شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
غفلت از دیدگاه اقتصادی دریاچه سیلوانا در پشت سد
28 مرداد 1397 - 10:20
شناسه : 5347
17

دریاچه ی سیلوانا در پشت سد شهرچایی به همت متخصصان داخلی با چشم اندازی زیبا بوجود آمده ولی متاسفانه مسئولین از دیدگاه خاص توریسیم و صنعت گردشگری که این دریاچه می تواند بوجود آورد کلا غفلت کرده اند . با توجه به این موضوع که صنعت گردشگری روز به روز تخصصی‌تر و متنوع‌تر می‌شود، شاهد […]

ارسال توسط :

دریاچه ی سیلوانا در پشت سد شهرچایی به همت متخصصان داخلی با چشم اندازی زیبا بوجود آمده ولی متاسفانه مسئولین از دیدگاه خاص توریسیم و صنعت گردشگری که این دریاچه می تواند بوجود آورد کلا غفلت کرده اند .

با توجه به این موضوع که صنعت گردشگری روز به روز تخصصی‌تر و متنوع‌تر می‌شود، شاهد هستیم که امروزه حتی سدها نیز در فهرست جاذبه‌های گردشگری جای دارند و گردشگران بسیاری برای دیدار از آن‌ها علاقه نشان می‌دهند. و این‌گونه است که امروزه کارشناسان گردشگری برای بهره‌برداری از این جاذبه‌های انسان ـ ساخت برنامه‌ریزی انجام می‌دهند.

شاید به زودی همین واژه “گردشگری سد” یا چیزی شبیه به این، جزو یکی از موارد متعدد انواع گردشگری در تمام دنیا مطرح شود.

همچنین بعید نیست که به‌زودی و بر اساس نیاز گردشگران به سایت‌های جدیدتر، سدها در فهرست پربیننده‌ترین و جذاب‌ترین سایت‌های گردشگری قرار گیرند.

اگر سری به اینترنت بزنید، متوجه می‌شوید که سایت‌های اینترنتی بسیاری برای آشنایی و بهره‌برداری از گردشگری در سدها طراحی شده‌اند و در اختیار علاقمندان قرار دارند.

بد نیست بدانیم که بهره‌برداری از “گردشگری در سدها” آن‌قدر در دنیا اهمیت یافته‌ که برای آن‌ها زیرساخت تعریف می‌شود و برایشان به طور اخص برنامه‌ریزی انجام می‌گیرد.

ساخت زیرساخت‌ها برای برگزاری ورزش‌های آبی و سفرهای رودخانه‌ای یکی از این موارد است.

این‌که شاهد هستیم در برخی از سد‌ها هتل و رستوران ساخته می‌شود، خود نمونه بارز اهمیت زیرساخت‌ها در این‌گونه سایت‌های نوظهور گردشگری است.

هم اکنون بسته‌های سفر مربوط به گردشگری در سد‌ها با انواع خدمات در برخی از کشورها به فروش می‌رسد و برای جذب گردشگر به سمت آن‌‌ها تبلیغات وسیعی انجام می‌گیرد.

این‌گونه گردشگری در رابطه با گردشگری ماجراجویانه هم هست؛ سوار شدن بر انواع قایق‌ها در رودخانه و دست و پنجه نرم کردن با امواج آب، شنا در بخشی از رودخانه، شیرجه زدن از بلندی‌ به داخل رودخانه، ماهیگیری و … از این نوع است.

کمپینگ در کنار رودخانه، دویدن و دوچرخه سواری و سوارکاری در ساحل، کایاک‌ سواری بر روی امواج و اسکی روی آب، چیزهایی نیستند که علاقمندان بتوانند به راحتی از آن چشم‌پوشی کنند.

استفاده از امکانات طبیعی آب و باد و خورشید به همراه ساخت جاذبه‌های انسان-ساخت هر روز در سدها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و کارشناسان برای رونق گردشگری، نیازهای جدید و هیجانات تازه می‌آفرینند.

فکر کنید در کنار رودخانه‌ای که به سد منتهی می‌شود، نشسته‌اید و با دوربین چشمی به حرکات آکروبات هنرمندان بر روی قایقی که بر روی امواج در حال حرکت است، می‌نگرید.مطمئن باشید که این لحظات برای شما فراموش نشدنی خواهد بود.

اجرای برنامه‌های سرگرم کننده در هر سایت گردشگری، به جذابیت‌های آن کمک می‌کند و باعث می‌شود که گردشگر خاطرات بهتری را از سفر خود به یاد بسپارد. دریاچه‌ها و در این حالت خاص دریاچه پشت سدها، گاهی اوقات مکان مناسبی برای اجرای برنامه‌ها و سرگرمی‌های هوایی است.

به بیان دیگر، مانور هواپیماها و چتربازان بر فراز دریاچه‌ها و در نزدیکی دید گردشگران، تجربه‌ای هیجان انگیز است. به طور مثال هرساله تعدادی گردشگر در روز خاصی در کنار دریاچه شهر لوگانو در سوئیس دور هم جمع می‌شوند تا علاوه بر شرکت در فعالیت‌هایی که در ساحل دریاچه در جریان است به تماشای حرکات آکروباتیک هواپیماها و چتربازان بنشینند.

با اجرای این‌گونه از مراسم، می‌توان توجه گردشگران را در روزهای معین به مکان‌های خاص جلب کرد.

برنامه تفریحات شبانه هم در فهرست خدمات برگزار کنندگان تورها مورد توجه قرار می‌گیرد. معمولا اجرای موسیقی زنده، تئاتر و بازی نور و آب جزو این برنامه‌های شبانه است.

بیشتر اوقات در نزدیکی سدها، انواع گیاهان و پرندگان و جانوران دیده می‌شوند، گاهی شکل و شمایل خاصی از زمین‌شناسی در اطراف دیده می‌شود، یا حتی چشمه‌های آب گرم در آن اطراف وجود دارند. بنابراین در کنار سدها می‌توان از انواع گردشگری طبیعی هم بهره‌مند شد.

بسترهای رودخانه عموما مکان‌های مناسبی برای کشاورزی و کاشت انواع گیاهان (خوراکی و طبی) است. در دنیای گردشگری حتی این ظرفیت هم نادیده گرفته نمی‌شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.