شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
خوراسب سیلوانا روستایی مدفون شده در وعده های مسئولین!
30 تیر 1397 - 7:53
شناسه : 4972
11

روستای خوراسب در غرب بخش سیلوانای ارومیه با جمعیتی بالغ بر ۴۲۳ نفر درقالب ۹۰خانوار واقع شده است، مردم این روستا همگی باسواد اند و از بخت بد این روستا جزو سه روستای بخش سیلواناست که جاده دسترسی به آن خاکی است و هنوز آسفالت نیست. خبرنگار سیلوانا نیوز برای تهیه گزارش از این روستا […]

ارسال توسط :

روستای خوراسب در غرب بخش سیلوانای ارومیه با جمعیتی بالغ بر ۴۲۳ نفر درقالب ۹۰خانوار واقع شده است، مردم این روستا همگی باسواد اند و از بخت بد این روستا جزو سه روستای بخش سیلواناست که جاده دسترسی به آن خاکی است و هنوز آسفالت نیست.

خبرنگار سیلوانا نیوز برای تهیه گزارش از این روستا در آنجا حضور پیدا کرده و از نزدیک با دهیار و مردم آن مصاحبه کرده است. ملامحمد دست پاک امام جمعه روستای خوراسب قریب به چهار سال است که همزمان با انجام وظیفه خطیر امام جمعه، مدیریت اجرایی و دهیاری این روستا را نیز بر عهده دارد.

وی در در گفتگویی صمیمی با خبرنگار سیلوانانیوز مهم‌ترین معضلات و مشکلات این روستا را برشمرده و از کاستی‌ها‌ و خلف وعده های ارگان‌های مختلف در قبال این روستا حرف به میان آورده است.

ماموستا ملا محمد دست‌پاک در این گفتگو عنوان کرد: یکی از روستاهای محروم در منطقه و حتی استان، روستای خوراسب است که با گذشت ۴۰ سال از عمر بابرکت انقلاب امکانات خاصی از طرف دولت‌ کنونی و یا دولت‌های قبل به این روستا اختصاص داده نشده است که این مورد می‌تواند به بی‌تدبیری مسئولین روستایی، منطقه‌ای و شهرستانی برگردد که نتوانسته اند امکانات خاصی را جهت آبادانی این روستا جذب کنند.

وی ادامه داد: البته در رابطه با امکانات موجود دو مورد بسیار بدیهی مثل برق و آب و آن هم توسط شرکت‌های مربوطه برای سودآوری صورت گرفته است اما شیوه کار این شرکت ها نیز کاملا غیراصولی صورت گرفته است.

او اضافه کرد: برق که از اوایل انقلاب توسط جهاد سازندگی از طریق معبر نادرستی انتقال داده شده است و لوله کشی آب هم به شیوه کاملا غیرحرفه ای و نادرست به صورت یک ‌طرفه توسط یک شبکه از طریق چشمه‌های روستا و بدون تسویه در منبع آب بین خانوار توزیع می‌شود و در همین رابطه مردم از پرداخت قبوض به دلیل شیوه نادرست آبرسانی به اداره آب و فاضلاب سر باز می‌زنند و آنها می‌گویند که این اداره باید کار ناقص خود را به سرانجام برساند.

دهیار روستای خوراسب مهم‌ترین مشکل این روستا را نامناسب بودن جاده خاکی آن دانست و تصریح کرد: تاکنون با وجود پیگیری‌های مکرر از ۲۰ سال قبل تا کنون توجه خاصی به آسفالت این جاده صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: پیگیری جدی در بحث جاده خاکی روستای خوراسب، آسفالت و زیرسازی آن از سال ۸۶ استارت خورد و از دوره‌ی یکی از نماینده‌های مجلس آن زمان یعنی نادر قاضی پور که به تازگی به مجلس راه یافته بود در مسجد جامع دیزج مرگور قول مساعد برای آسفالت این جاده را داد و حتی با این جمله که ” اگر نتوانم این کار را انجام دهم سبیل‌های خود را میتراشم و مرد نیستم” بر ادعای خود تاکید کرد!

او اضافه کرد: در رابطه با ادعای این نماینده مجلس ما از طریق اداره راه و شهرسازی پیگیر بودیم اما نتوانستیم هیچ نتیجه ای بگیریم و تاکنون هم این جاده به حال خود رها شده است!

امام جمعه روستای خوراسب در ادامه گفت: در دومین مرحله در بحث جاده این روستا در همان سال ۸۶ در یکی از مناقصه های که توسط اداره راه و شهرسازی و از طریق عابد فتاحی نماینده وقت مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت قرار شد که جاده چهار روستای گلاسی، دوکانا، ناری و خوراسب زیرسازی، پل سازی و سپس آسفالت شوند.

او تصریح کرد: در آن زمان مراحل زیرسازی و پل سازی چهار روستا صورت گرفت و در سال ۹۲ از طریق برنامه بودجه فرمانداری آسفالت جاده‌های سه روستای گلاسی، دوکانا و ناری انجام گرفت اما روستای خوراسب همانطور باقی ماند.

وی اضافه کرد: برای چندمین و پیگیری‌های صورت گرفته در سال گذشته یعنی ۹۶ قرار شد این جاده آسفالت شود اما به دلیل اینکه قسمت‌هایی از جاده به دلیل وقوع سیل تخریب شده بود دوباره این طرح ناموفق ماند تا اینکه طرح دیوار ساحلی در بازدید چندین ارگان مربوطه برای این جاده در نظر گرفته شد که این طرح هم تاکنون بی‌نتیجه باقی مانده است.

