شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
تولید کننده و کار آفرین  موفق بخش سیلوانا با کمترین امکانات بیشترین بهره وری  را بوجود آورده است
05 دی 1397 - 13:12
شناسه : 6210
17

سید کاروخ بهزاد بعد از تعویض دو شغل پوشاک و لوازم خانگی که درآن ضرر زیادی کرده بود در مدت دو سال گذشته  با سعی و تلاش با اشتغال زایی و کارآفرینی خانگی  با استفاده از محیط مناسب و بزرگ خانه ی خود با پرورش بوقلمون و مرغ بومی  هم اکنون یک کار آفرین و […]

ارسال توسط :

سید کاروخ بهزاد بعد از تعویض دو شغل پوشاک و لوازم خانگی که درآن ضرر زیادی کرده بود در مدت دو سال گذشته  با سعی و تلاش با اشتغال زایی و کارآفرینی خانگی  با استفاده از محیط مناسب و بزرگ خانه ی خود با پرورش بوقلمون و مرغ بومی  هم اکنون یک کار آفرین و تولید کننده موفق می باشد .

 

سید کاروخ در ابتدای مصاحبه گفت : ابتدا در این عرصه ضرر های زیادی به بنده وارد شد زیرا نزدیک به ۲۰۰۰ تخم مرغ را از مردم خریداری کردم ولی چون از سالم بودن و تاریخ گذشته نبودن شان خبر نداشتم و نزدیک به یک ماه و آنها را در داخل دستگاه جوجه کشی قرار داده بودم و باید از آنها مراقبت می کردم،  هزینه و زمان زیادی برای من در پی داشت.

ولی اکنون مرغ های بومی خود را برای تخم گذاری نگهداری می کنم تا بتوانم از تخم های سالم آنها برای جوجه کشی استفاده کنم و نیازی به خرید تخم مرغ ندارم.

 

سرمایه گذاری برای پرورش مرغ بومی :

این شغل به صورت سنتی نیاز به سرمایه زیادی ندارد زیرا مردم به سادگی میتوانند با خرید چند عدد مرغ بومی و نگهداری این کار را شروع کنند، ولی به صورت پیشرفته اگر بخواهند در این کار سرمایه ‌گذاری کنند با توجه به  پرورش طیور بستگی به نوع مرغ گوشتی و مرغ تخم گذار میتوانند با حداقل ۱۰ میلیون تومان این کار را شروع کنند البته برای بنده  نزدیک به ۲۰ میلیون هزینه این پرورش مرغ بومی بوده است.

 

فراهم کردن محل پرورش مرغ بومی:

پرورش مرغ بومی بیشتر در روستاها انجام می ‌شود زیرا در اکثر روستاها مردم زمین  شخصی زیادی دارند، بنده نیز از زمین شخصی که در کنار خانه داشتم برای پرورش مرغ بومی استفاده کردم. پرورش مرغ بومی را میتوان در یک زمین ۱۰۰ متر یا در یک زمین ۵۰۰۰ متر انجام داد ولی هر چه قدر زمین زیادتر باشد مرغ های بومی سالم تر خواهند بود البته بزرگی زمین نیز بستگی به تعداد مرغ هایی دارد که در آن پرورش میدهند.

 

امکانات و وسایل لازم برای پرورش مرغ بومی:

برای این کار امکانات ساده‌ای لازم هست فراهم شود البته با حداقل وسایل این کار امکان دارد مثلا برای ساخت جای تخم گذاری می شود از سبد سیب یا جعبه چوبی یا پلاستیکی با چسباندن به دیوار استفاده کرد. مهمترین کار در پرورش مرغ بومی این است که زمین سالن باید خشک باشد که از پوکه برای خشک کردن آن استفاده می کنیم همچنین آب دادن به مرغ ها در بیرون از سالن و در روز انجام میشود.

 

خرید و فروش جوجه های مرغ بومی:

جهاد کشاورزی در این راستا به کسانی که مایلند  به این کار وارد شوند جوجه در اختیار آنها قرار می دهد ولی بنده با هزینه شخصی خود دو دستگاه جوجه کشی با هزینه ۸ میلیون تومان خریداری کردم و تخم مرغ ها را از روستاهای منطقه خریداری میکردم و در دستگاه قرار می دادم ، بعد از مراقبت یک ماهه جوجه ها به دنیا می آیند.

