از سرمایه گذاران را اینگونه بیان کرد: سرمایه گذاران در بخش سیلوانا بیشتر به فکر ایجاد سردخانه یا تالار هستند اما سرمایه گذاری در ایجاد یک کارخانه تولید محصولات خشکبار یا یک کارخانه خرید سیب صنعتی قطعاً در بخش سیلوانا بسیار خوب خواهد بود. و از سرمایه‌گذاران می خواهم که از این فرصت ها استفاده کرده و در بخش سیلوانا سرمایه گذاری کنند. تو برای چندین جوان از بخش سیلوانا اشتغال ایجاد شده و هم محصولات بخش در خود این کارخانه ها خریداری شود هزینه های انتقال آنها به کارخانه های موجود در شهر ارومیه کمتر شود.

وی در اخر افزود: متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که از کشاورزان حمایت خاصی دیده نمی شود و اکثر محصولات کشاورزان بر روی دستشان باقی می ماند. نداشتن یک قیمت ثابت برای خرید سیب یا محصولات دیگر باعث می شود که در لالان از این فرصت استفاده کرده و سیب ها را با قیمتهایی که خود بر روی باغ میگذارند خریداری کنند. بسیاری از مردم به خاطر نگرانی و باقی ماندن محصولات بر روی دستشان میوه های خود را با قیمت های بسیار ارزان به دست فروشنده ها می سپارند.

از مسئولین خواهشمندیم که به فکر کشاورزان باشند و با گذاشتن قیمت های ثابت بر روی محصولات دست کشاورزان را بگیرند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.