شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
دسترنج تلاش ، کوشش و خستگی ناپذیری “رفاه و آسایش” است
09 فروردین 1397 - 7:38
شناسه : 4060
12

شورش میرخانپور کار آفرین موفق سیلوانای ارومیه که در روستای مرزی کانی تابر (طایر) توانسته با تلاش ها و مشقت های فراوان پروژه پرورش ماهی رنگین کمان را به پایان برساند و امروز علاوه بر تولید برای بیش از ده نفر فقط بومی منطقه شغل ایجاد کند. سیلوانای ارومیه یکی از بکرترین و دست نخورده […]

ارسال توسط :

شورش میرخانپور کار آفرین موفق سیلوانای ارومیه که در روستای مرزی کانی تابر (طایر) توانسته با تلاش ها و مشقت های فراوان پروژه پرورش ماهی رنگین کمان را به پایان برساند و امروز علاوه بر تولید برای بیش از ده نفر فقط بومی منطقه شغل ایجاد کند.

سیلوانای ارومیه یکی از بکرترین و دست نخورده ترین مناطق کشور و استان آذربایجان غربی بوده که با بهره مندی از ظرفیت های بالای طبیعی و خدادادی می تواند شاهد پیشرفتهای عظیم در حوزه های مختلف کشاورزی ، گردشگری ؛ اقتصادی باشد بطوریکه شکوفایی استعدادها و ظرفیت های این بخش ؛ تاثیر بسزایی در تولید داخلی و اشتغالزایی برای آحاد جامعه می تواند داشته باشد .

تولید و اشتغالزایی از دغدغه های اصلی جامعه امروزی ما می باشد بطوریکه این دو مهم ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و به عینه می بینیم که جایی که تولیدی وجود داشته باشد به تبع آن اشتغالزایی نیز با خود داشته است که این مصداق بارزی از مثل معروف ” نابرده رنج ، گنج میسر نمی شود ” می باشد. چرا که تولید همچون گنجی بوده که باید آحاد جامعه در زمینه های مختلف با تحمل رنج و مشقات و با تکیه بر استعدادهای داخلی و بومی هر آنچه را که در توان دارند بکوشند تا آنرا بومی سازی کنند .

البته در بحث تولید نباید وجود عوامل انسانی متفکر و خلاق را که بتوانند با فکر خلاق و پویای خود تولید داخلی یا بعبارتی ملی را بومی سازی و مهیا کنند ؛ نادیده گرفت چرا که همت والای این عوامل انسانی است که می توانند هم رشته امور را به دست گیرند و هم با هدف مهیا ساختن بستری برای ” تولید ” ، افراد دیگر جامعه را با فکر و ایده خویش آشنا و برایشان اشتغالزایی نمایند.

در بخش سیلوانای ارومیه در سالهای اخیر پروژه های بسیاری با تاکید بر ” تولید ” و ” اشتغالزایی ” توسط افراد بومی این منطقه اجرا شده که هر کدام تا حدی توانسته این دو مهم را محقق سازد .

از نمونه های مهم کارآفرینی و تولید در این بهشت گمشده ؛ پروژه پرورش ماهی رنگین کمان در روستای کانی تابر می باشد که در مزرعه ای واقع گردیده و تمام مراحل آن از مدیریت گرفته تا اجرا ، تولید و عرضه محصول به بازار در جامعه ، همگی بر فکر و توان بومی یک کارآفرین جوان از دل بخش سیلوانا شکل گرفته است .

به دنبال اهمیت این پروژه و به جهت اینکه اشتغالی نوپا بوده و در سالهای اخیر جای خالی چنین مشاغلی در بخش سیلوانای احساس می شد به سراغ صاحب و مسئول پروژه رفتیم و سری به آن زدیم .

آقای شورش میرخانپور که صاحب و مسئول پروژه می باشد ضمن خیرمقدم گویی به خبرنگار ما در گفتگویی اختصاصی به معرفی پروژه پرداخت و گفت :
اینجانب اهل روستای کانی تابر بخش سیلوانا می باشم ؛ پروژه حاضر که چند سالی است اجرا شده ؛ نیز در مزرعه ای در همین روستا انجام پذیرفته که به ” مزرعه پرورش ماهی رنگین کمان کانی تابر ” معروف می باشد که نام آن برگرفته از نام روستا بوده و در بکرترین و خوش‌ آب و هواترین نقطه بخش سیلوانای ارومیه در روستای کانی تابر و در دره معروف بنار قرار گرفته که از آب چشمه های روستا که به ” چشمه شفا ” یا در زبان کردی به ” کانی تابر یا تب بُر ” معروف است تغذیه می کند.

