شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
«جوش‌ صورت» بانوی کردستانی را به یک تولیدکننده تبدیل کرد
10 خرداد 1397 - 7:17
شناسه : 4601
37

سوژه این بار ما را به مسیری می‌کشاند که انتهایش یک واحد تولیدی از جنس سنتی در شهرک صنعتی شماره ۳ سنندج است، واحدی که حاصل ۱۷ سال فعالیت یک بانوی مهابادی است. اسمش «کردستان» است، بانویی که هنر تولید صابونی با برند و عنوان کردستان را از مادربزرگش به ارث برده و علی‌رغم بسیاری […]

ارسال توسط :

سوژه این بار ما را به مسیری می‌کشاند که انتهایش یک واحد تولیدی از جنس سنتی در شهرک صنعتی شماره ۳ سنندج است، واحدی که حاصل ۱۷ سال فعالیت یک بانوی مهابادی است.

اسمش «کردستان» است، بانویی که هنر تولید صابونی با برند و عنوان کردستان را از مادربزرگش به ارث برده و علی‌رغم بسیاری از مخالفت‌هایی که در فرآیند کار از سوی خانواده پدری و بعد از آن نیز همسرش وجود داشته، اما دست از تلاش برنداشته و امروز سعی دارد این محصول را که خواهان زیادی در داخل و حتی خارج از مرزهای کشور دارد به شکل صنعتی در بازار عرضه کند..

حکایت ورودش به این عرصه جالب و خواندنی است همه چیز از جوش‌های صورتش شروع شد، دردی که به قول خودش هر راهی را برای رسیدن به درمانش طی کرده بود اما فایده‌ای نداشت.

روزهای سختی را پشت سر می‌گذاشت تا جاییکه برای مخفی‌کردن صورتش حتی از خودمانی‌ترین مهمانی‌ها می‌گذشت، مادر بزرگ در خانه صابون درست می‌کرد و صابونی که علاج درد پوست خیلی‌ها شده بود اما این مرهم مادربزرگ هم نتوانست چاره درد کردستان باشد.

مادرش اجازه فعالیت در این زمینه را به کردستان نمی‌داد، اما با وجود مخالفت جدی خانواده، «کردستان» گاه بی‌گاه و دور از چشم خانواده به کمک مادربزرگش می‌رفت و در این آمدن و رفتن‌ها به صورت کامل فرآیند کار را از مادربزرگ فرا می‌گیرد.

علاقه به کار روز به روز در وجودش شکوفاتر می‌شود، کاری که بدون چشم‌داشت و کمترین درآمد شخصی تنها به واسطه علاقه به مادربزرگ انجام می‌داد.

برای آشنایی بیشتر با «کردستان انامقی» این بانوی خلاق کرد، در خصوص تولیدات سنتی وی مصاحبه‌ای انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید.

خانم انامقی خودتان را به مخاطبین ما بشناسانید.

بنده کردستان انامقی هستم ۳۸ سال سن دارم و حدود ۲۰ سال است در زمینه تولید صابون و برخی محصولات بهداشتی دیگر فعالیت می‌کنم.

تولید صابون و محصولات بهداشتی فرمول‌های خاص خود را دارد چطور شد که که به این عرصه وارد شدید؟

سال‌ها قبل زمانی که صابون‌های صنعتی وارد کشور نشده بود در استان‌های کردنشین صابونی دست‌ساز به نام صابون سپیدآب وجود داشت.

زمانی که صابون‌های صنعتی با رنگ و لعاب‌های مختلف به زندگی مردم ورود پیدا کردند تقریبا این صابون به فراموشی سپرده شد تا جاییکه تولید این محصول به چند پیرزن در شهر مهاباد محدود شد.

دست برقضا مادربزرگ بنده یکی از همین پیرزن‌هایی بود که همچنان بر حسب علاقه و با توجه به مشتریان خاص خود همچنان اقدام به تولید این محصول می‌کرد.

نظامی بودن پدرم و انتقالی‌های گاه و بی‌گاه وی موجب شد که بیش از پیش با مادربزرگم انس بگیرم و همین امر زمینه را برای فراگیری روش تولید این صابون برای بنده فراهم کرد که نتیجه این ارتباط هم یادگیری کامل روش تولید این صابون بود.

