شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
دام شرکت های هرمی با عنوان کاریابی
27 آذر 1396 - 9:35
شناسه : 3340
13

جمعیت زیاد بیکار جوان تحصیل کرده ی نوار مرزی ارومیه باعث گردیده عده ای سودجو و فرصت طلب باعنوان کاریابی و استخدام در شرکت های ببن المللی بصورت هرمی شروع به اخاذی  و کلاهبرداری از جوانان  و خانواده ها نمایند . استان آذربایجان غربی با اینکه از پرجمعیت ترین استان های کشور است ولی متاسفانه […]

ارسال توسط :

جمعیت زیاد بیکار جوان تحصیل کرده ی نوار مرزی ارومیه باعث گردیده عده ای سودجو و فرصت طلب باعنوان کاریابی و استخدام در شرکت های ببن المللی بصورت هرمی شروع به اخاذی  و کلاهبرداری از جوانان  و خانواده ها نمایند .

استان آذربایجان غربی با اینکه از پرجمعیت ترین استان های کشور است ولی متاسفانه از لحاظ صنعت و پیشرفت این استان جزء محروم ترین استان های کشور می باشد معلوم نیست جوانان در استان آذربایجان غربی چگونه و کجا مشغول بکار شوند ققشنگ معلوم است دولت محترم تدبیر و امید تا کنون امیدواری را در جوانان زنده نگه داشته است .

دانش آموزان و دانشجویان در هر مقطع تحصیلی با تحمل رنج و مشقات فراوان برای کسب موفقیت های تحصیلی ،  با تحمیل هزینه های اقتصادی فراوان برای خانواده های خود  با امیدواری به تحصیل و علم اندوزی همت می گمارند و با کسب مدارک و درجات دانشگاهی عالی با هزاران امید خوشحال برای کسب شغل و جایگاه اجتماعی مناسب هستند .

ولی متاسفانه امروزه در هر مجلس و منبری سخن از اشتغال بیکاران بویژه بیکاران جوانان و فارغ التحصیلان است .

اما موضوع گزارش بحث دیگری است که در نتیجه بیکاری جوانان و آسیب های اجتماعی نبود اشتغال مناسب به وجود آمده است . طبق گزارش مخاطبان سیلوانانیوز این روزها عده ای با استفاده از عناوین شرکت های بین المللی و معتبر به جذب افراد و جوانان در این شرکتها اقدام می کنند و با دادن وعده شغل و درآمد با گرفتن هزینه های مناسب جوانان را وسوسه و گرفتار میکنند.

یکی از جوانان بخش سیلوانای ارومیه که همین چند روز پیش فریب این اشخاص را خورده بود در گفتگوی با سیلوانانیوز ضمن اینکه خواست اسم و نشانی از ایشان نبریم جهت آگاهی خانواده ها و بویژه جوانان گفت :

ماجرا از تابستان پارسال شروع شد درست وقتی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده بودم یک روز یه رفیقم بهم زنگ زد (البته رفیق دوره کاردانیم بود یعنی دوسالی بود که ندیده بودمش) احوالپرسی و …. بار اول فقط احوال پرسی کرد گفت فقط خواستم حالتان را بپرسم

بله اولین حرکتشان این هست که بدانند آیا شخص کاری دارد یا بیکار است! چون اساس کارشان جذب افراد بیکار هست مثل افرادی که تازه فارغ‌التحصیل یا خدمت دوره سربازی را به پایان رسانده اند . اما اگر فرد مشغول به کاری باشد ابتدا از وضعیت کار و کاسبی اش سوال می کنند و در فرصتهای دیگر کاری بهتر از شغل فرد را به وی پیشنهاد می‌کنند.

بعد از چند روز دوباره تماس می گیرند و می گویند در یک شهری و در یک شرکت کار میکند که حقوقش خیلی بالاست و چند وقتی شده که در شرکت کار می کند که حتی خانه یا خوابگاه هم به شخص می دهد
بعد از آن با پیشنهاد شرایط فوق به شخص می گوید که یک فرصتی پیش آمده و شرکت به چند نفر کارمند نیاز دارد و میتواند شخص را معرفی کند

خلاصه این افراد مکالماتشان اساسا مهندسی شده هستند و برای هر بهانه ای که شخص قربانی ارایه کند فورا پیشنهاد دیگری جایگزین بهانه شخص می‌کنند و سعی می کنند به هر نحوی که باشد توجه و رضایت شخص را اخذ کنند و شاید طبیعی باشد شخص قربانی که بیکار و یا در جستجوی شغل مناسب باشد با این همه پیشنهاد حتما وسوسه می گردد .

اما بعد از اخذ رضایت شخص چنین افرادی با با جملاتی همچون ” من وقت ندارم بخدا کلی با اصرار پیش رئیس همینم قبول کرده ” سعی می کنند که مشخصات شناسنامه ای بویژه کدملی و آدرس و شماره تلفن شخص را به بهانه پر نمودن فرم مشخصات و یا درج در نوبت و سیستم می کنند را از شخص بگیرند و بعد تکمیل ثبت‌نام به شخص قربانی می گویند منتظر تماس های بعدی باشند و چند روز بعد با تبریک موفقیت ثبت نام به شخص ، وی را به شرکت در دوره در شهری دیگر دعوت می کنند که فرد بعد از مراجعه به آن شهر وارد ساختار مهندسی شده این شرکت ها یا اشخاص می شود که در مراحل اولیه قربانی را به تهیه مقداری پول برای کار در شرکت مجبور می سازند ضمن آنکه بر درآمدزایی بالا با اندک آورده شخص تاکید می کنند.

در بسیاری مواقع شخص قربانی هم برای تهیه همان اندک پولی که این اشخاص از وی درخواست می کنند طوری تحت تاثیر افکار و حرف های آنها قرار می گیرد که حتی برای تامین این هزینه ها به امید درآمدزایی بیشتر به خانواده اش فشارمالی وارد می سازد تا این هزینه را تامین نماید اما شخص قربانی نمیداند که نه تنها با ارایه این هزینه خود را در گرداب چرخه نادرست مالی این شرکت ها یا اشخاص وارد می سازد.

بلکه در صورت ادامه دار بودن فعالیتش در چرخه ؛ روز به روز مسئولیتش نسبت به گروه و شرکت بیشتر و متضرر می‌گردد و ناخواسته به دروغ ؛ ریا ؛ فریب اشخاص دیگر و … می پردازد و مجموعه اش را بزرگتر می کند و ضمن اینکه هر روز خودش در این گرداب گرفتارتر میکند بسیاری از افراد دیگر را هم وارد چرخه می سازد و این معضل اجتماعی ناخواسته ؛ جوانان و بویژه قشر بیکار جامعه را در صورت عدم آگاهی ؛ بیشتر متوجه خود می سازد.

امیدواریم خانواده ها ؛ با آگاهی و نظارت بیشتر بر فرزندان و جوانان چنین آسیب های جامعه را از فرزندانشان دور سازند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.