وی در خصوص انگیزه اش برای اجرای این پروژه در بخش سیلوانا در ادامه گفت گفت :

خدای متعال در قرآن می فرماید : که هیچ کاری جز سعی انسان برای انسان ماندگار نمی شود اینجانب با وجود اینکه از نعمتهای الهی از جمله آب و زمین در روستای کانی تابر برخوردار بودم با الهام و الگو قرار دادن پروژه پرورش ماهی که در روستای حلج واقع می باشد ؛ در سال ١٣٨٢ به ایجاد ” مزرعه پرورش ماهی ” علاقمند شدم و بر اجرای آن مصمم گشتم که این پروژه در اوایل اجرا ؛ ظرفیت تولید ٣ الی ٣.۵ تن در سال را دارا بود اما با توسعه پروژه در سالهای اخیر ظرفیت آن سال به سال و بتدریج افزایش یافت که هم اکنون خوشبختانه به ٣۵ تن در سال رسیده و برای ٢ نفر بصورت مستقیم و ۴ الی ۵ نفر بصورت غیر مستقیم اشتغالزایی نموده و محصول و ماهی تولیدی آن از نوع ماهی قزل آلای اسپانیایی می باشد .

از آقای میرخانپور در خصوص اسپانیایی بودن ماهی تولیدی پرسیدیم و ایشان در جواب گفت :

ماهی قزل آلای اسپانیایی درطول یک دوره ۶ الی ٨ ماهه به بهره برداری می رسد اما ماهی قزل آلای ایرانی دوره بهره برداری و رشد آن به بیش از ٨ و در بعضی مواقع به ١٠ ماه زمان نیاز دارد که با توجه به پتانسیلهای مزرعه و زمانبر بودن پروسه ؛ اینجانب پرورش قزل آلای اسپانیایی را انتخاب کردم که بعد از پرورش بلافاصله ماهی تولید شده به بازار در سطح منطقه و شهرستان ارومیه و درصورت وجود سفارش از شهرهای مجاور ، عرضه و بفروش می رسد و میهمانان و مشتریان می توانند با مراجعه حضوری به آدرس مزرعه یا باجه جدید فروش آن که در شهرک زیوه روبروی ترمینال دیزج واقع است نسبت به خرید ماهی از ما اقدام کنند.

میرخانپور در خصوص حمایتهای مسئولان از مزرعه هم گفت :
مزرعه پرورش ماهی تماما با هزینه و سرمایه اینجانب اجرا شده و از اوایل تاکنون هیچ گونه درخواست حمایتی در خصوص دریافت وام و … از مسئولان نداشته ام و اگرچه به ادارات و نهادهای بسیاری مراجعه نموده ام در اکثر موارد برخوردهای مدیران ادارات با اینجانب و پروژه ی پرورش ماهی مناسب بوده است.

آقای میرخانپور در پایان ؛ پیامی برای مردم بخش سیلوانا هم داشت و گفت :همانطور که همه می دانیم غالب مردم بخش سیلوانا کشاورز و دامدار بوده و از اقشار پرتلاش جامعه می باشند که از آنها درخواست میکنم با اندکی تامل در بحث تولید و اشتغال و بهره‌مندی از منابعی که خدای متعال به ما ارزانی داده به اشتغال و کارآفرینی اقدام کنند و این می تواند مانع گرایش جوانان به اشتغال کاذب گردد.

بله همانطور که می بینیم چنانچه ما هم با اندکی همت اراده کنیم می توانیم با الگو قرار دادن اشخاصی همچون آقای میرخانپور ، نسبت به کارآفرینی و اشتغالزایی بویژه برای قشر جوان بپردازیم که این حربه ای بزرگ در برابر مبارزه با اشتغال کاذب و گرایش جوانان به قاچاق در این بخش می باشد و امیدواریم که همچنان شاهد کارآفرینی بیشتر آحاد در مناطق کم برخوردار همچون بخش سیلوانا باشیم .

 

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.