شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
شاسی بلند ۱۳۰ هزار دلاری جدید بازار ایران از راه رسید
30 مرداد 1400 - 10:09
شناسه : 14115
9

شاسی بلند ۷ نفره جدید بازار ایران با مدل ۲۰۲۱ قرار است با ۱۳۰ هزار دلار به بازار عرضه شود. شرکت رامک خودرو فاز دوم فیس لیفت محصول رکستون G4 را وارد بازار خودرو ایران کرده است که با مدل ۱۴۰۰ تحویل مشتریان می شود. این مدل هفت نفره و با کیفیت قابل قبول را می توان جدیدترین در بازار خودرو داخل دانست […]

ارسال توسط :

شاسی بلند ۷ نفره جدید بازار ایران با مدل ۲۰۲۱ قرار است با ۱۳۰ هزار دلار به بازار عرضه شود.

شرکت رامک خودرو فاز دوم فیس لیفت محصول رکستون G4 را وارد بازار خودرو ایران کرده است که با مدل ۱۴۰۰ تحویل مشتریان می شود. این مدل هفت نفره و با کیفیت قابل قبول را می توان جدیدترین در بازار خودرو داخل دانست که در مقطع کنونی رقیبی ندارد. پیش از این تعداد محدودی از این شاسی بلند آفرودر با مدل تا ۱۰۱۸ وارد کشور شده بود که به دلیل تیراژ پایین واردات نتوانست بازار دست دوم مناسبی پیدا کند.

میز بازار تحریریه قصد دارد بدون ورود به مباحث فنی، ورود این خودرو کره ای را از دو زاویه بررسی کند. نخست از منظر قیمتگذاری و دوم از منظر واردات قطعات به جای خودرو ساخته شده و اثر آن بر بازار ارز.

خبرهای غیررسمی از قیمتگذاری ۳ میلیارد تومانی برای این مدل به گوش می رسد که به معنای قیمتی فراتر از ۱۳۰ هزار دلار است که شاید بتوان گفت ۹۹ درصد خودروهای تولیدی جهان قیمتی کمتر از این رقم دارند و در میان خودروسازان برجسته جهانی به ندرت می توان مدل هایی با چنین قیمتگذاری پیدا کرد. اما در بازار ایران خیلی طبیعی است و دیوار انحصار و منع واردات باعث ایجاد چنین فاجعه ای شده است. میانگین قیمت مدل های بنزینی و گازوئیلی این مدل حدود ۵۰ هزار دلار است که فاصله زیادی با قیمت های مطرح شده در داخل دارد.

نکته مهم این است که حتی اگر رامک خودرو قمت پایینتری هم برای ثبت نام این مدل در نظر بگیرد باز هم قیمت بازار آن به راحتی از ۳ میلیارد تومان بیشتر خواهد شد، زیرا مدل ۲۰۱۸ آن هم اکنون بیش از ۲ میلیارد تومان قیمتگذاری می شود.

دوم مساله منع واردات به بهانه نبود ارز است. زیرا کشور مشکل کمبود ارز ندارد، بلکه مشکل مدیریت منابع ارزی دارد. سیاست کنونی باعث شده است به جای واردات خودرو، به همان میزان ارز صرف واردات قطعات خودرو برای مونتاژ از برندهای زیر متوسط شود که مونتاژ انجام شده هم اثر بسیار ناچیزی بر اشتغال دارد و فاقد ارزش بررسی است، اما رفاه مصرف کننده را با تعمیق انحصار به نابودی کشیده و قیمتگذاری کالاها و نرخ تورم را شدیدا صعودی می کند.

باید به نظاره نشست و دید که دولت رئیسی چه خواهد کرد و آیا مدیرانی بر وزارت صمت مدیریت می کنند که مانند گذشته در این ابتذال خودرویی ذی نفع بوده و جلوی انحصار را می گیرند، و یا طرف مردم ایستاده و بازار خودرو کشور را رقابتی می کنند.

پایان/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.