شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
روز جهانی کاهش خطر بلایا: حاکمیت خطر
23 مهر 1399 - 23:24
شناسه : 10165
39
اختصاصی سیلوانا نیوز

  ۲۱ مهرماه سال ۱۳۹۹ مصادف با ۱۳ اکتبر ۲۰۲۰ روز جهانی کاهش خطر بلایا است. این روز نخستین بار در سال ۱۹۸۹ توسط سازمان ملل متحد با هدف ارتقای سطح فرهنگ و بهبود آگاهی جامعه از خطر و چگونگی کاهش خطر بلایا تعیین شد. هر سال در این روز متناسب با میزان تاثیری که […]

ارسال توسط : نویسنده : آرزو یاری منبع : اختصاصی

 

۲۱ مهرماه سال ۱۳۹۹ مصادف با ۱۳ اکتبر ۲۰۲۰ روز جهانی کاهش خطر بلایا است. این روز نخستین بار در سال ۱۹۸۹ توسط سازمان ملل متحد با هدف ارتقای سطح فرهنگ و بهبود آگاهی جامعه از خطر و چگونگی کاهش خطر بلایا تعیین شد. هر سال در این روز متناسب با میزان تاثیری که حوادث و بلایا بر روی زندگی و رفاه مردم دارند موضوع خاصی تعیین می گردد. موضوع سال ۲۰۲۰ انتقال این پیام است که اگر دولت ها و حاکمیت ها استراتژی های مناسبی برای کاهش خطر بلایا، مدیریت و کاهش سطح خطر مخاطرات موجود در سرزمین شان داشته باشند و از ایجاد خطرات جدید جلوگیری کنند، بسیاری از بلایا قابل اجتناب و یا قابل پیشگیری خواهد بود، بگونه ای که منجر به “حاکمیت خوب در برابر خطر بلایا” خواهد شد. بر این اساس شعار امسال در روز جهانی کاهش خطر بلایا “حاکمیت خطر” نام گرفته است.

دکتر آرزو یاری متخصص سلامت در حوادث و بلایا عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران در معرض انواع مخاطرات طبیعی و انسان ساخت قرار دارد که همواره مشکلات متعدد و پیامدهای سوء جانی، اقتصادی و عملکردی برای جامعه و نظام سلامت را بدنبال داشته است. در این میان استان های غربی کشور نیز با توجه به خصوصیات جغرافیایی، توپوگرافیک، اقلیمی، شرایط ژئوپولتیک ، در معرض انواع بلایای طبیعی و انسان ساخت نظیر زلزله، طوفان، ریزگرد ،ریزش بهمن، کولاک، آتش سوزی، حملات تروریستی، جنگ و… قرار داشته، همچنین موقعیت قرارگیری این مناطق از کشور در گذرگاه پرتردد شمال غرب به جنوب ، آمار تصادفات، واژگونی خودروها و تانکرهای حامل سوخت و مواد نفتی ، انفجار مین و مهمات جنگی ، مرزی بودن منطقه ، آمار بالای مرگ و میر و صدمات متعدد سلامت جسمی و روانی جامعه و آسیب های زیست محیطی ناشی از این حوادث، لزوم مدیریت و کاهش خطر بلایا و ارتقای آمادگی این مناطق و دستگاههای اجرایی و مسئول را به صورت اجرایی و عملی می طلبد.

 

از سویی دیگر با توجه به دستاوردها و سیاست های جهانی موجود در زمینه حوادث و بلایا و عنایت به ابلاغ سیاست های کلی مقام معظم رهبری در زمینه “پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از حوادث طبیعی و غیرمترقبه”، کاهش خطر بلایا یکی از ارکان توسعه پایدار در کشور به شمار می رود.

دستاوردهای نظام سلامت طی سال های اخیر در حوزه مدیریت و کاهش خطر بلایا بسیار چشمگیر بوده و در حال حاضر برخی برنامه های آن نه تنها در سطح منطقه که در سطح جهان به خوبی شناخته شده و مورد توجه صاحب نظران و سازمان های بین المللی قرار گرفته است.

دکتر یاری در پایان اظهار داشت: هدف غائی اجرای برنامه های مدیریت و کاهش خطر بلایا در سازمان های مسئول ارتقای آمادگی و کاهش آسیب پذیری جامعه و خانوارها و گروههای اسیب پذیر، پیشگیری از بروز آسیب های جسمی، روحی، معلولیت ها و ارائه خدمات امداد رسانی و نجات بموقع و با کیفیت در زمان رخداد حوادث و بلایا و حفظ سلامت مردم است.

در این راستا دکتر یاری از تمامی مسئولین مناطق غربی کشور و مردم شریف این مناطق درخواست کرد موضوع آمادگی در برابر حوادث و بلایا را جدی گرفته و اقدامات و هماهنگی های لازم را بمنظور کاهش ریسک سوانح و بلایا در سازمان ها و خانواده های خود انجام دهند.

 

انتهای پیام // دکتر آرزو یاری

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.