البته دلیل اصلی ورود من به این عرصه در کنار علاقه‌ام به تولید، وجود جوش‌های بزرگی بود که در دوران نوجوانی تمام صورتم را درگیر خود کرده بود و این مسئله به صورت جدی مرا رنج می‌داد هر راهی را برای درمان طی کردم، اما فایده‌ای نداشت.

روزهای سختی را پشت سر گذاشتم حتی برای مخفی کردن صورتم از خودمانی‌ترین مهمانی‌ها می‌گذشتم، صابونی که مادر بزرگم تولید می‌کرد علاج درد پوست خیلی‌ها شده شده بود اما این مرهم علاج مشکل من نشد.

 آیا بی‌تاثیر بودن این محصول در رفع مشکل خودتان شما را از ادامه کار ناامید نکرد؟

به هیچ وجه. من تاثیر مثبت صابون را روی پوست افرادی که استفاده کرده بودند کاملا مشاهده می‌کردم درست است مشکل من را حل نمی‌کرد اما به خروجی آن اعتقاد داشتم.

به همین دلیل با وجود تمام مخالفت‌هایی که از سوی مادرم صورت می‌گرفت کار را ادامه می‌دادم، گاهی اوقات مادرم وقتی رنج کشیدن مرا از وضعیتی که به واسطه جوش‌های صورت داشتم می‌دید پیشنهاد می‌کرد که از صابون مادر بزرگم استفاده کنم ولی این صابون روی پوست من نه تنها تاثیر مثبت نمی‌گذاشت بلکه آثار منفی هم به دنبال داشت.

 تا چه زمانی کار با مادربزرگ را ادامه دادید؟

تا زمانی که ازدواج نکرده بودم همچنان با مادر بزرگم کار می‌کردم و محصولی را که مادر بزرگ تولید می‌کرد با وجود تمام مخالفت‌ها و محدودیت‌هایی که در آن دوران از سوی مادرم صورت می‌گرفت به همراه مادر به آرایشگاه‌های مختلف می‌رفتم و صابون را به مشتریان خاص عرضه می‌کردم، بعد از ازدواج بنا به موقعیت شغلی همسرم که نظامی بود مجبور شدم برای ادامه زندگی به سنندج بیایم.

جابجایی و انتقال از شهری به شهر دیگری مشکلات خاص خود دارد، آیا در این پروسه انتقالی مشکلی در تولید محصول شما پیش نیامد؟

نه. هرچند به سنندج آمده بودم ولی من روش تولید صابون را به صورت کامل یاد گرفته‌ بودم و الان می‌توانستم به صورت مستقل و در شهری کیلومترها دورتر از مادر بزرگم کار کنم.

اوایل کمی مشکل بود با محیط جدید ناآشنا بودم از سوی دیگر هم همسرم نظامی بود و تا حدود زیادی با فعالیت من مخالف می‌کرد ولی نمی‌توانستم به راحتی از سال‌ها کار و تلاشی که کرده بودم دست نگه دارم چرا که مهمترین هدف من در آن بازه زمانی هم در مرحله نخست علاج درد خودم بود.

وضعیت صورتم به نحوی ذهنم را درگیر کرده بود که بارها از همسرم می‌پرسیدم آیا شرایط کنونی من موجب اذیتش نمی‌شود که همیشه با آرامش می‌گفت کردستان دست از این کارها بردار برای من با همین شرایط خوبید و نیاز به تغییر ندارید!

این حرف‌ها مرا آرام نمی‌کرد باید کاری می‌کردم با استفاده از افزودنی‌های مختلف صابون اولیه را تغییر دادم نمی‌شد محصول جدید را روی پوست دیگران امتحان کنم از اینکه برای مصرف کننده مشکلی به وجود بیاید می‌ترسیدم، تصمیم خودم را گرفته بودم صورتم از وضعیت موجودش که بدتر نمی‌شد.

 آیا برای رفع مشکل مشکل پوستی خود به پزشک مراجعه کردید؟

همانطور که قبلا گفتم، صابون تولیدی مادر بزرگ روی پوست من نتیجه عکس داشت به جای آنکه مشکل را برطرف کند تشدید می‌کرد، در حالی که مشکل دیگرانی را برطرف کرده بود.

