شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
راه اندازی گلخانه سنتی در سوسن آباد بخش سیلوانا
06 تیر 1398 - 16:29
شناسه : 7656
13

کمال خان عبدال ساکن روستای سوسن آباد مرگور‌بخش سیلوانا است که با ساختن دو گلخانه سنتی توانسته برای پنچ نفر اشتغال ایجاد کند و از فرصت های موجود در‌ نوار مرزی و بخش سیلوانا نهایت استفاده را انجام دهد.   وی دلیل اصلی  انتخاب این شغل را اینگونه بیان ‌کرد: با توجه به اینکه در […]

ارسال توسط :

کمال خان عبدال ساکن روستای سوسن آباد مرگور‌بخش سیلوانا است که با ساختن دو گلخانه سنتی توانسته برای پنچ نفر اشتغال ایجاد کند و از فرصت های موجود در‌ نوار مرزی و بخش سیلوانا نهایت استفاده را انجام دهد.

 

وی دلیل اصلی  انتخاب این شغل را اینگونه بیان ‌کرد:

با توجه به اینکه در نوار مرزی زندگی می کنیم و متاسفانه با عدم سوق به طرف کشاورزی صنعتی و استفاده از تکنولوژی همراه هستیم، اما این بخش با توجه به آنکه یک منطقه کوهستانی می باشد و آب و هوای بسیار مناسب برای کشاورزی دارد شغل کشاورزی را برای فرار از بیکاری انتخاب کردیم. با توجه به اینکه در بخش سیلوانا گلخانه های استاندارد وجود نداشت و مردم از نحوه کار با آنها اطلاعاتی ندارند به صورت سنتی یک گلخانه چند در چند متر درست کردیم. این گلخانه به صورت آزمایشی سال اول نتیجه خوبی داد به همین دلیلی بر آن شد که به فکر ساختن گلخانه های بزرگتر و جدیدتری باشیم.

 

 

خان عبدال افزود: ما این کار را از اول بهار امسال بصورت جدی شروع کردیم، همراه با برادرزاده ام دو گلخانه سنتی با عرض و طول ۷ در ۱۳ متر و ۸ در ۱۸ متر درست کردیم. این گلخانه ها تقریباً دو متر و نیم ارتفاع دارند.

 

 

کار آفرین موفق بخش سیلوانا ضمن بیان اینکه هزینه ساخت گلخانه سنتی زیاد نبود بیان کرد:

با توجه به اینکه این گلخانه ها را به صورت سنتی درست کردیم یعنی به جای استفاده از میل گرد و آهن از چوب در ساخت آن استفاده کردیم و همچنین از نایلون ساده برای پوشش گلخانه استفاده کردیم تقریبا نزدیک به ۵ الی ۶ میلیون تومان هزینه این گلخانه شده است. اما با این ‌کار توانستیم در گلخانه اصلی سه نفر مشغول به کار شویم و در گلخانه دوم دو نفر دیگر مشغول به کار هستند. در کل ۵ نفر از یک ‌خانواده در این ‌گلخانه ها  مشغول‌ به‌ کار هستیم‌.

 

خان عبدال در پاسخ به سوال چه چیزهایی در گلخانه کاشته می شود و چگونه این کار‌‌ را شروع کردید بیان کرد:

ابتدا دانه های خیار گلخانه ای را که‌ به صورت دانه ‌ای خریداری کرده بودیم در داخل یک بار مصرف کاشتیم تا جوانه بزنند بعد این مرحله خیار ‌ها را در زمین آماده شده در ‌زیر گلخانه کاشتیم. در این گلخانه ها خیار، و گوجه و لوبیا  کاشته ایم . محصولات خود را به صورت دو با سه روز بعد از رسیدن به مشتری های ثابت یا مغازه در روستا یا بازار زیوه عرضه میکنیم‌. که هفته ای نزدیک به ۳۰۰ تا ۴۰۰‌هزار تومان درآمد داریم. سعی میکنیم از محصولات کامل ‌رسیده دانه گیری هم‌ انجام دهیم که با این‌کار میتوانیم از فروش دانه های محصول نیز درآمد زایی کسب کنیم اما بیشتر برای رونق دادن و افزایش کاشت محصول دانه گیری انجام‌ میدهیم .

 

وی مشکلات ش را اینگونه بیان کرد: متاسفانه با توجه به آنکه در بخش سیلوانا هیچگونه گلخانه ای وجود نداشت و از شرایط و محدودیت های آن آگاه نبودیم در ایجاد گلخانه کمی به مشکل برخوردیم همچنین با توجه به اینکه شرایط منطقه کوهستانی می باشد گاهی مشکلاتی همچون وزش باد و بارش شدید باران باعث وارد شدن خسارت هایی به این گلخانه می شود اما خوشبختانه نسبت به دو سال گذشته تجربه کافی را کسب نموده ایم و امیدواریم که در سال آینده بتوانیم به گلخانه بزرگ تر با عرض و طول ۱۰ در ۳۰ متر درست کنیم‌ و در آن بتوانیم میوه و سبزیجات بیشتری بکاریم.

 

وی در پاسخ به سوال برنامه هایش برای آینده پاسخ داد: با توجه به آن که نسبت  به گذشته در نحوه ی ساختن گلخانه و کارهای قابل انجام در آن و مشکلات و حوادث طبیعی  اطلاعات بهتری به دست آورده ایم تصمیم بر آن داریم که یک گلخانه بزرگتر ایجاد کنیم که امکانات بیشتر داشته و بتوانیم در آن به کاشتن سبزی و میوه های جدیدی بپردازیم.

و از مسئولین میخواهیم که از کشاورزان بخش سیلوانا حمایت کنند .

 

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.