شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
نفس های آخر دریاچه ارومیه در سایه ی بی تدبیری مسئولین
30 مرداد 1396 - 7:00
شناسه : 2356
15

دریاچه نیمه جان ارومیه  این روزها  در حالی نفس های اخر خود را سپری می کند که بیشتر از گذشته حمایت و توجه مسئولین را می طلبد. دریاچه ارومیه که روزگاری میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور بود امروزه در میان یاس و نا امیدی تبدیل به بیابانی خشک و خالی شده است اگر چه پدیده […]

ارسال توسط :

دریاچه نیمه جان ارومیه  این روزها  در حالی نفس های اخر خود را سپری می کند که بیشتر از گذشته حمایت و توجه مسئولین را می طلبد.

دریاچه ارومیه که روزگاری میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور بود امروزه در میان یاس و نا امیدی تبدیل به بیابانی خشک و خالی شده است اگر چه پدیده خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی در پدیدار شدن این فاجعه بی تاثیر نیست اما بی تدبیری از سوی مسئولین احیاء در یاچه ارومیه نیز در کاهش تدریجی دریاچه بی تاثیر نمی باشد.

از زمان تشکیل ستاد به اصطلاح احیاء دریاچه ارومیه تا کنون شعارهای تو خالی و ضد نقیض زیادی از سوی مدیران و مسئولین  در خصوص احیاء این دریاچه منتشر گردیده است اما آنچه که قابل درک است نه تنها هیچ گونه احیایی در این خصوص صورت نگرفته بلکه معضل تشکیل بیابان نیز هر روز بیشتر از گذشته خودنمایی می کند.

نا کارآمدی طرح های ارائه شده از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه برای نجات این دریاچه هیچ گونه تاثیری در پی نداشته است و تنها چیزی که می توان با قطعیت در موردش سخن گفت وخیم تر شدن پیش از بیش دریاچه ارومیه می باشد.

موضوع دریاچه خشکیده ارومیه این روزها موضوعی داغ برای برخی از مسئولین شده است زیرا انتشار آمار و ارقام غیر واقعی و سپر کردن این دریاچه برای بقاء در پست های ریاستی بهترین و حتی ساده ترین روش موجود می باشد.

وضعیت دریاچه ارومیه  وخیم تر از آن چیزی است که با گریه کردن به توان پر کرد زیرا احیای دریاچه نیازمند تدبیر و امید واقعیست نه شعار و عمل انتخاباتی از ریاست جمهوری گرفته تا شورای شهر .

خسارت ها و عوارض طوفان های نمکی امروزه به کمتر کسی پوشیده می باشد و در سالهای اخیربا وجود هشدار کارشناسان محیط زیست جهانی در خصوص آسیب های احتمالی طوفان  نمک متاسفانه ستاد احیای دریاچه ارومیه در همان شعارهمیشگی خود باقی مانده است.

برای جلوگیری از گسترش بیابان زدایی طرح های متعدد زیادی از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه صورت گرفته است که از جمله می توان به کاشت نهال اشاره کرد طرحی که کمتر توانسته در مقابل بیابان زدایی موفق باشد.

دیگر امروزه حرف از شعار و وعده های امیدوار کننده گذشته است پیاده سازی برنامه های جامع جهت احیای دریاچه نیمه جان ارومیه نیازمند مشارکت تمام مردم و دستگاه های اجرایی می باشد بیایید به جای گریه کردن و پر کردن دریاچه با اصلاح الگوی مصرف و صرفه جویی در مصرف و همچنین بازگذاشتن مسیر رودخانه ها آب قدمی هر چند کوتاه برای بازگشت زندگی برداریم.

پایان گزارش/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.