در دوران ما پزشک متخصص پوست هم زیاد نبود به ‌هر جایی که فکرش را بکنید مراجعه کردم، تا شاید بتوانم راهی برای درمان پیدا کنم، از دارو گرفته تا تجویزهایی که در زمینه پرهیز غذایی می‌گفتند انجام می‌دادم ولی نتیجه مثبتی نداشت.

کاملا ناامید شده بودم این شد که تصمیم گرفتم با نوآوری روی محصولی که مادر بزرگم تولید کرده بود چاره‌ای برای درمان دردم پیدا کنم.

برای رسیدن به این هدف چکار کردید؟

خوب می‌دانستم کار آسانی نیست، سال‌ها در مورد خواص گیاهان و مواد مختلف تحقیقات زیادی کردم شاید بتوانم با استفاده از آنها مشکل پوستی خودم را رفع کنم، مادر بزرگم یک روش سنتی را بدون تغییر در این سال‌ها تکرار و مشتریان خاص خودش را داشت و نیازی به نوآوری در آن نمی‌دید.

تحقیقاتم را در مورد مواد و داروهای گیاهی مختلف که به نحوی می‌توانست روی جوش تاثیربگذارد آغاز کردم بیس کار را روی مواد اولیه صابون تولید شده مادر بزرگم قرار داده بودم، هر دفعه ماده به آن اضافه می‌کردم و چند روزی روی پوست خودم امتحان می‌کردم.

 نتیجه این همه تلاش چه شد؟

صابون با افزودنی‌های جدید حالت جامد بودنش را از دست داده بود، اما به طور عجیب روی پوستم تاثیر خود را نشان داد، مطمن بودم مواد اولیه جواب می‌دهد، اما با این وضعیت قابل ارائه به مشتری نبود.

شبانه‌روز تلاش کردم و با کم و زیاد کردن مواد افزودنی صابون را از آن حالت مایع خارج و در قالب و طرح‌های مختلف به مقدار اندکی تولید کردم و الان با گذشت این سال‌ها می‌توانم ادعا کنم که این محصول از هر دارویی برای درمان جوش، ریزش مو و غیره بهتر است.

خیلی با اطمینان از این محصول و تاثیرات آن صحبت می‌کنید این همه اطمینان خاطر از کجا بدست آمده است؟

بیشتر مشتریان ما را کسانی تشکیل می‌دهند که به نحوی از هر نوع درمان ناامید شده‌اند و با مصرف این محصول مشکل‌شان حل شده است بیش از ۵۰۰ هزار نفر به واسطه جواب خوبی که از این محصولات گرفته‌اند برای ما تقدیرنامه ارسال کرده‌اند که نمونه‌های زیادی از این اعلام رضایت‌ها در کانال‌های مختلف اینترنتی ما وجود دارد.

آیا هنوز هم به صورت سنتی و در خانه فعالیت‌ می‌کنید؟

این سوال ما را آقای عبادی همسر خانم انامقی پاسخ می‌دهد و می‌گوید: تولید این محصول به صورت خانگی واقعا جواب نمی‌داد این شد که تصمیم گرفتیم کار را کمی گسترده و در قالب کارگاه محصول خود را به مشتریان ارائه کنیم کارگاه نخست را که راه‌اندازی کردیم میزان تولید با تقاضا باز هم نمی‌خواند تقاضا برای اخذ نمایندگی هم زیاد شده بود این شد که شعبه دوم کارگاه را نیز راه‌اندازی کنیم که خوشبختانه بعد از اخذ مجوزهای لازم با حضور فرماندار سنندج دومین شعبه تولید محصول را هم راه‌اندازی کردیم.

فعالیت را از خانه به کارگاه آوردید چه نیازی به توسعه بیشتر کار می‌دیدید که برای توسعه آن ورود پیدا کردید؟

بعد از بازنشستگی آقای عبادی همسرم، وی همراه برادرانش یک واحد تولید قارچ در سقز راه‌اندازی کرد کار با سختی و فرآیند کندی شروع ولی در ادامه خروجی خوبی داشت در این بازه زمانی من نیز در سقز همچنان به تولید محصول صابون سپیدآب کردستان ادامه می‌دادم، بعد از مدتی به واسطه مشکلی که برای واحد تولید قارچمان پیش‌ آمد دوباره به سنندج برگشتیم در این زمان نتیجه تلاش‌های من جواب داده بود و با حجم بالای از متقاضیان مواجه شدم.

