جمعه, ۲۹ تیر , ۱۴۰۳ Friday, 19 July , 2024 ساعت ×
بانی مصیبت های ۴ سال اخیر خودروسازی ایران بر زخم مردم نمک پاشید
29 فروردین 1401 - 11:49
شناسه : 16628
10

بانی مصیبت های ۴ سال اخیر خودروسازی ایران بر زخم مردم نمک پاشید و از بدعت ویران کننده خود دفاع کرد.  رضا شیوا رئیس سابق شورای رقابت استاد اقتصاد در دانشگاه تهران است و از فردی در این کسوت انتظار می رود بدیهیات عرضه و تقضا و نظام قیمت ها را بداند. شاید نامبرده در دنیای نظری […]

ارسال توسط :

بانی مصیبت های ۴ سال اخیر خودروسازی ایران بر زخم مردم نمک پاشید و از بدعت ویران کننده خود دفاع کرد.

 رضا شیوا رئیس سابق شورای رقابت استاد اقتصاد در دانشگاه تهران است و از فردی در این کسوت انتظار می رود بدیهیات عرضه و تقضا و نظام قیمت ها را بداند. شاید نامبرده در دنیای نظری با این مفاهیم آشنا باشد! شاید هم نباشد! اما در عرصه عمل نشان داده است که باید درباره نامبرده بین دو گزاره جهل و خرابکاری دست به انتخاب بزنیم.

رئیس سابق شورای رقابت با بیان اینکه قرعه کشی نوعی توزیع خودرو است، از بدعت مخرب خود دفاع کرد و گفت:

  1. ایران خودرو اعلام کرده با دو شرط تولید را به ۷۵۰ میلیون می رسانیم، و بعد قرعه کشی و دستورالعمل قیمت حذف می شود. شما نباید برای مصرف کننده شرط بگذارید بلکه قانون برای شما شروطی را تعیین کرده است.
  2. صرف اینکه تولید را بالا ببرید کار بسیار خوبی است، اما متاسفانه عملی نشده است. نکته اینجاست که بحث قرعه کشی نوعی توزیع خودرو است. توزیع خودرو هم باید به عادلانه ترین روش صورت گیرد. اگر در زمانی به این جمع بندی رسیدید که عادلانه تر از روش قرعه کشی هست و این‌ موضوع به تأیید واحدهای نظارتی رسید امکان اجرای آن را دارید.
  3. بالا بردن تولید به هیچ وجه رقابتی بودن را به دنبال نخواهد آورد، بلکه رقابتی شدن بازار خودرو یعنی تعداد بازیگران در این بازار به اندازه کافی باشند. اگر شما به تنهایی در بازار باشید همچون گذشته باید تحت نظارت قرار گیرید و براساس قانون باید دستورالعمل برای شما تدوین شود.

اول، درخواست ایران خودرو برای افزایش قیمت و سپس افزایش تولید شرط گذاشتن برای مصرف کننده نیست، بلکه درخواست برای اعمال منطق اقتصادی و شرکتی است که ظاهرا افرادی مانند شیوا از آن اطلاعی ندارند و یا خود را به بی اطلاعی می زنند. آیا این فرد متنفذ سیاسی که با قیمتگذاری های بی منطق خود وضعیت بد خودروسازی کشور را به یک بحران ملی تبدیل کرد نباید پرسید که اگر سیاست اعمالی شما درست است و چندین مدیرعامل را تغییر داده اید، چرا شاهد تغییر در وضعیت خودروسازی کشور نیستیم؟ خودروسازان در شرایطی می توانند تولید را بالا ببرند که مجبور نشوند محصولات خود را زیر قیمت تمام شده عرضه کنند و بر زیان انباشته خود بیافزایند.

دوم، قرعه کشی نوعی توزیع خودرو نیست، بلکه نوعی توزیع رانت است که ظاهرا عده ای به قیمت نابود کردن خودروسازان دست از سر آن بر نمی دارند. چرا در شرایطی که حداکثر تقاضای سالانه داخلی کمتر از ۱ و نیم میلیون دستگاه در سال است، برای مدل های عرضه شده بیش از ۴ میلیون نفر ثبت نام می کنند؟ صف زمانی شکل می گیرد که با قیمتگذاری پایین مواجه باشیم و الا در نظام عرضه و تقاضا تشکیل صف معنی ندارد و با انعطاف قیمتی تنظیم گری اتفاق می افتد.

سوم، وظیفه شورای رقابت از زمان تشکیل؛ حذف انحصارها و ایجاد رقابت بوده است، و نه به رسمیت شناختن انحصار و دخالت در قیمتگذاری، که متاسفانه رضا شیوا به این شیوه غلط اعتقاد قلبی دارد!

در صورتی که وزارت صمت تحت تاثیر سیاست غلط رضا شیوا، بر قیمتگذاری غلط کنونی اصرار داشته باشد، خودروسازی ایران به معنای واقعی کلمه نابود خواهد شد و افزایش عرضه اتفاق نمی افتد.

پایان/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.