شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
حکایت اعلام نرخ جدید خرید تضمینی گندم؛
06 اردیبهشت 1400 - 14:42
شناسه : 12533
10

با توجه به اعلام افزایش هزار تومانی قیمت خرید تضمینی گندم طی هفته گذشته تحت عنوان جایزه تحویل و تشویقی دولت به کشاورزان، انتقاداتی نسبت به عدم همخوانی نرخ اعلام شده با هزینه های تمام شده تولید طی سال زراعی جاری و حتی نوع اعلام این افزایش قیمت تحت عنوان «جایزه تحویل» مطرح شد.  اواسط […]

ارسال توسط :
با توجه به اعلام افزایش هزار تومانی قیمت خرید تضمینی گندم طی هفته گذشته تحت عنوان جایزه تحویل و تشویقی دولت به کشاورزان، انتقاداتی نسبت به عدم همخوانی نرخ اعلام شده با هزینه های تمام شده تولید طی سال زراعی جاری و حتی نوع اعلام این افزایش قیمت تحت عنوان «جایزه تحویل» مطرح شد.

 اواسط سال گذشته علیرغم پیش دستی دولت در اعلام نرخ ۴ هزار توانی گندم در ابتدای فصل کشت بر خلاف روال سالیان اخیر برای طفره رفتن از اجرای اصلاحیه قانون خرید تضمینی که در مجلس یازدهم به تصویب رسیده بود اما هفته گذشته پس از ماه ها کش و قوس با فشار فعالان بخش کشاورزی سرانجام قیمت گندم دچار تغییراتی شد.

سرانجام خاوازی وزیر جهاد کشاورزی ۳۱ فروردین ماه با اعلام افزایش قیمت هزار تومانی گندم نسبت به نرخ قبلی اعلام شده گفت: در راستای تحقق شعار سال در بخش کشاورزی و پشتیبانی از تولید، با موافقت رییس جمهور و سازمان برنامه و بودجه، مقرر شد با عنایت به کمبود شدید بارندگی و حمایت از کشاورزان عزیز گندمکار، مبلغ هزار تومان به قیمت تضمینی گندم (۴۰۰۰ تومان) به عنوان جایزه تحویل، تقدیم شود.

اما هر چند وزیر جهاد کشاورزی از اعمال نظر نمایندگان بخش کشاورزی در شورای قیمت گذاری محصولات اساسی در نرخ جدید گفته بود اما بعد از اعلام این خبر باز هم بسیاری از فعالان این بخش، کشاورزان و حتی نمایندگان مجلس نسبت به عدم همخوانی نرخ اعلام شده با هزینه های تمام شده تولید طی سال زراعی جاری انتقاد کرده و نتیجه این روند را عدم تحویل گندم به مراکز خرید و رشد قاچاق با توجه به اختلاف قیمت گندم با کشورهای همسایه عنوان کردند، حتی نوع اعلام این افزایش قیمت تحت عنوان «جایزه تحویل» واکنش هایی به همراه داشت.

لازم به تشویق هزار تومانی نیست!

حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم دلیجان و محلات و عضو هیئت رئیسه مجلس با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود به این شیوه قیمت گذاری توسط دولت انتقاد کرد و نوشت: «خرید تضمینی محصولات کشاورزی قانون است. اعلام قیمت خرید ۴ هزار تومانی گندم با این قانون مغایرت دارد.  لازم به تشویق هزار تومانی نیست… چرا حاضرید برای واردات، ۸ هزار تومان پرداخت کنید؟!! همین را به کشاورز خودی بدهید.»

تفاوت فاحش قیمت گندم با کشورهای همسایه و نرخ جهانی زمینه ساز قاچاق است

نظری نماینده خمین نیز در این رابطه به خبرنگار دیارآفتاب گفت: با توجه به قیمت بالای نهاده‌های دامی حتی با همین قیمت ۵ هزار تومان اعلام‌شده برای گندم هم محتمل است که بخش قابل‌ملاحظه‌ای از تولیدکنندگان محصول خودشان را به بازار آزاد عرضه کنند و بحث مصرف برای خوراک دام مطرح است.

عضو کمیسیون کشاورزی افزود: مسئله بعدی که جای نگرانی دارد این است که حتی قیمتی که الآن اعلام‌شده با قیمت گندم در کشورهای همسایه اختلاف فاحشی را دارد و بحث قاچاق گندم از مبادی خروجی کشور به سمت کشورهای حاشیه هم یکی از تهدیدات بعدی است.

نظری اظهار کرد: شاید این قیمت فعلی مقداری اشتهای قاچاق را کم کرده باشد اما هنوز هم این اختلاف قیمت با توجه به نرخ جهانی گندم بحث قاچاق را تشدید می‌کند.

تأمین امنیت غذایی کشور و جلوگیری از قاچاق در گرو تعیین قیمت مناسب گندم

طی یکسال اخیر با آزادسازی قیمت سموم شیمیایی و کودهای پتاسه و فسفاته هزینه ی بسیاری سنگینی به کشاورزان تحمیل شد که نتیجه ی سوء آن در میزان تولید سال جاری نیز مشهود خواهد بود، قیمت تراکتور، کمباین و سایر ادوات کشاورزی با توجه به نوسانات ارزی بدون ضابطه بالا رفته و همه ی این موارد به عدم مدیریت صحیح در این بخش برمی گردد.

قیمت جو در حال حاضر در بازار بالای ۶ هزار تومان است اما قیمت گندم با منت دولت بر کشاورزان ۵ هزار تومان تعیین می شود در حالی که قیمت هر کیلو سبوس هم اکنون بیش از این است، چنین مسائلی باعث خواهد شد عمده کشت در سال های آتی به جو اختصاص پیدا کند و تولید گندم در کشور با کاهش قابل توجهی مواجه شود هر چند با توجه به وضعیت تورم موجود در کلیه بخش ها و به ویزه بخش کشاورزی باید این نکته را متذکر شد که افزایش قیمت گندم به تنهایی نمی تواند برای کشاورزان صرفه اقتصادی ایجاد کند.

پر واضح است که عدم برنامه‌ریزی صحیح دولت در حوزه کشاورزی به خصوص نرخ گذاری گندم تاکنون خساراتی را از این باب به تأمین محصول استراتژیک گندم امنیت غذایی کشور وارد کرده است کما اینکه تحویل گندم به مراکز خرید در سال گذشته با کاهش قابل توجهی مواجه بود و درصورتی‌که کشاورزان نرخ خرید تضمینی این محصول برای سال زراعی جاری را متناسب با تورم، هزینه‌های تولید و سود متعارف خود ندانند عدم تحویل گندم به مراکز خرید می‌تواند به قیمت نابودی کامل خودکفایی تمام شود.

بنابر برآوردهای صورت گرفته، قیمت تمام شده هر کیلو گندم با احتساب ۱۵ درصد سود بیش از ۶ هزار تومان در نظر گرفته شده است و حالا به اعلام نرخ ۵ هزار تومانی انتقاداتی در این خصوص مطرح است، ضمن اینکه با وجود نرخ بالای ۸ هزار تومان در کشورهای همجوار، باید تدابیری اندیشیده شود تا ضمن جلوگیری از قاچاق گندم پایداری تولید در کشور حفظ شود‌، هر چند با توجه به عدم نظارت دولت در بخش کشاورزی و افزایش توأمان نرخ نهاده های تولید، ادوات کشاورزی و خدمات در این بخش به تبع بالا رفتن نرخ گندم حتی افزایش قیمت گندم بدون کنترل بازار کشاورزان را متضرر خواهد کرد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.