با توجه به میزان تقاضا تصمیم گرفتیم که کار را به صورت اصولی پیگیری کنیم به دنبال اخذ مجوزها افتادیم با توجه به تجربه‌ای که در زمینه راه‌اندازی واحد تولید قارچ داشتیم برای اینکه زمان را از دست ندهیم در گام نخست مکان مناسب برای کار را تامین کردیم، چرا که در بحث واحد تولید قارچ چیزی حدود چهار سال زمان را برای ایجاد زیرساخت‌ها و ساخت ساختمان از دست داده بودیم و نمی‌خواستیم این تجربه تکرار شود.

بدون اینکه بخواهیم از تسهیلات بانکی وغیره استفاده کنیم بلافاصله در شهرک صنعتی شماره ۳ سنندج یک سوله آماده را خریداری کردیم.

بعد از اینکه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، محیط زیست، اداره‌کل استاندارد و غیره فضا را تایید کردند وارد فرایند تجهیز شدیم تمام شرایطی را که از سوی هر کدام از این دستگاه‌ها عنوان شده بود از صفر تا صد انجام دادیم نمونه کار را ارائه دادیم.

در این مقطع با مشکلی مواجه شدیم چرا که این صابون نمونه مشابه نداشت و حتی با استعلام‌هایی که صورت گرفت مشخص شد این صابون نمونه جهانی هم ندارد به همین دلیل در فرآیند اخذ مجوز با یک سری فیلترهای خاص مواجه شدیم که البته از تمام این فیلترها عبور کرده و در حال حاضر نیز در آخرین مرحله قرار داریم.

آیا قرار است این محصول همچنان به صورت سنتی در کارخانه تولید شود یا برنامه‌ریزی جدیدی برای آن دارید؟

تصمیم ما اخذ مجوز محصولات صنعتی است تا بتوانیم این محصولات را حتی در داروخانه‌ها ارائه کنیم و قطعا گرفتن چنین مجوزی فرآیند سخت‌تر از گرفتن مجوز یک محصول سنتی دارد.

 نحوه ارائه این محصولات در حال حاضر چگونه است و قرار است این فرآِیند از کجا به کجا برسد؟

در مرحله نخست نحوه مصرف صابون در قالب بروشور ارائه می‌شد که گاهی مواقع درک کامل از سوی مصرف کننده صورت نمی‌گرفت و همین مسئله موجب می‌شد که به نتیجه‌ای که انتظار داشتند نمی‌رسیدند و همین امر در برخی موارد موجب بروز نارضایتی هم از سوی مشتریان و عدم استقبال مجدد آنها می‌شد.

برای رفع این مشکل سیستم آموزشی را در بحث ارائه محصولات سپیدآب کردستان به مشتریان ارائه کردیم با توجه به آمار بالای متقاضیان و پراکندگی آنها در سطح کشور و حتی خارج از مرزها آموزش تمام مشتریان برای یک یا چند نفر امکان پذیر نبود از این رو وارد فاز جدید و گرفتن نمایندگی در سطح کشور شدیم.

نحوه استفاده صابون به صورت کامل به یک نماینده در استان‌های مختلف ارائه می‌شود و این نماینده آموزش دیده به عنوان مدیر روش استفاده را به سایر شعبه‌ها و نمایندگی‌های استان خود ارائه می‌کرد.

این شبکه و زنجیره در حال حاضر چند نفر هستند؟

این شبکه هم اکنون به ۲۵۰ نفر رسیده است و از این زیادتر هم امکان افزایش نداریم چرا که در حال حاضر در تمام شهرهای کشور و حتی شهرهای تازه تاسیس هم نماینده داریم.

نحوه استفاده از محصولات مختلف که شامل سرشوی، صابون، جرم گیردندان و غیره است به صورت کامل به نمایندگان شعبات مختلف آموزش داده شده است.

