شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
«باوه ژیره» ؛ همزبانی شیرین برای کودکان کُرد
10 مهر 1396 - 8:34
شناسه : 2789
15

«باوه ژیره»؛ پدر بزرگ دانا، همزبانی شیرین و دوست‌داشتنی برای کودکان کردزبان، نخستین شخصیت سمبلیک کرد برای مبارزه با تهاجم فرهنگی و شخصیت‌پردازی‌های غربی در مناطق کردنشین است. این شخصیت کارتونی در سال‌های اخیر در عرصه فرهنگی و داستان‌پردازی برای رده‌های سنی مختلف در زبان کردی میدانداری می‌کند .   باوه ژیره، اولین و تنهاترین […]

ارسال توسط :

«باوه ژیره»؛ پدر بزرگ دانا، همزبانی شیرین و دوست‌داشتنی برای کودکان کردزبان، نخستین شخصیت سمبلیک کرد برای مبارزه با تهاجم فرهنگی و شخصیت‌پردازی‌های غربی در مناطق کردنشین است. این شخصیت کارتونی در سال‌های اخیر در عرصه فرهنگی و داستان‌پردازی برای رده‌های سنی مختلف در زبان کردی میدانداری می‌کند .

 

باوه ژیره، اولین و تنهاترین شخصیت سمبلیک کرد، سال ۹۰ توسط احمد محمدی خلق شد و در افکار کودکان پا نهاد و همان ابتدای ظهور با قصه‌های شیرین و جذاب وصد البته دوست داشتنی برای کودکان کرد زبان در دل و قلب آنها جای خود را پیدا کرد.

 

بر کسی پوشیده نیست وجود انواع عروسک‌های خارجی و غربی از جمله باربی و درج تصاویر آن روی لوازم‌التحریر در بازار کشورهای اسلامی همچون کشورمان محلی برای نفوذ فرهنگ بیگانه والگو سازی مغایر با فرهنگ ایرانی- اسلامی میان کودکان است.

اما باوه ژیره که به عروسک تبدیل می‌شود و آهنگ زندگی را برای کودکان می‌سراید،ابزاری مهم به منظور مبارزه با الگوهای غربی کودکان کرد به شمار می‌آید.

از آنجا که استان‌های مرزی کشور همچون کردستان و شهر مرزی مریوان بیشتر در معرض تهاجم فرهنگی قرار گرفته وصد البته این منطقه از فرهنگ بومی غنی برخورداراست، تصمیم به خلق شخصیت سمبلیک کودکان کرد گرفته شد تا اصالت ناب قصه‌های ایرانی و اصیل فرهنگ کردستان همچنان در یاد کودکان معصوم این سرزمین باقی بماند و به فراموشی‌ها سپرده نشود.

درواقع شخصیت باوه ژیره برای احیای فرهنگ بومی منطقه خلق شده است و کودکان کرد حق نوشتن و خواندن به زبان مادری خود را دارند و چه مبارک تصمیم بزرگی است که باوه ژیره، آنها را در دستیابی به این حق، کمک و همراهی می‌کند.

ایجاد شور، شوق و نشاط اجتماعی در قشر کودک و نوجوان و تشویق بیش از پیش آنان در مانوس شدن با کتاب و همدم شدن با زبان اصیل داستان کودکان کرد زبان می‌تواند در دنیای هزار رنگ مجازی کور سوی امیدی باشد که فرهنگ ناب ایران اسلامی و داستان‌های شیرین کردی از بین نرود.

همچنین ملودی‌هایی که در موسیقی کردی وجود دارد کاملا در موسیقی سنتی وملی ایران تاثیرگذار بوده است و به نوعی باهم همسو و تنیده شده وخلق این گونه شخصیت‌های عروسکی می‌تواند موسیقی کردی ایران را به نسل‌های بعد منتقل کند.

لذا از متولیان فرهنگی انتظار می‌رود چنین حرکت‌هایی چون خلق شخصیت باوه ژیره را تقویت کنند تا بخش بزرگی از فرهنگ ایران‌زمین که دراستان تاریخی و غیور کردستان قراردارد بیش از پیش حفاظت و به نسل بعدی منتقل شود.

 

بهرام غلامی

جام‌جم کردستان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.