چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024 ساعت ×
عوامفریبی وزارت صمت باعث گرانی خودرو است/رئیس جمهور ورود کند
16 دی 1400 - 9:30
شناسه : 15524
10

چنانکه میز بازار تحریریه به کرات یادآور شده است، شواهد نشان می دهد که وزارت صمت با تصمیم های غلط و عوامفریبانه باعث درهم ریختگی بازار خودرو است. چنانکه به کرات یادآور شده است، شواهد نشان می دهد که وزارت صمت با تصمیم های غلط و غیرکارشناسی باعث و بانی درهم ریختگی بازار خودرو است […]

ارسال توسط :

چنانکه میز بازار تحریریه به کرات یادآور شده است، شواهد نشان می دهد که وزارت صمت با تصمیم های غلط و عوامفریبانه باعث درهم ریختگی بازار خودرو است.

چنانکه به کرات یادآور شده است، شواهد نشان می دهد که وزارت صمت با تصمیم های غلط و غیرکارشناسی باعث و بانی درهم ریختگی بازار خودرو است و قصد ندارد به بازی های پوپولیستی با صنعت خودرو کشور پایان دهد.

 

بررسی مدل های عرضه شده در طرح فروش ایران خودرو و سایپا نشان می دهد که این دو خودروساز، به خصوص ایران خودرو زیرا محصولات سایپا با قیمت های بالاتری قیمگذاری شده اند که آلبرت بغزیان عضو شورای رقابت آنرا کلاه گذاشتن سایپا بر سر شورای رقابت دانست! به دلیل قیمتگذاری پایینتر از قیمت تمام شده محصولات خود به دنبال عرضه محصولات پرتیراژ و مشمول قیمتگذاری نیستند و خودروهای معروف به لوکس خود را عرضه می کنند که برخی از آنها گرانتر از منطق بازار قیمتگذاری شده اند.

 

راناپلاس با سقف شیشه‌ای با قیمت ۲.۲۷۶.۲۳۸.۰۰۰ ریال، پژو ۲۰۷ دستی با سقف شیشه‌ای با قیمت ۲.۳۳۵.۰۳۷.۰۰۰ ریال و دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک با قیمت ۳.۹۳۹.۵۶۱.۰۰۰ ریال از مجموعه محصولات ایران خودرو در طرح فروش فوری هفته جاری عرضه شده اند که مصداق گرانفروشی هستند. زیرا قیمت دلاری راناپلاس ۹۷۰۰ دلار، پژو ۲۰۷ معادل ۹۷۲۹ دلار و قیمت دناپلاس توربوشارژ معادل تقریبا ۱۶ هزار و ۵۰۰ دلار است که قیمت دو مورد اول تقریبا منطقی و قیمت دناپلاس اتومات غیرمنطقی است و تقریبا ۲۰ درصد گرانتر از ارزش ذاتی خودرو قیمتگذاری شده است.

 

ریشه این اقدام ایران خودرو به قیمتگذاری بی منطق مدل هایی مانند خانواده سمند و پژو باز می گردد که پایینتر از قیمت تمام شده کارخانه قیمتگذاری شده اند و به همین دلیل خودروساز از عرضه آنها خودداری می کند. ورود سازمان بازرسی کل کشور به مساله و تفهیم اتهام به مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و یا سخنان سخنگوی قوه قضائیه درباره احتکار خودرو توسط دو خودروساز اصلی کشور و … کارشناسی نیست و کمکی به حل مساله نمی کند. با این نوع سیاستگذای های غیرکارشناسی چاره ای برای خودروسازان داخلی غیر از عدم عرضه و به قول مسئولان احتکار خودرو باقی نمانده است.

 

اگر این افراد نیز در راس مدیریت دو خودروساز اصلی کشور قرار بگیرند نمی توانند با زیان محصولات خود را بفروشند و متغیر مداخله گر وزارت صمت مقصر اصلی است که با سیاست های غلط خود در حال شکنجه بازار است. پس از ۵ ماه کشمکش و مصاحبه های تکراری و پاسکاری مساله میان شورای رقابت و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده، تنها ۱۸ درصد قیمت ها را افزایش دادند که همچنان پایینتر از قیمت کارخانه است و باعث افزایش عرضه نشده تا قیمت بازار نیز به دلیل عرضه نرمال به سمت پایین حرکت کند.

 

این مهم نشان می دهد که بر وزارت صمت فضای کارشناسی حاکم نیست، بلکه فضای پوپولیستی حاکم است و به جای اتخاذ تصمیمات صریح و مدیریتی به بازی کردن با بازار مشغول است. میز بازار تحریریه تاکید دارد که وزارت صمت از این سیاست عوامفریبانه دست کشیده و زمینه اصلاحات قیمتی را با هدف ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا فراهم کند.

 

پایان/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.