چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024 ساعت ×
شرط های پانترکیستی انگلیس برای اردوغان ورشکسته
27 بهمن 1400 - 12:34
شناسه : 16100
11

رجب اردوغان درمانده و رانده از همه جا برای نجات از باتلاق دست به دامن ملکه شده است، زیرا اگر انگلیس وام های جدید ندهد ترکیه ورشکسته می شود. بدهی های خارجی ترکیه در مرز ۵۰۰ میلیارد دلار قرار دارد و بدون دادن امتیاز سیاسی سنگین در قبال گرفتن وام های جدید، ورشکستگی و متلاشی شدن اقتصاد […]

ارسال توسط :

رجب اردوغان درمانده و رانده از همه جا برای نجات از باتلاق دست به دامن ملکه شده است، زیرا اگر انگلیس وام های جدید ندهد ترکیه ورشکسته می شود.

بدهی های خارجی ترکیه در مرز ۵۰۰ میلیارد دلار قرار دارد و بدون دادن امتیاز سیاسی سنگین در قبال گرفتن وام های جدید، ورشکستگی و متلاشی شدن اقتصاد حتمی است و به همین دلیل رجب اردوغان درمانده گشته و دست به دامن ملکه انگلیس شده است.

روزنامه حریت نوشت که، “ترکیه و بریتانیا اولین نشست «گفتگوی استراتژیک» را برگزار کردند”. وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که این نخستین گفت‌وگوی راهبردی تحت رهبری فاروق کایماکچی معاون وزیر امور خارجه و سر فیلیپ بارتون معاون دائمی وزارت خارجه انگلیس برگزار شده است.

برخلاف ظواهر امر، این گفتگوها ارتباطی با اتحادیه اروپا، هلال احمر ترکیه و … ندارد.

برداشت روزنامه حرییت این است که ترکیه و انگلیس پیش از این توافق کرده‌اند که روابط دوجانبه خود را در همه زمینه‌ها مانند تجارت و اقتصاد تقویت کنند. اما این گزاره چه معنایی دارد؟

ترکیه نمی تواند بدهی های خود را بازپرداخت کند و تلاش های اردوغان به نتیجه نرسیده و حالا قرار است مرکز مالی لندن مشکلات رجب را حل کند که طبیعتا با شروط غیراقتصادی توام خواهد بود.

انگلیس از ترکیه درخواست کرده است تا دست رئیس کنونی ام آی ۶ که زمانی در ترکیه سفیر بود را برای پیش بردن پروژه پان ترکیسم در قفقاز و آسیای مرکز با هدف دربرگیری چین، روسیه و ایران به پیش ببرد و ابزار قومی را برای اعمال فشار بر محور شرقی در اختیار محور غربی قرار دهد. که اردوغان نیز پذیرفته است.

این شیفت پارادایمی برای اردوغان تبعات سنگینی دارد و ممکن است به قیمت از دست رفتن قدرت تمام شود زیرا هم باید شعارهای اسلامگرایی خود را کنار بگذارد و هم روابط خود را با اسرائیل به طور علنی گسترش دهد که جایگاه وی را در جهان اسلام از بین می برد.

ترک گرایی نژادی نیز ضمن ایجاد تناقض در محدوده ادعایی ترکی که نژادهای مختلفی را در خود جای داده است، به قیمت نابود شدن نقش اردوغان در اسلام سیاسی سنی تمام خواهد شد.

در نهایت اینکه ترکیه تحت رهبری اردوغان تصمیم خود را گرفته و برای گرفتن وام های جدید و سرمایه گذاری های خارجی جبرانی شرط های انگلیس را خواهد پذیرفت و باید شاهد دور جدیدی از پانترکیسم بین المللی با مرکزیت ترکیه باشیم.

پایان/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.