شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
بیم و امیدها درباره واکسن روسی کرونا
19 بهمن 1399 - 11:18
شناسه : 11110
47

بالاخره بعد از کش و قوس های فراوان، اولین محموله واکسن «اسپوتنیک وی» وارد ایران شد. در حالی که در برخی شبکه های مجازی نسبت به اثربخشی این واکسن روسی تردید دارند، اما نشریات پزشکی معتبر جهان مثل «لنست» کارایی این واکسن را ۹۱.۶ درصد اعلام کرده اند. قرار است در چند روز آینده، تزریق […]

ارسال توسط :

بالاخره بعد از کش و قوس های فراوان، اولین محموله واکسن «اسپوتنیک وی» وارد ایران شد. در حالی که در برخی شبکه های مجازی نسبت به اثربخشی این واکسن روسی تردید دارند، اما نشریات پزشکی معتبر جهان مثل «لنست» کارایی این واکسن را ۹۱.۶ درصد اعلام کرده اند. قرار است در چند روز آینده، تزریق این واکسن در ایران آغاز شود.

آنطور که سازمان غذا و دارو اعلام کرده است، کادر درمان یعنی کسانی که در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند، جزو گروه‌های اول دریافت واکسن هستند که واکسیناسیون برای این گروه‌ها در محل خدمت‌شان انجام می‌شود. گروه دوم شامل سالمندان آسایشگاه‌ها و جانبازان شیمیایی هستند. البته سالمندان بالای ۶۵ سال به ترتیب سن و به فاصله پنج سال از هم اولویت‌بندی شده‌اند. واکسیناسیون سالمندان آسایشگاه‌ها نیز در محل مراقبت و نگهداری از آنها انجام خواهد شد. گروه سوم هم بیماران پرخطر هستند. یعنی کسانی که به یکی از بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا باشند. این گروه در شبکه بهداشت واکسینه می‌شوند. به این ترتیب که اعضای شبکه‌های بهداشت براساس گروه سنی و کد ملی افراد با سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و پرخطر تماس می‌گیرند و اعلام می‌کنند که به پایگاه‌های بهداشت منطقه شان برای واکسیناسیون مراجعه کنند.

ایران اولین محموله واکسن کرونا ساخت روسیه را روز پنجشنبه از شهر مسکو به مقصد تهران بارگیری کرد. برخی کشورهای اروپایی، آمریکای جنوبی و حاشیه خلیج فارس نیز برای واردات این واکسن روسی، درخواست داده اند.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو هم درباره زمان تجویز این واکسن توضیح داده است: «اولین محموله شامل چند ده هزار دوز واکسن روسی است که تا زمان اعلام کمیته اجرایی واکسیناسیون، هیچ تزریقی صورت نمی‌گیرد. بعد از انجام نمونه برداری و ابلاغ کمیته اجرایی واکسیناسیون، ظرف روزهای آینده کار تزریق واکسن برای گروه‌های در اولویت را آغاز خواهیم کرد. کار تزریق بعد از اعلام کمیته اجرایی واکسیناسیون که زیر نظر معاونت بهداشتی وزارت بهداشت قرار دارد، آغاز می‌شود. همچنین واردات واکسن از سایر کشورها در برنامه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو قرار دارد، اما آنچه مسلم است اینکه فعلا واکسن روسی به تایید سازمان غذا و دارو رسیده است.»

جهانپور در خصوص میزان واردات واکسن از روسیه هم گفت: «قرارداد خرید مستقیم ما از روسیه دو میلیون دوز واکسن است، اما بر اساس تفاهمنامه ای که منعقد شده است، تولید مشترک واکسن با طرف روسی در دستور کار قرار دارد. همچنین قرار است از طریق کووکس، ۱۶.۸ میلیون دوز واکسن وارد کنیم. ادامه برنامه واکسیناسیون نیز از طریق تولید داخل تکمیل می شود.»

محمدرضا شانه‌ساز،  رئیس سازمان غذا و دارو هم توضیح داده است: «محموله‌ای که روز پنجشنبه هفته قبل وارد ایران شد، شامل ۲۰ هزار دوز واکسن کرونا است که برای ۱۰ هزار نفر است و باید در دو دوز در یک فاصله مشخص برای هر نفر تزریق شود. همچنین محموله‌های بعدی هم طی یکی، دو ماه آینده از بقیه سبد منابع وارداتی دریافت خواهد شد. مابقی محموله‌های این واکسن به‌تدریج و تا آخر اسفندماه وارد می‌شوند و واکسیناسیون براساس سند ملی و گروه‌های در اولویت آغاز می‌شود.»

آیا واکسن روسی کرونا موثر است؟

در برخی شبکه های اجتماعی، اثربخشی واکسن روسی کرونا را زیر سوال برده اند، اما برخی متخصصان تاکید دارند که یافته های علمی و آزمایشگاهی، خلاف این مدعا را نشان می دهد.

