شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
تولید فرشهای دست باف سنتی به دست جوانان سیلوانای ارومیه
17 فروردین 1396 - 8:39
شناسه : 220
38

جوانان بومی سیلوانای ارومیه در راستای اقتصادی مقاومتی کارگاره های تولیدی کوچک فرش بافی سنتی نفیس را با فراهم نمودن زمینه ی اشتغال راه اندازی کرده اند. فرش بافی یکی از شغلها و منابع درآمدی مهم  میباشد که از گذشتهای دور مردم ایران زمین به آن مشغول بوده اند، سنتی دیرینه که هنوز هم در […]

ارسال توسط :

جوانان بومی سیلوانای ارومیه در راستای اقتصادی مقاومتی کارگاره های تولیدی کوچک فرش بافی سنتی نفیس را با فراهم نمودن زمینه ی اشتغال راه اندازی کرده اند.

فرش بافی یکی از شغلها و منابع درآمدی مهم  میباشد که از گذشتهای دور مردم ایران زمین به آن مشغول بوده اند، سنتی دیرینه که هنوز هم در اکثر روستاهای ارومیه  صدها نفر مرد و زن حتی بصورت خانوادگی در  روستا ها به آن مشغول هستند .

محبوبیت و بازار جهانی فرش ایرانی ،  گامی مهم در حرکت چرخ اقتصاد به نفع اقتصاد مقاومتی با توجه به اشتغال جوانان ایرانی می باشد .

مسئولین اجرایی کشور باید با توجه به نام گذاری و تدابیر مقام معظم رهبری در ” سال اقتصاد مقاومتی: تولید – اشتغال ” ، بیشتر از قبل حرکت کارگاه های تولیدی کوچک و اشتغال زا را با پرداخت تسهیلات و مرتبط کردن آن  با بازارهای جهانی بصورت مستقیم حمایت کنند .

 

کار آفرینان جوان سیلوانای ارومیه  در روستاها با سرمایه و ایجاد کارگاههای سنتی با نیروی کار بومی سالهاست فرش می بافند . فرشهای زیبا با تنوع عجاب انگیز رنگ های مختلف که با استعداد جوانان سیلوانا به هم گره خورده است.فرشبافی به همت این جوانان هنوز هم پا برجاست و تعداد کثیری از آنها استاد کار شده و در کنار خانواده در نیمه دوم سال که کارهای کشاورزی پایان یافته برای فرار از بیکاری و کسب درآمد و حفظ این هنر قدیمی به آن مشغول می شوند.

ولی همزمان با شروع سال “اقتصاد مقاومتی: تولید – اشتغال ” استاد درویش مسلک  یکی از فرش بافان و صاحب کارگاهای فرش بافی در روستای برازان سیلوانای ارومیه  کارگاه های تولیدی خود ر ا با تولید فرش های نفیس دست باف و زمینه ی اشتغال ۵۵ بصورت مستقیم و غیر مستقیم در ۵ ککارگاه سازماندهی کرده است .

استاد درویش مسلک نزدیک ۱۵سال است که به هنر فرش بافی مشغول است و با وجود مشکلات فراوان اما همچنان با شور و شوق  به هنر فرش خود عشق می ورزد و اعتقاد دارد با حمایت مسئولین این هنر می تواند از کارخانه های بزرگ تولیدی هم بیشتر برای جوانان کشور فرصت شغلی ایجاد کند.

 

استاد مسلک می گوید : اگر دولت عزیز  به کسانی که به صنایع دستی علاقه دارند و کار میکنند توجه کند بیشتر مشکلات این عزیزان از قبیل بازار امن و تضمین شده برای خرید وسایل و تجهیزات ، بازار فروش ، بیمه تامین اجتماعی و ساخت کارگاهها مجهز و بروز حل میشود و آن وقت است که شکوفایی تولید ملی و اشتغال جوانان را خواهیم دید.

ایشان وجود دلالان و چرخه ی عرضه فاقد سیستم های نظارتی را عامل ایستاده در مقابل اقتصاد مقاومتی و اشتغال می داند.

 

استاد مسلک در ادامه افزود : بنده در روستای مرزی برازان ۵کارگاه فرش بافی دارم که نزدیک به ۵۵نفر در آن مشغول به کار هستند. الحمدولله به مرور زمان ده ها اوستا کار تربیت کرده ام ولی در راستای عدم حمایت خیلی از آنها حالا به کارهای کاذب روی آورده اند.

در پایان این استاد کار با ارزش صنعت فرش بافی گفت : از دولت محترم و مسئولان عزیز درخواست داریم تا توجه بیشتری به هنرمندان در صنایع دستی داشته باشند تا این هنر و استعداد در بین مردم هنر دوست کم رنگ نشود و زمینه ی اقتصادی شکوفا و اشتغال جوانان فراهم گردد.

 

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.