شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
حجاب زنان کرد؛ از مقاومت در برابر توپ های رضاخانی تا تسلیم شدن در برابر هجمه های رسانه ای
22 مرداد 1399 - 10:15
شناسه : 9887
33

ایران اسلامی با غنای فرهنگی اقوام و طوایف متعدد خویش گهواره تمدن بشری بوده و جهانیان ویژگی های فرهنگی و ارزش های انسانی بسیاری را از ایرانیان به ودیعت گرفته اند. در میان اقوام ایرانی نیز قوم کُرد با پوشش محجبه زنان و مردان خود شهره آفاق بوده و لباس کُردی از دیرباز تاکنون به […]

ارسال توسط :

ایران اسلامی با غنای فرهنگی اقوام و طوایف متعدد خویش گهواره تمدن بشری بوده و جهانیان ویژگی های فرهنگی و ارزش های انسانی بسیاری را از ایرانیان به ودیعت گرفته اند.

در میان اقوام ایرانی نیز قوم کُرد با پوشش محجبه زنان و مردان خود شهره آفاق بوده و لباس کُردی از دیرباز تاکنون به عنوان یکی از پوشش های مترقی در سطح جهان مطرح بوده است.

از ابتدای قرن بیستم شاهد تحولات فرهنگی، هویتی و اجتماعی در کشورهای منطقه خاورمیانه بودیم و توطئه های استعمار پیر در لفافه تجددگرایی و ترقی خواهی موجب شد که بسیاری از زنان و مردان ساکن در کشورهای این منطقه مجبور به رعایت معیارهای فرهنگ غرب به ویژه نژاد انگلوساکسن شوند و در سایه زور تفنگ و خفقان دیکتاتورهای زمانه مجبور به تغییر پوشش محلی خود شوند.

در ایران نیز پهلوی اول تحت تأثیر این موج غرب گرایی اقدام به کشف حجاب زنان ایرانی و القای پوشش یک دست برای مردان نمود.

در جریان این اقدام ضدفرهنگی و ضد عقیدیتی شاهد اعتراضات گسترده مردمی در نقاط مختلف ایران بودیم و کشتار وحشیانه مردم حق پرست خراسان در صحن مسجد گوهرشاد یکی از این فجایع بود که پهلوی اول برای عملی نمودن نیات شوم اربابانش دست به آن زد.

رضاخان با خوی سرکوبگرانه خویش توانست این هدف ضدهویتی را در نقاط مختلف ایران عملی نماید اما در این میان قوم کُرد در برابر زیاده خواهی های شاه خودفروخته ایستادگی نمود و با وجود تحمل آسیب های فراوان از سوی پهلوی اول و تحریم اقتصادی و عقب نگه داشتن امکاناتی در دوران رژیم پهلوی شاهد مقاومت زنان و مردان کُرد در برابر توطئه کشف حجاب بودیم.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران مسئولان ارشد کشورمان اعلام کردند که همه اقوام ایرانی در رعایت پوشش اسلامی و محجبه خویش آزاد بوده و قوم اصلی کُرد نیز با این پوشش غنی خویش الگویی عملی برای نه تنها ایرانیان بلکه برای همه مسلمانان است.

زنان و مردان کُرد طی قرون متمادی برای حفظ این ارزش فرهنگی مرارت های فراوانی متحمل شده اند اما هیچگاه اجازه نداده اند این پوشش محجبه تحت تأثیر قرار گیرد.

طی سال های اخیر به ویژه در یک دهه اخیر شاهد هجمه گسترده رسانه ای در قالب سریال های خارجی و تبلیغات گسترده ماهواره ای و همچنین کلیپ های کوتاه و دیگر تولیدات در فضای مجازی علیه پوشش اقوام ایرانی و ضرورت همگامی با دیگر نقاط دنیا هستیم و به نوعی این تبلیغات هویتی مبحث ارزش ها و اصول فرهنگی اقوام ایرانی به ویژه کردها را نشانه گرفته است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.