کل مواد اولیه تولید این محصولات کاملا ارگانیک و از گیاهان دارویی و غیره که در خود استان وجود دارد تهیه می‌شود.

 نمایندگان محصولات سپیدآب کردستان را عموما چه افرادی تشکیل می‌دهند؟

خیلی از نمایندگان شهرستانی ما را زنان سرپرست خانواری تشکیل داده‌اند که در شرایط سخت زندگی به سر می‌بردند ولی الان در طول سال درآمدهای بسیار خوبی داشته و چرخ‌های زندگیشان را به راحتی می‌چرخانند.

حجم تولید روزانه این محصول در حال حاضر چقدر است؟

تولید به لحاظ حجم در حال حاضر روزانه حدود ۵۰۰ قالب صابون در کنار سایر محصولات است که البته این میزان تولید ۱۰۰ درصد عرضه می‌شود، همیشه تولید ما بعد از تقاضا است و گاها مجبوریم که تقاضاها را پشت نوبت تولید نگه داریم.

محصولات شما صادرات هم دارد؟

هم اکنون این محصول توسط نمایندگان داخلی خودمان به برخی کشورها مانند ترکیه، امارات، مالزی و عراق صادر می‌شود البته به نمایندگی‌ها گفته‌ایم که این مهم باید بر اساس چارچوب مشخص و پروسه انجام شود که این کار بعد از اینکه صدور مجوز و غیره انجام شد باید لیبل بین‌المللی تعریف کنیم.

برای صدور مجوز اقدام کرده‌اید؟

بله. ولی  اخذ مجوز پروسه‌ای هزینه‌بردار و طولانی‌مدت است، پروانه بهره‌برداری را اخذ کرده‌ایم، در حال حاضر تنها مشکل ما زمان بر بودن فرایند صدور مجوز است چون صابون ما نمونه مشابه نداشت برای دریافت نشان «سیب سلامت» با فرایند طولانی مواجه شدیم، کار را به خود ما واگذر کردند.

این کار بار علمی زیادی دارد و قطعا از توان کسانی مانند ما خارج است برای این مسئله با صاحب‌نظران، اساتید دانشگاهی، اساتید داروشناسی و گیاه‌شناسی ارتباط گرفتم تا از طریق مشاوره‌های آنها به فرمول این محصول پیدا کنم ولی آنها هم نتوانستند کمک زیادی به ما بکنند.

گفته بودند باید خودمان مقالات داخلی، خارجی نمونه مشابه را در کشورهای دارای نظام سلامت بیاوریم و پیدا کردن چیزهایی که بار علمی دارد برای کسانی مثل ما که به صورت سنتی اقدام به تولید محصولی می‌کردند، خیلی سنگین بود.

برای پیدا کردن نام علمی و فرمول سپیدآب به عنوان یکی از مواد اصلی و اولیه تولید این محصول بیش از چند ماه تلاش کردم چون فرمول علمی آن اصلا وجود نداشت، به تعبیر دیگر، تقریبا چیزی را از ما خواستند که در هیچ کجا وجود نداشت.

نباید بار علمی این کار به خود تولیدکننده واگذار شود اگر بحث محصول صنعتی بود می‌توانستیم براساس نمونه‌های مشابه فرمول را با کمی کم و زیاد کردن بدست آوریم.

چرا قبل از اخذ مجوز فعالیت اقدام به خرید مکان و تجهیز گرفتید؟

یکی از مشکلات اساسی در بحث ورود به عرصه تولید در کشور ما یا حداقل در استان ما این است که قبل از اینکه مجوز فعالیت به تولید کننده داده شود از تولیدکننده می خواهند که فضا، تجهیز، کارگر، معرفی به اداره کار، مدیر فنی و… است این همه فرایند را با صرف هزینه و زمان زیاد انجام و اگر در آخر بگویند واحد راه اندازی نمی شود تکلیف این بار مالی و فشار کاری که به یک تولیدکننده وارد شده چیست؟!

باید از ابتدا تولیدکننده را خاطرجمع کنند که اگر این پروسه را طی کنید صدور مجوز قطعی خواهد بود نه اینکه تولیدکننده را متحمل هزینه‌هایی می‌کنند و بعد می‌گویند نمی‌شود.

