چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024 ساعت ×
برخورد با نانواهایی که سهمیه آرد خود را می‌فروشند
13 شهریور 1400 - 10:22
شناسه : 14301
6

از سالیان قبل مسئله فروش آرد توسط نانوایی‌ها وجود داشته است. اما در این اواخر به دلایل متعدد و خصوصاً به دلیل عدم نظارت توسط نهادهای مسئول، این امر شدت یافته که نیاز است با نظارت و ارائه راهکارهایی دائمی جلو این امر گرفته شود. متاسفانه با اطلاعات موثقی که دارم می‌گویم، بسیاری از نانوایی‌ها […]

ارسال توسط :

از سالیان قبل مسئله فروش آرد توسط نانوایی‌ها وجود داشته است. اما در این اواخر به دلایل متعدد و خصوصاً به دلیل عدم نظارت توسط نهادهای مسئول، این امر شدت یافته که نیاز است با نظارت و ارائه راهکارهایی دائمی جلو این امر گرفته شود.

متاسفانه با اطلاعات موثقی که دارم می‌گویم، بسیاری از نانوایی‌ها (شهری و بالاخص نانوایی‌هایی که در روستاها وجود دارند) آرد یارانه‌ای به قیمت کیسه‌ای حدود ۳۰ هزار تومان را که باید برای پخت نان و تحویل به مشتری صرف کنند، به قیمت هر کیسه بالای ۱۰۰ هزار تومان به قیمت آزاد به فروش می‌رسانند حتی بعضا تا ۱۵۰ هزار تومان! یعنی به ازای فروش هر کیسه آرد به طور میانگین ۱۰۰ هزار تومان سود خالص نصیب نانواها می‌شود!

مشتری‌های این نان‌ها هم چند گروه هستند: یکی افرادی که نان محلی در خانه پخت می‌کنند برای مصرف شخصی یا فروش و دوم دامدارها و گاوداری‌هایی که به دلیل کمبود خوراک دام مجبور به خرید و استفاده از این آرد هستند.

البته مقصر این امر مشتری‌ها یا واسطه‌ها نیستند و حتی سود خاصی هم نصیب این افراد نمی‌شود بلکه این نانوایی‌ها هستند که به دلیل این سهمیه رانت گونه‌ای که دارند و به هرکسی هم این امتیاز و سهمیه داده نمی‌شود، در حال سوء‌استفاده هستند و سود بعضا هنگفتی به جیب می‌زنند.

بعضاً دیده شده که نانواها با پایین آوردن کیفیت نان و کاهش مشتری یا کاهش ساعت پخت و پز، زمینه را برای این کار فراهم می‌کنند یا نان را تبدیل به نان خشک و به دامداران به فروش می‌رسانند.

امیدوارم با پیگیری ها جلوی این حیف و میل بیت‌المال توسط عده‌ای از نانواهای سودجو گرفته شود و یارانه‌ای که به این آردها اختصاص می‌یابد و در آخر باید به جیب مردم و مشتری‌ها برود، به جیب نانوا‌های سودجو و متخلف نرود. مسلما منابع مالی زیادی در کشور که بابت یارانه آرد اختصاص می‌یابد، در خلل این سهمیه رانت‌گونه به هدر می‌رود.

انتهای پیام /

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.