وی اضافه کرد: برای طرح آسفالت مبلغ ۱۵۰ میلیون و طرح زیرسازی و دیوار ساحلی ۲۶۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است و با مشکلاتی که بر سر تعویض پیمانکاران وجود داشت اما در آخر با مطالبه‌گیری از این بودجه هیچ اثری از آن باقی نمانده بود و طبق آخرین پیگیری‌های صورت گرفته از اداره راه و شهرسازی قرار است که از از بودجه‌های دریافتی این اداره مبلغ این دو طرح تا اول مردادماه تامین شود.

دست پاک در رابطه با اجرای طرح هادی در این روستا عنوان کرد: طرح هادی این روستا در سال ۹۱ تصویب شده است و بودجه آن هم براساس امتیازات و جمعیت روستا اختصاص داده می‌شود اما در مجموع برای طرح هادی در مجلس شورای اسلامی برای روستاهای سراسر کشور هیچ بودجه ای تصویب نشده است.

وی در ادامه گفت: این بودجه بر اساس یک سری ضوابط و اصول که بر مبنای باقی‌مانده مالیات کارخانه‌های دولتی و هزینه‌های ملی به این طرح اختصاص داده می‌شود اما طرح این روستا به طور جدی اجرا نشد و ما فقط بر اساس بودجه سالانه دهیاری به جدول کشی و درست کردن خیابان اصلی روستا اقدام کردیم.

این دهیار که سابقه ۴ساله‌ای در کارنامه خود در کسوت دهیار روستای خوراسب دارد در ادامه گفت: یکی دیگر از مشکلات اساسی روستای خوراسب این است که این روستا در مسیر سیل واقع شده است که در این رابطه هم با منابع طبیعی و اداره جنگل‌بانی رایزنی‌های صورت گرفته است تا در تپه‌ی بالادست این روستا پوشش گیاهی و جنگل کاری منظمی صورت بگیرد که این روستا از حوادث ناشی از سیل‌ در امان بماند.

وی تاکید کرد: در راستای قرار گرفتن روستا در مسیر سیل به دلیل رانش بعضی نقاط حادثه‌خیز روستا با سازمان آبخیزداری در رابطه با درست کردن آب‌بند رایزنی‌هایی صورت گرفته است که امیدواریم به سرانجام برسد.

او در ادامه گفت: یکی از ارگان‌هایی که همکاری بسیار ضعیفی با ما دارد بنیاد مسکن است که در این رابطه روستای خوراسب برای ساخت وساز اصولی منازل مسکونی برای افرادی که از بیرون بخواهند در اینجا سکونت یابند وجود ندارد و خواسته ما از طریق این تریبون از بنیاد مسکن این است که در طرح‌های این روستا بازنگری صورت دهد تا امر ساخت‌و ساز به آسانی صورت گیرد.

دست‌پاک در رابطه با تعداد تحصیل‌کرده‌ها و مشکلات پیش روی آنها تصریح کرد: ترک تحصیل در این روستا حدود ۳ نفر در مقاطع راهنمایی و دبیرستان صورت گرفته است که این مورد به دلایل بعضی از مسائل فرهنگی در خانواده‌های این دانش‌آموزان متاسفانه به وقوع پیوسته است.

وی ادامه داد: به غیر از مدرسه دو کلاسه‌ای که شامل شش پایه ابتدایی می‌شود، مدرسه‌ی دیگری که سه کلاسه و در مقطع ابتدایی است توسط خیرین گلنگ زنی شده است.

او اضافه کرد: طبق آمار سال ۹۶ تعداد دانش‌آموزان مقطع ابتدایی ۳۲ نفر، مقطع راهنمایی ۳۰ نفر، مقطع دبیرستان ۳۵ نفر، دیپلم ۳۵ نفر، لیسانس ۱۰ نفر، فوق لیسانس ۵ نفر و دونفر از مقطع فوق لیسانس در سال جدید در رشته‌های زمین‌شناسی و جغرافیا در مقطع دکترا قبول شده‌اند.

دهیار خوراسب در ادامه خبر داد: به برکت نهضت سواد آموزی و با در نظر گرفتن تمام تحصیل کرده‌های مقاطع مختلف، روستای خوراسب را می‌توان “روستای بدون بی‌سواد” در کشور قلمداد داد.

او در پایان عنوان کرد: با وجود ظرفیت یک منطقه گردشگری هیچگونه زیرساخت اساسی توسط دولت در بخش گردشگری صورت نگرفته است و شغل اصلی مردم این روستا که دامداری و کشاورزی است و جوانان تحصیل‌کرده هم بعد از فراغت از تحصیل هیچ‌گونه شغلی به غیر از کشاورزی و دامداری ندارند که این نیز یک معضل در روستای خوراسب و حتی منطقه محسوب می‌شود.

در ادامه گزارش خبرنگار سیلوانا نیوز در روستای خوراسب، مردم این روستا نیز از وضعیت نامناسبزیرساخت‌های این روستا گله‌مند بودند و آسفالت نشدن جاده خوراسب و سایر مشکلات روستا را ننگی بر پیشانی مسئولینی می‌دانستند که وعده دادند اما به جانیاوردند آنها می گویند چرا تا کنون این همه بی‌توجهی نسبت به روستایشان صورت گرفته است و هیچگونه امکانات خاصی به این روستا اختصاص داده نشده است !

خوراسب با باغ های سرسبز و مردم خونگرم و با سواد خود شایسته آن را دارد که به عنوان روستای فاقد بی سواد در سطح استان شناخته شود و توجه در خور شانی نسبت به زیرساخت های آن از سوی مسئولین صورت بگیرد.

خوراسب

خوراسب

انتهای پیام:// حکیم بصیرت

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.