تولیدکننده‌هایی هستند که از تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند و مجبورند تا زمان راه‌اندازی واحد هم اقساط تسهیلات را با سودهای چند برابری پرداخت کنند که این فشار مضاعف به تولید است.

یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ایم و اگر الان بگویند این ترکیبات به لحاظ یک مسئله بهداشتی و یا غیره مشکل دارد، باید چکار کنم چه کسی این همه هزینه ما را جبران خواهد کرد.

مجوز تاسیس به صرف ادعا و واریز ۱۰۰ هزار تومان قابل دریافت است، اما مجوز فعالیت یک پروسه طولانی است که البته خوشبختانه نتیجه آزمایشات مختلف ما مثبت بوده است.

درخواست شما به عنوان یک تولید کننده از مسوولان چیست؟

در فرآیند صدور مجوزها دقت کنند تا سلامت دیگران به خطر نیافتد، اینکه سختگیری انجام می‌شود خوشحال هستم، چراکه می‌بینم در کشور ما برای سلامت مردم اهمیت زیادی قائل می‌شوند و این موجب خرسندی است ضمن اینکه باید با افراد متقلب در تولید هم برخورد جدی شود.

منظورتان از افراد سودجو و متقلب چیست؟

یکی از مشکلات اساسی ما این است که برخی‌ها اقدام به تولید تقلبی محصول صابون سپیدآب کردستان کرده و این کار به ضرر تولیدکننده اصلی است.

افراد متقلب با برند ما اقدام به تولید و عرضه و با قیمت پایین‌تر کرده‌اند که این کار به بازار و اعتماد مصرف کنند‌گان ضربه می‌زند.

البته بر خود وظیفه می‌دانم در این راستا از تمام تلاش‌ها و حمایت‌های مجموعه قرارگاه سازندگی سپاه کردستان و نیروی انتظامی استان در برخورد با کسانی که به صورت زیرزمینی اقدام به تولید این محصول و عرضه آن می‌کردند، تقدیر کنم.

تولیدکنندگان موفقی را می‌شناسم که درگیر این سیاه‌نمایی‌ها شده و متاسفانه با وجود اینکه پله‌های رشد را با سرعت طی می‌کردند به ناگاه در وسط راه از حرکت ایستاده و به بن‌بست رسیدند.

محصولات شما از قالب سنتی به صنعتی تغییر ماهیت می‌دهد آیا این لطمه‌ای به بازار این محصولات وارد نخواهد کرد؟

امروز مردم به سنت‌ها بازگشت پیدا کرده‌اند و همین مسئله بستر را برای فعالیت ما فراهم کرده است وقتی مشتری از تاثیر ۱۰۰ درصد کالا و ارگانیک بودن آن اطمینان حاصل کرد هر نوع تغییر و نوآوری هم که روی محصول داده شود بازهم مورد استقبال مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.

مصرف کننده‌های ما به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ محصولی نمی‌تواند با صابون ما رقابت کند و همین بزرگترین پشتوانه برای موفقیت ما در عرصه جدیدی است که به سمت آن گام برداشته‌ایم.

مطمئن هستم در صورت راه‌اندازی کارخانه محصولات سپیدآب کردستان این محصول بالای دست محصولات خارجی بلند خواهد شد و بازار واردات این محصولات را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

صابون تولیدی کردستان چگونه کشوری شد؟

کیفیت، صداقت و بستر فضای مجازی موجب معرفی این محصول و عرضه آن به صورت کشوری شد.

آیا فکر می‌کردید محصولی که روزی مادربزرگتان در خانه تولید می‌کرد به اینجا برسد؟

هیچ وقت فکر نمی‌کردم که این محصول که زمانی تنها برای درمان مشکل پوستی خودم تولید کردم به جایی برسد که بخواهد منبع درآمد برای دیگران و در سطح کلان‌تر راه اندازی کارخانه شود، حتی تصورش را نمی‌کردم که روزی برسد که همسرم برای توسعه این کار که واقعا در ابتدا مخالف سفت و سخت آن بود سرمایه گذاری کند.

