چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024 ساعت ×
دریاچه سیلوانا در پشت سد شهرچای ارومیه
15 تیر 1398 - 17:45
شناسه : 7687
18

به گزارش پایگاه خبری سیلوانا نیوز دریاچه ی سیلوانا در‌پشت سد شهرچای با هدف تأمین آب مورد نیاز شرب و صنعت ارومیه و تأمین نیاز آب کشاورزی اراضی واقع در پایین دست سد شهرچای احداث ‌شد ولی این سد بیشتر به عنوان یک جاذبه ی گردشگری در بخش سیلوانا خود نمایی میکند ، دشتی پراز […]

ارسال توسط :

به گزارش پایگاه خبری سیلوانا نیوز دریاچه ی سیلوانا در‌پشت سد شهرچای با هدف تأمین آب مورد نیاز شرب و صنعت ارومیه و تأمین نیاز آب کشاورزی اراضی واقع در پایین دست سد شهرچای احداث ‌شد ولی این سد بیشتر به عنوان یک جاذبه ی گردشگری در بخش سیلوانا خود نمایی میکند ، دشتی پراز آب در میان کوه های بلند سیلوانا که زیبایی خاصی به این سد داده است .

دریاچه سیلوانا در پشت سد شهرچای ارومیه که از آب کوه های سیلوانا پر شده است، یکی از جاذبه های گردشگری پربازدید بخش سیلوانا می باشد که از سال ۱۳۸۴ تا کنون روز به روز بیشتر در بخش سیلوانا خودنمایی می کند.

دریاچه سیلوانا در پشت سد شهرچای که در ۱۲ کیلومتری و در بالادست شهر ارومیه قرار دارد، برای ساکنین بخشی از شهر ارومیه که در مسیر سیلاب ها قرار دارند، با شکسته شدن این سد چه اندازه می تواند خسارت جانی و مالی به همراه داشته باشد

با به وجود آمدن این دریاچه مشکلاتی نیز گریبانگیر مردم بخش سیلوانا شد از جمله آن می توان به طولانی شدن مسیر رفت و آمد سیلوانا ارومیه اشاره کرد: این جاده در سال های گذشته تقریبا مسیری نیم ساعته و کوتاه بود اما متاسفانه بعد از ساخت این سد جاده مسیر یک‌ساعته و بسیار طولانی تر و کوهستانی تر شده و در فصل زمستان لقب جاده مرگ را به خود گرفته است.

از دیگر مشکلات این سد ۱۲۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی بخش سیلوانا اشاره کرد که زیر آب این دریاچه قرار گرفته است..

آب این دریاچه هر روز بیشتر می شد و هر چند وقت یک بار دستور تخلیه یکی دیگر از روستاهای بخش سیلوانا صادر می‌شد. این دریاچه ساکنین چهار تا پنج روستای بخش سیلوانا را مجبور به مهاجرت از دیار قدیمیشان‌کرده‌ است. که از جمله ی آن میتوان روستای میرآباد،هلوری،خره،دوله پسان و زریخان را نام‌برد. این جاذبه ی گردشگری تاکنون جان چندین جوان را گرفته است. جاذبه ی گردشگری که هیچ‌گونه امکانات رفاهی ندارد

متاسفانه این جاذبه ی گردشگری اگر چه گردشگران زیادی مخصوصا در‌ایام‌تعطیل به خود جذب میکند اما زباله و‌پسمانده های که در‌کنار این دریاچه ‌از خود به جای میگذارند باعث‌ناراحتی ساکنین شهر سیلوانا شده است. طبیعت و جاذبه ای که با کمی بی مهری به راحتی میتوان به آن آسیب رساند.

این‌روز ها شاهد مرگ و میر ماهیان در این دریاچه هستیم‌ ولی متاسفانه تا کنون دلیل و پاسخی به این مشکل از سوی مسئولین ذی ربط داده نشده است.

اگر ‌چه گوشه ای از مشکلات این دریاچه را بیان کردیم اما با تمام مشکلات این جاذبه گردشگری هر ساله شاهد حضور‌چندین گردشگر مخصوصا در فصل های بهار و تابستان است .

امسال بار دیگر در مرداد ماه شاهد برگزاری مسابقات پاراگلایدر که چند سالی است در سیلوانا در‌کنار این دریاچه برگزار میشود خواهیم‌بود. طبیعت بکر سیلوانا و کوه های بلند آن امکان برگزاری این مسابقات را فرا فراهم‌کرده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.