شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
درباره مربع جادویی QR وکاربردهای شگفت انگیزش باید بدانید
23 خرداد 1399 - 1:12
شناسه : 9588
30
اختصاصی سیلوانانیوز

یکبار برای همیشه، هر آنچه که درباره مربع جادویی QR وکاربردهای شگفت انگیزش باید بدانید! فناوری کدهای QR سعی دارد تا در بسیاری از مواقع توجه ما را به خود جلب کند. کدهای QR را در همه جا می‌توان دید. از قفسه‌های سوپرمارکت گرفته تا مسیرهای پیاده‌روی (و حتی شاید در آینده سنگ قبر!) این […]

ارسال توسط : نویسنده : شیرین خمویی منبع : اختصاصی

یکبار برای همیشه، هر آنچه که درباره مربع جادویی QR وکاربردهای شگفت انگیزش باید بدانید!

فناوری کدهای QR سعی دارد تا در بسیاری از مواقع توجه ما را به خود جلب کند. کدهای QR را در همه جا می‌توان دید. از قفسه‌های سوپرمارکت گرفته تا مسیرهای پیاده‌روی (و حتی شاید در آینده سنگ قبر!) این کدها خودنمایی می‌کنند.
احتمالا بارها نام کد QR را شنیده‌اید. اما بدلیل عدم آشنایی مردم ونداشتن بستر فرهنگی مناسب استفاده از این کدها، اطلاعات نهفته در کد QR معمولا نادیده گرفته می‌شود و آن طور که باید و شاید در استفاده از کدهای QR استقبال نشده است!

و اما کد QR چیست؟

کد Response Quick کد پاسخ سریع، یک نوع بارکد دو بعدی است، این کدها حاوی اطلاعاتی عددی، حروفی، آدرس وب و … هستند که به شکل یک کد مربعی کوچک رمزگذاری شده‌اند، که می‌توان آن را با دستگاه‌های مخصوص یا گوشی هوشمند اسکن و رمزگشایی کرد که به طور مستقیم به متن، ایمیل، وب سایت، شماره تلفن و… لینک می شود.
کد QR در ژاپن و سراسر شرق با وسعت زیاد شروع به تبدیل شدن به امری عادی تبدیل شده است و هم اکنون در مفهومی بسیاروسیع تر در اروپا و آسیای شرقی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد گسترده این مربع جادویی دو بعدی چیست ؟
• دیگر لازم نیست برای خرید و گردش‌های روزانه، پول نقد ویا چندین کارت اعتباری با خود حمل کنید. گوشی هوشمند، کارتان را راه می‌اندازد. علی الخصوص بخاطر ویروس کرونا و شرایط حساسی که اینروزها دنیا گریبان گیر آن شده است، انجام عملیات خرید وپرداخت بدون تماس با سطوح آلوده و پرخطری چون پول نقد، کارت بانکی، دستگاههای خودپرداز وعابربانک ها، جزو الزامات جامعه محسوب می شود.
• از دیگر مهمترین کاربردهای روزانه کد QR استفاده در حوزه خدمات شهری است، مثال بارز آن بلیت های کاغذی خطوط مترو یا در مدیریت شهری، مراکز عمومی وخدماتی است.
• شبکه‎های اجتماعی از جمله غول هایی چون فیسبوک، توئیتر و اسنپ چت و واتساپ هم از کدهای QR استفاده می‌کنند.
• شما با اسکن کدهایی روی محصولات خوراکی، دارویی، آرایشی و بهداشتی و حتی پوشاک می‌توانید اطلاعات تکمیلی درباره آنها را بخوانید و در فروشگاهها برای اسکن قیمت و موجودی در انبار هم بکار می رود.
• کد QR روی کارت‌های تبلیغاتی، کارت ویزیت، بیلبوردها، بروشورها و حتی وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود. به این ترتیب مشتری می‌تواند در کمترین زمان ممکن به وب‌سایت یا صفحه مورد نظر برود و اطلاعات مورد نظرش را دریافت کند.
• کتابخانه‌ها به کمک کدهای QR اطلاعات مربوط به هر بخش و منابع اطلاعاتی و آموزشی آن را در اختیار اعضا قرار می‌دهند.
• کدهای QR بهترین راه برای برقراری ارتباط با کسانی هستند که زبانشان را نمی‌دانید. به همین خاطر این کدها کاربردهای گسترده‎ای در حوزه گردشگری دارند. هر گردشگری که این کدها را ببیند، سریع آن را اسکن می‌کند و اطلاعات مورد نیازش را خواهد دید. هتل‌ها، موزه ها، مکان‌های تاریخی،‌ فرودگاه‌ها و … از این کدها استفاده می‌کنند.

نحوه کار واستفاده از آن هم بسیار راحت است.تصور کنید تنها با اسکن کد QR، اطلاعات در یک چشم بهم زدن در صفحه گوشی شماست، شما با داشتن یک گوشی هوشمند یا حتی غیر هوشمند و نصب “نرم افزار بارکد خوان” روی تلفن همراه تان، می توانید به راحتی اطلاعات رمز شده روی تلفن همراه خود را ببینید. برای استفاده از این نرم افزار، فقط کافی است که دوربین موبایل خود را برای چند ثانیه روی این بارکدها نگه دارید تا نرم افزار، اطلاعات آن بارکد را برای شما، آشکار کند.
تصور کنید که دارید یک کاتالوگ از یک شرکت تولید کننده ی لوازم خانگی را ورق می زنید که یک وسیله توجه شما را به خودش جلب می کند، شما به راحتی می توانید با گرفتن دوربین موبایل خودتان روی بارکد در صفحه ی مورد نظر، اطلاعات مربوط به آن کالا را روی گوشی خودتان مشاهده کنید و یا حتی به صفحه ی همان محصول در اینترنت دسترسی پیدا کنید و بلافاصله آن کالا را خریداری کنید.
مشتریان می توانند با اسکن کردن بارکد قرار گرفته در هر کدام از شرکت های پرداخت الکترونیک در فروشگاه ها و پایانه های فروشگاهی از طریق تلفن همراه و نرم افراز بارکدخوان، عملیات پرداخت را بدون تماس با کارت بانکی و کارتخوان با وارد کردن مبلغ و رمزکارت انجام دهند که امنیت و سلامت بالاتری نسبت به پرداخت با کارت بانکی و پول نقد دارد.
ایده اتصال دیجیتالی مصرف کنندگان به اینترنت یک مفهوم قدرتمند است. کیوآر کدها می‌آیند، آیا شما آماده هستید.. ؟!

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.