سامانه انتخاب مدیران درصدد آن است که با افقی بازتر به جریان انتخاب کابینه نگاه کرده و این انتخاب را به دور و بریها بسنده نکند تا از این طریق باندگرایی و انحصارگرایی از بین برود.
بیش از ۴۲ سال از انقلاب اسلامی میگذرد و در این سالها در دولتها و مجلس های متعدد شخصیتهای متعددی در سطوح مختلف از بخشداری و فرمانداری گرفته نمایندگی مجلس و استانداری و شهرداری و مدیرکلی سازمانها و نهاددها بروز و ظهور داشته است. همچنین متخصصین و دانشآموختگان کارآمد و متعهد بسیاری در سایه گسترش آموزش عالی در سالهای پس از انقلاب رشد یافته اند که می توانند در عرصههای مختلف مسئولیتی منشا اثر باشند.
قطعا وقتی یک دولت در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی شکل میگیرد، نیازمند ظرفیتهای متنوع و متعددی است تا بایستههای کشور را محقق کند.
مشارکت حداکثری در تصمیمگیریها؛ حق قانونی مردم
از سویی نیز صرف نظر از تبارشناسی ایده مشارکت، مشارکت سیاسی محصول زایش فکر دموکراسی در دوران جدید و گستره جهانی و مردم سالاری دینی در ایران پس از انقلاب و همچنین به رسمیت شناختن حق حاکمیت یکایک انسانها در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش است.
امروز شهروندان حق دارند آزادانه یا به واسطه میثاقشان با دولت، در تصمیمگیریها و مدیریت سیاسی جامعه مشارکت کنند و اهمیت این موضوع تا جایی است که اکثر نظام های حاکمیتی به بومیسازی و سازماندهی حقوقی مشارکت روی آوردهاند. دولت نیز نقشی اثربخش در فرآیند مشارکت پذیری مردم و ایجاد جامعه مشارکتی دارد که بر اساس بند هشتم اصل سوم قانون اساسی، در حوزههای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی – اجتماعی، به آن فعلیت میبخشد.
در همین راستا سیدابراهیم رئیسی در خلال تبلیغاتهای انتخاباتی به مردم این وعده را داده بود که مردم را در فرآیند انتخاب مسئولین دولت خود مشارکت خواهد داد. این البته مبتنی بر اصل مشارکتدهی حداکثری مردم در حکمرانی هست که قطعا موفقیت بیشتر دولت را منجر خواهد شد.
حال چند روزی هست که سامانهای به این منظور راهاندازی شده تا اشخاص مستعد و دارای ظرفیت یا از طریق خودشان و یا از طریق افرادی که به ظرفیتهای آنان پی بردهاند، به این سامانه معرفی شوند تا ماحصل آن احصای تمامی ظرفیتهای موجود برای انتصاب مدیران کشور باشد.
آیتالله سیدابراهیم رئیسی در صفحه اصلی این سامانه خطاب به مردم نوشته است: «با حمد و ثنای الهی و ضمن تشکر و قدردانی مجدد از یکایک ملت بزرگ ایران جهت خلق حماسه باشکوه انتخابات ریاست جمهوری و حسن اعتماد به این بنده خدا و خادم مردم، آنگونه که قبلا نیز بیان کردم اعضای دولت و همکاران بنده بر مبنای شایسته سالاری و براساس شاخص هایی نظیر «کارآمدی»، «فسادستیزی»، «روحیه انقلابی» و «مردمی بودن» انتخاب خواهند شد.
ازآنجا که عمیقا بر این باورم “هرجا زمینه مشارکت مردم در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها فراهم شود نرخ موفقیت بالاتر می رود”، و همانگونه که وعده داده بودم سامانه ای جهت مشارکت مردم در معرفی اعضای دولت آماده شده است.
از همه نخبگان، فرهیختگان، گروهها، احزاب، تشکل ها و آحاد مردم تقاضا دارم چنانچه فردی با شاخص های فوق الذکر و در تراز دولت مردمی می شناسند نسبت به معرفی وی در سامانه اقدام نمایند.
امیدوارم به لطف و مدد خداوند متعال و پشتوانه مردم تمام ظرفیتهای دولت را برای ایجاد نهضت بزرگ خدمت به ایرانیان عزیز به کار بندم».
پایان انحصارگرایی و نگاه باندی
چنین اقدامی اولین بار است که در دولتهای پس از انقلاب شکل می گیرد و بعضا دولتمردان و روسای جمهور با تاثیر از اطرافیان و برخی شخصیتهای متنفذ افرادی را احصاء و به عنوان مسئول انتخاب می کردند که طبعا تبعات خود را دارد.
این اقدام این قابلیت را دارد که همه مدیران در همه سطوح برای انتخاب و گزینش کارگزاران خود لیستی بلندبالا از شخصیتهای دارای قابلیت را روی میز خود داشته باشند و با مراجعه به آن بتوانند بهترینها را برای تصدی جایگاههای مسئولیتی برگزینند.
انحصارگرایی و برخوردهای باندی و گروهی آفت دولتمردان گذشته بوده و دولت کنونی نیز بصورت مفرطی با آن مواجه است که سرریز و خروجی آن را در عملکرد دولت به وفور و وضوح میتوان دید.
آیت الله رئیسی در خلال رقابتهای انتخاباتی، ستاد انتخاباتی خود را ماهیتی جدا از دولت دانست و با این اظهار نظر و وعده عملا راه را برای سهمخواهیها و منفعتجوییهای احتمالی بست و به نظر می رسد این سامانه درصدد آن است که با افقی بازتر به جریان انتخاب مسئولین نگاه کرده و این انتخاب را به دور و بریها بسنده نکند. چنین اقدامی بدیع و جدید است و اگر به درستی و با رعایت ظرایف به اجرا دربیاید، حتما بسیاری از ظرفیتهای مخفی را آشکار کرده و همچنین بسیاری از جوانان مستعد را که امکان عرضه ظرفیتهای خود را نداشتند، به شبکه مدیران بالقوه و بالفعل کشور اضافه خواهد کرد.
انتهای پیام/
ثبت دیدگاه