همسرم در بحث تولید قارچ یک تولید کننده موفق است، می‌دانستم سال‌ها تلاش در این حوزه سرمایه خوبی را برایش به همراه داشته، اما اینکه بخواهد یک دفعه اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در این زمینه هزینه کنند واقعیت دور از تصورم بود.

 بعد از اخذ مجوز چه برنامه‌ای برای توسعه تولید دارید؟

راه‌اندازی فازهای دوم و سوم را در دستور کار قرار داده‌ایم و قرار است در فاز بعدی تولید محصولات آرایشی با استفاده از مواد اولیه اورگانیک که به وفور در کردستان پیدا می‌شود را در اولویت قرار دهیم.

زمینه کار فراهم است و اعتماد مورد نیاز را هم بدست آورده ایم و به محض اتمام کار مجوز با سرعت قابل توجه وارد فاز اجرا خواهیم شد.

برنامه بعدی ما توسعه صادرات محصولات آرایشی و بهداشتی سنتی اورگانیک سپیدآب کردستان است.

درخواست‌های زیادی در این راستا داریم کسانی که از محصولات ما استفاده کرده و نتیجه مثبت گرفته‌اند برای تولید محصولات دیگری که بتواند سایر مشکلات پوستی را هم برطرف کند به ما پیشنهاد داده‌اند ولی خوب کار در قالب سنتی تا این سطح هم برای ما با این تعداد نیرو سنگین و خسته کننده بود.

برنامه‌های خوبی برای توسعه کار داریم خوشبختانه محصول تولیدی ما در مباحث بهداشتی و استاندارد و غیره جواب داده و هیچ مشکلی ندارد، بعد از گرفتن مجوز با معاونت غذا دارو صحبت‌های انجام داده‌ایم تا بتوانیم فضای دیگر را اضافه تا بتوانیم در بحث طب سنتی مجوز کنیم که قطعا این کار نیاز به نیروی کار دارد.

از میزان درآمدزایی این محصول رضایت دارید؟

میزان درآمدزایی این محصولات در حال حاضر برای خود ما ماهیانه بین ۳۵ تا ۸۰ میلیون تومان است و سرمایه در گردش نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان در ماه داریم، البته این میزان درآمدزایی به جز درآمدی است که نمایندگان و شعبات مختلف در سطح کشور برای خودشان دارند.

چگونه می‌خواهید محصولات شما از تولیدات تقلبی جدا شود؟

اگر مجوزها را تکمیل کنیم مهر برجسته یا ظرف اختصاصی برای خودمان تعریف خواهیم کرد و قطعا این کار نقش مهمی در کوتاه‌کردن دست افراد متقلب خواهد داشت.

و درخواستی که از مردم دارید؟

فضای مجازی موجب شده که قدرت تشخیص محصول خالص و ناخالص پایین‌تر برود و همین مسئله موجب می‌شود افراد متقلب از این بستر برای عرضه کالاهای تقلبی استفاده کنند از مردم می‌خواهیم در مصرف دقت کنند و این محصول را از نمایندگان اصلی بگیرند تا با مشکل مواجه نشوند.

چشم‌اندازی که ترسیم کرده‌اید؟

چشم‌اندازی که برای این محصول پیش روی خود می‌بینیم بسیار روشن است الان محصولات سنتی کردستان در استان‌های مختلف جا افتاده و مردم می‌شناسند و هر روز مراجعه کننده‌های زیادی داریم.

آیا امروز را برای کاری که در نوجوانی شروع کرده بودید متصور می‌شدید؟

زمانی که کار را شروع کردم هدفم تنها رفع مشکلی بود که سال های سال خودم را هم رنج می‌داد، بدون تعصب می‌گویم این محصول متعلق به مهاباد است ولی هیچ وقت فکر نمی‌کردم روزی برسد صابونی را که روزی برای درمان جوش‌های صورتم روش تولیدش را از مادر بزرگ یاد گرفتم  از مناطق کردنشین خارج کنم ولی امروز این محصول بعد از ۲۰ سال تلاش به جایگاه خوبی رسیده و مطمن هستم در آینده نزدیک با بسیاری از محصولات خارجی رقابت خواهد کرد.

 از وقتی که در اختیار این رسانه قرار دادید متشکریم.

مصاحبه از شیرین مرادی

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.