 

پرورش مرغ بومی را از چه زمانی شروع کردید:

این کار را از بهار ۹۷ به صورت آزمایشی شروع کردم زیرا با نوع کار و قوانین آن آشنا نبودم و تجربه ای در این خصوص نداشتم ولی خوشبختانه کم کم  تجربه کافی در این عرصه را به دست آورده ام و اکنون نزدیک به ۳۰۰ مرغ و بوقلمون بومی در این پرورشگاه دارم.

 

نحوه کار در خصوص فروش محصولات

 

چون این کار را فقط چند ماه است آغاز کرده ایم بیشترین مشتریان برای خرید به منزل مراجعه می کنند البته اکثر لبنیات های منطقه و بخش سیلوانا خواستار خرید محصولات به صورت عمده و خرده هستند.

 

هزینه های درمان و نوع درمان ها :

در پرورش طیور درمان  وجود ندارد بلکه باید پیشگیری انجام شود یعنی بعد از اینکه مریضی وارد مرغداری شد دیگر امکان درمان زیاد وجود ندارد.

درمان های تخصصی طیور قیمت بالایی دارند ولی معمولا از درمان های سنتی مانند سیر ماست برای مریضی مرغ ها استفاده می کنیم که جوابگو می باشد البته برای پیشگیری نیز باید ویتامین ها و درمان های عفونت  قبل از بیماری به مرغ ها داده شود.

 

دلیل کیفیت مرغ های بومی و گرانتر بودن قیمت آن :

برای پرورش مرغ های مرغداری از هورمون ها استفاده می کنند که این هورمون هم در گوشت و هم در تخم های آنها برای مصرف عوارض زیاد ایجاد میکند ولی مرغ های بومی چون در فضای آزاد هستند و انواع گیاه می خورند و سالم تر از مرغ های هورمونی هستند گوشت و تخم های سالم تری دارند . یک مرغ  مرغداری با مصرف هورمون در عرض ۴۰ روز از جوجه یک روزه به مرغ گوشتی یا تخم گذار تبدیل شده و به بازار عرضه می شود ولی یک جوجه مرغ بومی تقریباً تا شش ماه طول می کشد که بتواند تخم بگذارد که هزینه نگهداری زیادی را می طلبد ولی کیفیت بسیار بالایی دارد و به همین دلیل بیشتر مردم روی  به مصرف گوشت و تخم مرغ های بومی آورده اند اگرچه قیمت آنها نسبت به محصولات صنعتی بالاتر می باشد

 

مشکلات و خطرات پرورش مرغ بومی:

از لحاظ نگهداری باید سعی شود در یک محوطه بزرگ که دور آن بسته است نگهداری شوند تا از هجوم حیوانات در

امان باشند و همچنین وارد زمین های مردم نشوند ‌، در خصوص بوی نامطبوع آنها نیز چون در فضای باز نگهداری می شوند بنابراین هیچ گونه بویی برای اذیت کردن مردم وجود ندارد.

 

چه برنامه‌هایی برای آینده در نظر دارید:

به تازگی دستگاه‌ جوجه‌کشی خریداری کرده ام و از سال آینده شروع به پرورش تعداد بیشتر مرغ بومی خواهم کرد در این راستا سرمایه‌گذاری بزرگتری انجام خواهم داد و همچنین ساخت سالن‌های بزرگ تر برای مرغ بومی از برنامه های دیگرم می‌باشد ولی اگر پیشرفت بیشتری در این کار دیده شود قطعاً این پرورش مرغ بومی را از روستا خارج خواهم کرد و در یکی از زمین های کشاورزی در بیرون از روستا ادامه خواهم داد.

 

 

دلیل سرمایه گذاری نکردن در این عرصه در بخش سیلوانا :

تاکنون بارها در این خصوص با دوستان گفت و گو داشته ام که این یکی از ساده ترین کارها با پشتکار و علاقه لازم می باشد که مردم می توانند در آن با کمترین هزینه ، بیشترین سود سرمایه گذاری کنند ولی شاید افکار مردم یا دید آنها نسبت به این شغل دیده خوبی نبوده است ولی خوشبختانه دید و برنامه های من برای آینده در این شغل دید خوبی است و امیدوارم بتوانم موفقیت بیشتری به دست بیاورم.

سیلوانا

سیلوانا

 

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.