دکتر مهدی آسوده، متخصص علوم آزمایشگاهی در گفتگو با الف درباره اثربخشی واکسن روسی کرونا توضیح می دهد: «هیچ کدام از واکسن های کرونا که در دنیا تولید شده است، فاز چهارم تولید واکسن را نگذرانده اند. حتی برخی کشورها قبل از گذراندن فاز سوم بالینی، واردات واکسن کرونا را آغاز کردند. واکسن روسی اسپوتنیک وی، فاز سوم بالینی را طی کرده است. مهم ترین نکته این است که برخی نشریات معتبر علمی مثل «لنست» هم اثربخشی این واکسن را بالای ۹۰ درصد دانسته اند. این نشریه علمی بالغ بر ۲۰۰ سال قدمت دارد و به عنوان دومین مجله معتبر علمی جهان در حوزه پزشکی شناخته می شود. قطعا یافته های علمی که در این نشریه به ثبت رسیده، قابل اتکا است و می توان به آن اعتماد کرد.»

او یادآور می شود: «گفته می شود تاکنون ۱۶ کشور جهان برای واردات این واکسن درخواست داده اند. مجوز تجویز این واکسن هم مثل بقیه واکسن های کرونا فقط به دلیل شرایط اضطراری صادر شده است. نکته قابل توجه این است که این واکسن در خود خاک روسیه هم استفاده شده است و برخلاف واکسن آسترازنکا، برای سالمندان بالای ۶۵ سال هم موثر و بدون عارضه بوده است.»

آسوده تاکید می کند: «تجویز این واکسن قطعا می تواند آمار مرگ و میر بر اثر کرونا در ایران را کاهش دهد. با توجه به فروکش کردن تب کرونا در ایران باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنیم و اجازه ندهیم که موج بعدی بیماری کرونا آغاز شود. بدبینی ها به واکسن روسی کرونا، دردی را دوا نمی کند. وقتی نهادهای معتبر علمی، اثربخشی این واکسن را تایید کرده اند، نباید با گمانه زنی و حدسیات به اثربخشی این واکسن شک کنیم.»

داستان سلبریتی‌ها و واکسن کرونا

مرگ چند چهره مشهور و محبوب ورزشی در ایران بر اثر ابتلا به کرونا، این تصور را برای عده ای به وجود آورد که اگر واکسن کرونا در دسترس بود، احتمال داشت آنها زنده بمانند.

دکتر محمدرضا علی‌بخشی، متخصص پزشکی اجتماعی در گفتگو با الف به همین مساله اشاره می کند و می‌گوید: «در همه جای جهان، بسیاری از افراد شناخته شده به دلیل کرونا فوت شدند و این قضیه فقط مختص به ایران نیست. باید در نظر داشت که حتی اگر واکسن کرونا هم به ایران وارد می شد، ورزشکاران جوان در انتهای فهرست تزریق واکسن قرار داشتند، زیرا سالمندان، بیماران صعب العلاج و کادر درمان در اولویت بالاتری برای تزریق واکسن کرونا قرار دارند.»

او یادآور می شود: «اگرچه مرگ چهره های اثرگذار ورزشی، بسیار دردناک است، اما باید در نظر داشت که از منظر علمی و اخلاقی، پرستاری که صبح تا شب بر بالین بیماران مبتلا به کرونا قرار دارد و جان خودش را به خطر انداخته است، در اولویت بسیار بالاتری برای تزریق واکسن کرونا قرار دارد. حتی در کشورهایی که واکسیناسیون کرونا را آغاز کرده اند، تزریق واکسن برای بسیاری از جوانان سالم در این کشورها هنوز انجام نشده است.»

همچنین او به اثربخشی واکسن روسی کرونا نیز اشاره می کند و می گوید: «اگر به ساختار پزشکی و نظام سلامت ایران اعتماد نکنیم و هر تصمیم سیاستگذاران این حوزه را زیر سوال ببریم، این اتفاق فقط موجب بدبینی به اثربخشی درمان خواهد شد. قطعا سازمان غذا و دارو به مستندات علمی دست یافته است که اثربخشی واکسن روسی کرونا را تایید می کند. بسیاری از محافل علمی جهان هم این اثربخشی را تایید کرده اند. عمده مخالفت ها با این واکسن هم معمولا از سوی افرادی مطرح شده است که دانشی در حوزه پزشکی و داروسازی ندارند و صرفا به شنیده هایشان، اتکا می کنند.»

او خاطرنشان می کند: «در این مرحله حساس باید به سیاستگذاران حوزه سلامت اعتماد کرد. در حالی که سازمان های جهانی بر این باور بودند که مرگ بر اثر موج سوم کرونا در ایران به بالای هزار و ۵۰۰ نفر در روز می رسد، اما دیدیم که با همکاری مردم و مدیریت سیاستگذاران حوزه سلامت، مرگ های روزانه کرونا دورقمی شد. در حوزه واکسن هم باید اعتماد کنیم و مغلوب شنیده های غیرعلمی نشویم.»

با توجه به اینکه سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای در صدر جان باختگان کرونا قرار دارند، متولیان نظام سلامت بسیار امیدوارند که با واردات واکسن روسی کرونا، میزان این مرگ و میرها کاهش یابد تا کادر درمان هم بعد از یک سال کار نفسگیر بتواند تجدید قوا کند و ساختار نظام سلامت نیز از بحران خارج شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.