شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
سیلوانا را در مقابل حوادث آینده مصون کنیم
17 فروردین 1398 - 10:00
شناسه : 7079
8

سیل اخیر در ابتدای سال ۹۸ کام تمام ایرانی ها را تلخ کرد و لزوم مدیریت و بازنگری بیشتر در طرح ها ی پیشگیری از حوادث طبیعی نظیر سیل را در مناطق پر آب نظیر سیلوانا بیشتر از قبل نمایان ساخت . سیل ، رانش زمین ، فرسایش خاک و … همانند آب نهفته در […]

ارسال توسط :

سیل اخیر در ابتدای سال ۹۸ کام تمام ایرانی ها را تلخ کرد و لزوم مدیریت و بازنگری بیشتر در طرح ها ی پیشگیری از حوادث طبیعی نظیر سیل را در مناطق پر آب نظیر سیلوانا بیشتر از قبل نمایان ساخت .

سیل ، رانش زمین ، فرسایش خاک و … همانند آب نهفته در دل کوه یخی در مقابل آفتاب است که با ادامه روند فعلی در حوزه محیط زیست باید منتظر چهره های سهمگین تر آن باشیم ! آب سرد و عظیم کوه یخی که روزی ما را در بر خواهد گرفت .

نمی دانم چرا عادت کردیم تمام تقصیرات را گردن ضمیرهای این و آن یا دیگری و آن ها می اندازیم !
“کجای کار تقصیر ماست” ، مثل این است که جایی دیگر در فرهنگ ما ندارد .

سیلوانای ارومیه یکی از بکترین و خاص ترین مناطق شمالغرب کشور از لحاظ جعرافیای اقلیمی می باشد . منطقه ای پر آب با چشمه ها ی روان و رودهای پرآب و پر تلاطم در فراز و نشیب آبشارهای کوچک و بزرگ زیبا که لزوم تدوین طرح های حوزه آبخیزداری سرزمینی را بیشتر طلب می کند .
طغیان رودخانه های سیلوانا در سال ۱۳۹۷ پل اصلی ارتباطی سیلوانا و چندین روستا را با خود برد و همچنان مردم چشم انتظار افتتاح جایگزین این پل ها می باشند که پیمانکاران با تسریع و کندی با بهانه های اعتباری مشغول فعالیت می باشند .
خوشبختانه با مدیریت خوب مسئولین دولتی در سیلوانا و مخصوصا بخشداری و فعالیت رسانه های آگاه و بیدارتا کنون خسارت جانی در سیلوانا بر اثر سیل نداشتیم.
ولی تجربه چندین ساله می طلب تا مدیران دولتی سیلوانا طرح های مقابله با حوادث طبیعی نظیر سیل ، رانش زمین ، ریزش کوه ، بهمن و … را تدوین نموده و به اطلاع عموم برسانند . آموزش و آگاه سازی یک نفر از هر روستا کاری از پیش نمی برد چون فرهنگ انتقال تجربیات در بین ما بسیار ضعیف است ، هر کس تجربیاتش را سعی می کند تنها به محدوده ی خود انتقال دهد فلذا می طلب آموزش های عمومی بکارگیری گردد.
بخشدار جوان و پر انگیزه سیلوانا باید تصاویر سیل سال ۱۳۹۷ و همچنین حوادث طبیعی و غیر طبیعی که طی چندین سال گذشته در منطقه رخ داده است در بخشداری طرح کرده و با تدوین تمامی تلاش ها و تجربیات خود این عملکرد ها را به آیندگان منتقل نماید تا آیندگان از صفر شروع نکنند .
برنامه های حوزه ی آبخیزداری در سیلوانا باید بصورت جامع طراحی و اجرا گردد . طرحی که نواقص عدم اجرای صحیح آن چند روز پیش کم مانده بود یک روستای سیلوانا را گرفتار سیل نماید ، که نیمه شب با حضور فرماندهی گردان شهید خرازی لشکر عملیاتی ۳ حمزه (ع) سپاه و تخریب پل مانع جریان عبوری آب رودخانه ؛ بخیر گذشت ولی فردای آن روز با حضور بخشداری و بکارگیری بیل میکانیکی اطلسی اداره راه هیچ کس از اهالی روستا که به حریم رودخانه تجاوز کرده بودند گناه خود را به گردن نمی گرفتند و دیگری را مقصر می دانستند. آری تعجب نکنید همین هم منطقه ای های خودمان در سیلوانا …

درست است سیل و حوادث ناگوار هیچ گاه خبر نمی کند و با وجود تمام تمهیدات بخاطر سیال بودن هر لجظه درمسیری حرکت می کند ولی با وجود تمهیدات لازم می توان خسارات را به حداقل رساند .
لازم است نقدی هم بر دوستان خود در عرصه ی فضای مجازی بزنیم چه فیلم هایی که برای انتشار به سیلوانانیوز نفرستاند با عنوان پیشگیری از سیل در بلاد کفر و …
عزیزان بیایید واقعا بدون آگاهی هیچ مطلبی را نپذیریم برویم و تحقیق کنیم چندین روز قبل در ایالت نبراسکای آمریکا سیل آمد از نیروگاه اتمی گرفته تا استراتژیک ترین پایگاه هوایی نظامی زیر آب رفت .
ساماندهی و اجرای طرح آبخیزداری تنها راه نجات و جلوگیری از فرسایش خاک ، اتلاف منابع آب است .طرحی که با اجرای صحیح آن
باید از تغییر کاربری زمین ها چه از لحاظ ساخت و ساز و همچنین کشاورزی غیر اصولی جلوگیری کرد.
چنانچه فرسایش خاک در سیلوانا را جدی نگیریم مطمئن باشیم که هزینه‌های اقتصادی فراوانی را در آینده پرداخت خواهیم کرد از جمله لایروبی رودخانه ها و کانال‌ها، ، اتلاف کود و عناصر غذایی، کاهش تولید محصول، خسارت سیلاب‌ها و تخریب زیر ساخت‌ها که همگی هزینه های هنگفتی را نصیب ما می کند.
نمی خواستم پر حاشیه بنویسم ولی حرمت قلم اجازه نمی دهد که ننویسم کوه خواری، زمین خواری، رودخانه خواری و بسیاری عبارات نامانوس دیگر که به ادبیات این مرز و بوم اضافه شده است همگی حاصل عدم مدیریت صحیح در حوزه محیط زیست و لحاظ نکردن برنامه های مشخص در راستای حفاظت از آب، خاک و محیط زیست است.
مسئولین استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه باید هوشیار باشند اگر وقتی کنند و تحقیقی مختصر آنگاه می فهمند که سد ها هم باید لایه روبی شوند تا عملکرد و عمرشان کم نشود .
سد شهرچایی با لایه روبری مستمر رودخانه های سیلوانا هم اکنون از لحاظ وضعیت لایه روبی چگونه است ….
و اما کلام آخر اندر حکایت سیل که هر چقدر بنویسم همان اندازه مطلب ناقص تر می ماند بلای طبیعی و غیر طبیعی بنام سیل که اینگونه سهمگین تمام هر چیزی را سفت ، سخت ، محکم ، ضعیف ، جان دار و بی جان و … در مسیرش می بلعد و نابود می کند تلنگریست بر ما و بر عدم مدیریت و یا مدیرت ناصحیح ما در دهه های گذشته با محوریت حوزه ی محیط زیست ، حوزه ای که بنظر می رسد به حال خود رها شده و اینگونه نفس هایش بخاطر بی عرضگی و نادانی برخی مدیران نالایق به شماره افتاده است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.