دوشنبه, ۳۰ مهر , ۱۴۰۳ Monday, 21 October , 2024 ساعت ×
سخنان شاخ دربیار یک مدیر خودرویی!
05 مهر 1400 - 20:55
شناسه : 14679
8

یکی از مدیران خودرویی کشور سخنانی بر زبان آورده است که می تواند با عجایب این روزهای بازار خودرو کشور برابری کند. آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور درباره طرح مجلس برای آزادسازی واردات خودرو، سخنانی عجیب و غریب بر زبان آورد و گفت: مصوبه آزادسازی واردات خودرو دو قسمت دارد؛ […]

ارسال توسط :

یکی از مدیران خودرویی کشور سخنانی بر زبان آورده است که می تواند با عجایب این روزهای بازار خودرو کشور برابری کند.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور درباره طرح مجلس برای آزادسازی واردات خودرو، سخنانی عجیب و غریب بر زبان آورد و گفت: مصوبه آزادسازی واردات خودرو دو قسمت دارد؛ یکی واردات خودرو به ازای صادرات خودرو و یا صادرات قطعه، که بسیار خوب است و هیچ منعی ندارد؛ اما قسمت دوم آن باعث تعجب و حیرت قطعه سازان و صنعتگران کشور است… تولیدکننده قطعات خودرو به عنوان تنها بخش خصوصی تحریم شده توسط آمریکا، چهارسال با مقامات، به خصوص مدیران بانک مرکزی و حتی نمایندگان مجلس چانه‌زنی و گاهی التماس کردیم که اجازه واردات مواد اولیه و مایحتاج تولید بدون خروج ارز از کشور را صادر کنند تا تولید ادامه داشته باشد، کارگر بیکار نشود و افت تیراژ و کیفیت تولید نداشته باشیم، اما نتیجه ای حاصل نشد.

 

این سخنان محبی نژاد عجیب ترین چیزی است که درباره واردات قطعات خودرو می توان گفت، زیرا در ۴ سال گذشته نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار قطعه وارد کشور شده است و حتی بخش زیادی از آن که حدود ۵ میلیارد تخمین زده می شود با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده و هم اکنون با دلار ۵۰ هزار تومانی به مردم بینوا فروخته می شود. تنها در ۵ ماهه نخست امسال دو خودروساز اصلی کشور بیش از ۵۰۰ میلیون دلار قطعه وارد کرده اند. جالب اینکه در۵ سال قبل از بازگشت تحریم ها تنها ۸ میلیارد دلار خودرو ساخته شده وارد کشور شده بود.

 

از سال ۱۳۹۷ تاکنون شاهد تولید چند مدل جدید در داخل مانند دیگنیتی و فیدلیتی توسط بهمن موتور، کوپا توسط ریگان، کی ام سی توسط کرمان موتور و همچنین مدل هایی توسط سیف خودرو، فردا و … بوده ایم که همگی در دوره بازگشت تحریم ها قطعات وارد کرده اند. محبی نژاد دقیق از چه چیزی صحبت می کند؟ این سخنان واقعا شاخ دربیارترین چیزی است که درباره واردات قطعات خودرو گفته شده است.

 

منتقدان همواره می گفتند که به جای قطعات خودروهای با کیفیت پایین که ارزبری زیادی دارد و تعرفه ورودی آنها حدود ۱۵ درصد است، چرا اجازه واردات خودرو داده نمی شود که تعرفه بیش از ۱۱۰ درصدی دارد و منجر به واردات خودروهای بسیار با کیفیت می شود؟

 

با واردات خودرو ساخته شده، ارزبری کمتر شده و بیشتر نمی شود، و هم اینکه درآمد گمرکی دولت زیادی می شود. به این معنی که اگر ۱۰ میلیارد دلار خودرو ساخته شده به جای قطعات وارد کشور شده بود، درآمد ریالی دولت معادل ۱۱ میلیارد دلار بود زیرا بر واردات خودرو تعرفه بیش از ۱۱۰ درصدی اعمال می شود. این سوال های بدیهی را هم به سوال های بدیهی و بی جواب اقتصاد ایران و مکانیسم های مبهم تصمیم گیری اضافه کنید.

 

پایان/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.