شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
«جو بایدن» و پاسخ ایران به ترور سردار سلیمانی
16 دی 1399 - 9:29
شناسه : 10748
14

با روی کار آمدن «جو بایدن» در دولت آمریکا و تلاش‌های وی برای برقراری روابط با ایران ، سوالاتی در خصوص گزینه‌های پیش روی بایدن در برابر انتقام‌ ایران از تروریست‌های آمریکایی در جنایت ترور سردار سلیمانی مطرح می‌شود.

ارسال توسط :

با روی کار آمدن «جو بایدن» در دولت آمریکا و تلاش‌های وی برای برقراری روابط با ایران ، سوالاتی در خصوص گزینه‌های پیش روی بایدن در برابر انتقام‌ ایران از تروریست‌های آمریکایی در جنایت ترور سردار سلیمانی مطرح می‌شود.

ایران همچنان به انتقام خون سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» از تروریست های آمریکایی پایبند است و همانطور که اعلام کرده این انتقام اخراج همه آمریکایی‌ها از منطقه خواهد بود. اما اکنون با تغییر دولت ایالات متحده و روی کار آمدن «جو بایدن» در این کشور که در تلاش است تا با تهران ارتباط برقرار کند آیا این اقدام بایدن در راستای آرام کردن پاسخ ایران به جنایت ترور سردار سلیمانی است؟
المیادین نوشت: در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۲۰ زمانی که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا جنایت ترور سردار قاسم سلیمانی را اعلام کرد، جو بایدن در واکنش به آن در صفحه توییتر خود نوشت که «هیچ آمریکایی عزادار ترور ژنرال قاسم سلیمانی نخواهد بود». وی به دنبال آن اظهار داشت که ترامپ دینامیت را در بشکه باروت انداخت و به همین دلیل به مردم آمریکا بدهکار است و باید استراتژی خود و برنامه‌اش برای محافظت از سربازان و کارمندان آمریکایی و منافع واشنگتن در منطقه را توضیح دهد. باید در آن زمان گفت که ممکن است اکنون در آستانه یک جنگ بزرگ در سراسر خاورمیانه باشیم. این واکنش بایدن نشان داد که او ترور سردار سلیمانی را نه رد کرده و نه می پذیرد.
به گزارش المیادین، بایدن در آن زمان ابراز نگرانی کرد که شاید دولت ترامپ درباره عواقب این اقدام خود  به دقت فکر نکرده باشد. البته ترس از عواقب ترور  سردار سلیمانی در آمریکا تنها مربوط به جو بایدن نبود و پیش از وی «جورج بوش پدر» و «باراک اوباما» روسای جمهور پیشین آمریکا نیز موافق ترور این سردار بزرگ ایرانی نبودند. در آن زمان خبرگزاری فرانسه به نقل از منابعی در پنتاگون نوشت: روسای جمهور سابق آمریکا می‌ترسند که ترور ژنرال قاسم سلیمانی موجب بروز جنگی جدید در خاورمیانه شود، آن هم زمانی که نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق حضور دارند.
المیادین گزارش داد:اما موضوعی که سبب طولانی شدن زمان پاسخ واقعی ایران به ترور جنایت ترور سردار قاسم سلیمانی شده  مربوط به زمان بعد از خروج ترامپ از کاخ سفید است. در واقع  انتقام ایران مربوط به پاسخ آن در برابر سیاست های طولانی مدت آمریکا ضد کشورهای منطقه است.
طبق گزارش المیادین، ترامپ با توجیه اینکه این زمان وقت مناسبی برای ترور ژنرال سلیمانی بود از زبان «مایک پمپئو» وزیر خارجه دولت خود این جنایت را با بهانه های مبنی بر اینکه عدم انجام هیچگونه اقدام ضد ایران در این مرحله خطرناک است توجیه کرد و این جنایت را قانونی دانست؛ در حالی که اگنس کالامارد گزارشگر ویژه سازمان ملل در مصاحبه اختصاصی با المیادین جنایت ترور سردار سلیمانی را جنایتی خودسرانه که مسئولیت آن با ایالات متحده است قلمداد کرد.
المیادین افزود: این ادعاهای ترامپ در حالی است که هر کسی که سخنان وی و تصمیماتی را که در طول حضورش در کاخ سفید گرفته دنبال کند نتیجه می‌گیرد که او فردی احمق است. ترامپ گفته بود که آمریکا به این دلیل که ژنرال سلیمانی نظامیان آن را در سراسر خاورمیانه مورد هدف قرار می داد و تهدیدی برای سفارتخانه‌های آمریکا بود وی را ترور کرد و این اقدام به منظور جلوگیری از بروز یک جنگ بود. در حالی که اغلب کارشناسان معتقدند این جنایت آمریکا به خودی خود زمینه  را برای بروز یک درگیری گسترده با عواقب نامعلوم برای واشنگتن به وجود آورد.
به گزارش المیادین، در دوره باراک اوباما دولت آمریکا چند مانع بزرگ سر راه خود برای ترور سردار سلیمانی می‌دید. از یک سو دولت اوباما به همراه جو بایدن که معاون وی بود در تلاش برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران بودند و از سوی دیگر هر گونه اقدامی ضد  ایران می‌توانست همه کارت ها را علیه واشنگتن برگرداند که در نهایت در ژوئیه ۲۰۱۵ توافقی در این زمینه میان دو طرف منعقد شد. اما توافق دولت اوباما با تهران در پنج سال گذشته  و این آتش بس موجب برقراری روابط دوستانه میان ایران و دموکرات‌های آمریکا نشد. در ۱۶ دسامبر ۲۰۲۰ «سید علی خامنه ای» رهبر انقلاب اسلامی ایران تاکید کرد که دشمنی آمریکا با تهران تنها منحصر به دونالد ترامپ نبوده و آمریکا در دوره اوباما نیز ملت ایران را بسیار آزار داده است.
به نوشته المیادین، در این شرایط سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا بایدن می‌تواند با بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران انتقام این کشور از خون سردار سلیمانی را آرام تر کند؟ اما زمانی که به مواضع ایران از یک سال گذشته تا کنون و از زمان شهادت سردار سلیمانی دقت کنیم می‌بینیم که این کشور با تاکید بر سخنان مقام معظم رهبری تهدیدات خود ضد آمریکا را هرگز نرم نکرده و همواره بر انتقامی سخت و قاطع تاکید داشته است.
المیادین در پایان گزارش خود آورده است: در این زمینه روزنامه واشنگتن پست نوشت، در حالی که بایدن از طریق انتخاب شخصیت هایی که در دوره باراک اوباما  در دولت آمریکا فعالیت داشتند در تلاش به بازگشت توافق هسته‌ای با ایران است و به نظر می رسد که تلاش می کند تا راهی برای  آرام کردن موضع ایران  در پاسخ به  ترور ژنرال سلیمانی  پیدا کند؛ راه هایی همچون کاهش فشار حداکثری یا  لغو تحریم ها علیه، اما رسانه های آمریکایی در این زمینه معتقدند اینکه  آمریکا بتواند در روابط خود با تهران  به پنج سال گذشته  بازگردد خیالی بیش نیست؛ همانطور که مقامات ایران  اعلام کردند ما از انتخاب جو‌بایدن خوشحال نیستیم  و مواضع دولت ایران در قبال آمریکا  همانند گذشته خواهد بود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.