شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
تجربه ترکیه در بهبود فضای کسب و کار
01 تیر 1400 - 9:59
شناسه : 13276
7

یک مرکز مطالعاتی زیرمجموعه وزارت اقتصاد در گزارشی به تشریح چگونگی رشد اقتصادی ترکیه از سال ۲۰۰۰ تاکنون پرداخت مرکز ملی مطالعات معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد به تازگی با انتشار گزارشی به بررسی ابزارهای استفاده شده در کشور ترکیه در راستای بهبود محیط کسب و کار و سرمایه گذاری پرداخته که بر اساس آن، ایـن […]

ارسال توسط :
یک مرکز مطالعاتی زیرمجموعه وزارت اقتصاد در گزارشی به تشریح چگونگی رشد اقتصادی ترکیه از سال ۲۰۰۰ تاکنون پرداخت

مرکز ملی مطالعات معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد به تازگی با انتشار گزارشی به بررسی ابزارهای استفاده شده در کشور ترکیه در راستای بهبود محیط کسب و کار و سرمایه گذاری پرداخته که بر اساس آن، ایـن کشـور از سال ۲۰۰۲ شاهد افزایش چشمگیری در میزان تولید ناخالص داخلی بوده و در این زمینه موفق عمل  کرده است.رشد غیرمعمول جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی از دیگر نقاط عطف این گزارش است که بر اساس آن بین سال های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۲ ،کل مبلغ سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ترکیه فقط ۱۵ میلیارد دلار بود، در حالی که این کشور از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۹ حـدود ۲۱۷ میلیـارد دلار سرمایه گذاری خارجی مستقیم جذب کرده است. توضیحات بیشتر را در ادامه می خوانید:
رشد تولید ناخالص داخلی
رشد اقتصادی همواره موضوع مهمی در حکمرانی به شمار می آمده است. این اهمیت در سال های اخیر جنبه حیاتی برای کشورها به خود گرفته است و به همین منظور کشورها به دنبال راه های گوناگون برای دستیابی به این هدف هستند. از سوی دیگر، کشورها دریافته اند که ارزان ترین روش رشد اقتصادی در هر کشور، بهبود محیط کسب وکار و افزایش سرمایه گذاری ناشی از آن است.در میان شاخص های اقتصاد کلان، تولید ناخالص داخلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا نه تنها به عنوان مهم ترین شاخص عملکرد اقتصادی در تجزیه و تحلیل ها و ارزیابی ها مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه بسیاری از دیگر اقلام کلان اقتصاد، محصولات جنبیِ محاسبه و برآورد آن محسوب  می شود.بر اساس بررسی های معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد در نمودار شماره یک، کشور ترکیه از سال ۲۰۰۲ شاهد افزایش چشمگیری در میزان تولید ناخالص داخلی بوده و در این زمینه موفق عمل  کرده است.
تحول چشمگیر در جذب سرمایه گذاری خارجی
طبق گزارش مرکز مطالعات معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد بین سال های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۲ ،کل مبلغ سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ترکیه فقط ۱۵ میلیارد دلار بود، در حالی که این کشور از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۹ حـدود ۲۱۷ میلیـارد دلار سرمایه گذاری خارجی مستقیم جذب کرده است. همچنین تعداد شرکت های با سرمایه بین المللی در ترکیه از تعـداد ۵۶۰۰ در سـال ۲۰۰۲ بـه ۷۴۲۲۷ در انتهـای سـال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. طبق اطلاعات Markets fDi ،در سال ۲۰۱۹ ترکیـه هفتمـین مقصـد محبـوب سـرمایه گذاری مستقیم خارجی در اروپا بوده است. به خصوص این کشور محـل اسـتقرار ۲۱۱ پـروژه بزرگ است کـه ۵/۳ درصد کل پروژه های سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اروپا را تشکیل می دهد.
بهبود رتبه شاخص سهولت کسب و کار
طبق این گزارش، ترکیه توانسته است با انجام اصلاحات ساختاری بهبود قابل توجهی در رتبه شاخص سهولت انجام کسب وکار بانک جهانی (که مهم ترین شاخص ارزیابی محیط کسب وکار کشورهای مختلف است) ایجاد کند. به نحوی که رتبه این کشور از ۹۳ در سال ۲۰۰۶ به ۳۳ در سال۲۰۲۰ بهبود یافته است.این گزارش در پایان نتیجه گیری می کند: می توان اذعان  کرد که کشور ترکیه توانسته است به موفقیت هایی در زمینه های بهبود وضعیت اقتصادی و محیط کسب وکار نایل شود. از سوی دیگر بر اساس بررسی های انجام شده، این کشور از نظر ساختار فرهنگی، جغرافیایی و اجتماعی شباهت هایی با کشور ما دارد که باعث می شود استفاده از تجربیات آن برای کشور ما منطقی و ممکن به نظر برسد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.