شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
بی تدبیری مدیریت محصول سیب باغات سیلوانا
09 مهر 1397 - 9:54
شناسه : 5725
30

کشاورزان سیلوانا اکثرا محصولات باغات سیب خود را به ناچار بدلیل نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب به شهر ارومیه منتقل می دهند که باعث ایجاد هزینه های جانبی برای کشاورزان می شود و این در صورتی می باشد که بی تدبیری مدیریت سرمایه گذاری باعث گردیده مجتمع های تفریحی بزرگ ، تالارهایی عروسی […]

ارسال توسط :

کشاورزان سیلوانا اکثرا محصولات باغات سیب خود را به ناچار بدلیل نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب به شهر ارومیه منتقل می دهند که باعث ایجاد هزینه های جانبی برای کشاورزان می شود و این در صورتی می باشد که بی تدبیری مدیریت سرمایه گذاری باعث گردیده مجتمع های تفریحی بزرگ ، تالارهایی عروسی و نمایشگاههای اتومبیل قارچ گونه در سیلوانا رشد کند.

 

در بخش سیلوانا به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای بسیار خوب اکثر مردم  به سمت کشاورزی گرایش پیدا کرده اند و شغل اصلی آنها کشاورزی شده است.
فصل پاییز فصل جمع آوری سیب بهترین محصول کشاورزی بخش سیلوانا می باشد.

تولید بیش از ۶۰هزار تن سیب باکیفیت

مهندس صلاح برادرنیا فوق لیسانس باغبانی : بر اساس آمار و ارقام بیش از ۶۰ هزار تن سیب در منطقه از باغ ها برداشت می شود که البته بیشتر این سیب ها از روستاهای دامنه سیلوانا از جمله روستای نوی٫ سوسن آباد ٫براسب ٫ناری ٫ گسیان و چریک آباد برداشت می شود چون  باغ های قدیمی بیشتری در این روستاها وجود دارد. البته در اکثر روستاهای دیگر باغ های سیب وجود دارد اما برداشت آنها نسبت به این روستا ها کمتر می‌باشد.

برادرنیا در آخر افزود که سیب های سیلوانا یکی از باکیفیت ترین  سیب های ایران در چند سال گذشته می باشند.

یکی از مشکلات اساسی کشاورزان نبود امکانات اولیه از جمله سردخانه و کارخانه تولید جعبه ٫کاغذهای مخصوص و پوشال برای نیاز منطقه می باشد کشاورزان مجبورند وسایل را از شهر بخرند به منطقه بیاورند .کشاورزان به ناچار باید سیب های خود را به سردخانه هایی که در نزدیک شهر هستند منتقل کنند که انتقال آنها نیز برای کشاورزان دشوار است هزینه زیادی در بر دارد . همچنین یکی دیگر از مشکلات کشاورزان تهیه سموم و کود برای باغ ها می باشد قیمت بالای سموم بی کیفیت و کود ، هزینه ی اضافی زیادی به کشاورزان منطقه وارد می کند.

 

البته مشکل دیگر کشاورزان عدم آشنایی با بسته بندی صحیح و نبود ساز و کار جهاد کشاورزی در این زمینه می باشد. جهاد کشاورزی با برگزاری کلاسهای آموزشی می تواند مشکلات را حل کرده و کشاورزان را توجیه کند و از ضرر و زیانی که در بسته بندی  غلط می شود جلوگیری کنند.

درخواست کشاورزان منطقه از سرمایه گذاران این است که سرمایه گذاران در بخش سیب ، سردخانه و کارخانه‌های جعبه سازی سرمایه گذاری کنند تا کمی از مشکلات و هزینه های زیادی که به آنان وارد می‌شود کاسته  می‌شود.

متاسفانه جهاد کشاورزی و سازمان های صنعت و معدن و ذی ربط  ، کمتر به بخش کشاورزی سیلوانا اهمیت می دهند که حتما باید از سوی مسئولین بخشداری منطقه بصورت جدی پی گیری گردد .

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.