شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
تماشا کردن تنها سهم مردم صومای برادوست از معادن منطقه
22 خرداد 1396 - 11:49
شناسه : 1281
36

به گزارش آژانس خبری تحلیلی فرهنگی سیلوانانیوز : برداشت های بی رویه و بدون نظارت شرکت های معدنی در منطقه صومای برادوست ارومیه به حدی گسترده و زیاد میباشد که در سالهای نه چندان دور آسیب های جبران ناپذیری را بر محیط زیست و اکوسیستم طبیعی منطقه وارد خواهد کرد که این امر خسارت های […]

ارسال توسط :

به گزارش آژانس خبری تحلیلی فرهنگی سیلوانانیوز :

برداشت های بی رویه و بدون نظارت شرکت های معدنی در منطقه صومای برادوست ارومیه به حدی گسترده و زیاد میباشد که در سالهای نه چندان دور آسیب های جبران ناپذیری را بر محیط زیست و اکوسیستم طبیعی منطقه وارد خواهد کرد که این امر خسارت های زیادی را در پی خواهد داشت.

استخراج معادن از دل کوه های صومای برادوست ارومیه شاید بتواند چند سالی باعث سود آوری و درآمد زایی برای افراد انگشت شمار باشد اما آن چه که مسلم است پیامدهای منفی زیادی  دارد که در دراز مدت شامل ساکنین مردم منطقه خواهد شد.

در زمان حال بی شک یکی از مهمترین و تاثیر گذار ترین صنایعی که در آبادانی و پیشرفت منطقه سهم بسزایی دارد معادن می باشد که مردم صومای برادوست از آن محروم  بوده و از ذخایر معدنی نهفته شده در دل کوه های طبیعت زادگاه خود بی نصیب میباشند.

اما دولت میتواند برای بهرمندی مردم منطقه از مزایای معادن درصدی از سود میلیاردی صاحبان صنایع  را برای آبادانی و پیشرفت منطقه اختصاص بدهد تا بدین ترتیب نه تنها از این راه  برخی از هزینه های جاری  منطقه تامین  درآمد شود بلکه مردم عزیز نیز از ثمرات آن بهره لازم را ببرند.

متاسفانه همواره  درآمدهای میلیاردی  از طریق استخراج معادن شامل صاحبان صنایع بود و مردم منطقه نه تنها هیچ گونه سهمی از  سودن آن نداشته بلکه بایستی برخی از مشکلات و آسیب را از جمله صدمات جاده ای ناشی از تردد تریلر های حمل سنگ و صدمات زیست محیطی مانند ریزگردها را نیز باید تحمل کنند.

استفاده از نیروی کار بومی منطقه در شرکت های معدنی نیز میتواند قسمتی از مشکلات مردم را تسکین دهد ولی تمامی کارکنان این شرکت ها افراد غیر بومی تشکیل هستند .

هم اکنون در صومای برادوست ارومیه عده ای با ماشین آلات سنگین به دل کوه ها و طبیعت بکر منطقه افتاده اند و بی مهابا در حال استخراج بی رویه هستند ، بستر رودخانه ها بر اثر برداشت بی رویه کارخانه های شن و ماسه هر روز بدتر از روز قبل نوید بخش سیل و سیلاب است ، دامنه های سر سبز و طبیعت بکر در حال حفاری می باشد ، گونه های خاص گیاهی و جانوری منطقه در حال از بین رفتن است .

امیدواریم مسئولین عزیز و دردمندان محیط زیست با حضور خود در منطقه از نزدیک شاهد تخریب طبیعت بکر منطقه باشند تا شاید رویکرد صنایع معدن و صنعت در منطقه تغییر پیدا نماید.

پایان گزارش/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.