شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
فارین پالیسی گزارش داد بحران خروج با تجربه ها از وزارت خارجه آمریکا
15 تیر 1400 - 12:43
شناسه : 13458
8

پایگاه خبری “فارین پالیسی” در گزارشی از بحران نارضایتی شدید کادر دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا می نویسد: «برخی مسائل خاص مدیریتی و اخلاقی، حتی پس از دوران حضور ترامپ در کاخ سفید، همچنان وزارت امور خارجه آمریکا را آزار می دهند. امری که هزینه های زیادی را برای دستگاه سیاست خارجی آمریکا به بار آورده […]

ارسال توسط :

پایگاه خبری “فارین پالیسی” در گزارشی از بحران نارضایتی شدید کادر دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا می نویسد: «برخی مسائل خاص مدیریتی و اخلاقی، حتی پس از دوران حضور ترامپ در کاخ سفید، همچنان وزارت امور خارجه آمریکا را آزار می دهند. امری که هزینه های زیادی را برای دستگاه سیاست خارجی آمریکا به بار آورده و بسیاری از کارمندان وزارت خارجه آمریکا را قانع کرده که باید هر چه سریع تر از این وزارتخانه خارج شوند.»

“فارین پالیسی” در گزارشی به بحران اشتیاقِ فراگیر اعضای وزارت خارجه آمریکا جهت خروج از این وزارتخانه پرداخته و به طور خاص این مساله را به مثابه چالشی اساسی برای دستگاه دیپلماسی این کشور توصیف کرده که می تواند تبعات خسارت باری را برای آن به ارمغان آورد.

 

فارین پالیسی در این رابطه می نویسد: «بر اساس یافته های یک پژوهشِ جدید، در شرایط فعلی حدودا یک سوم از دیپلمات ها و کارکنان وزارت خارجه آمریکا، سعی دارند تا این وزارتخانه را ترک کنند و در این مسیر، قویا به دنبال یافتن یک موقعیت شغلی جدید هستند. امری که به وضوح حاکی از یک بحرانِ مدیریتی و اخلاقی در داخل دستگاه سیاست خارجی آمریکا است.

 

پژوهش مذکور که توسط تیمی از دانشجویان “دانشگاه هاروارد”(“مدرسه حکومت جان اف کندی”) انجام شده و یافته های آن توسط “انیستیو مطالعات دیپلماسی” در دانشگاه جرج تاون آمریکا منتشر شده، حدودا سه هزار کارمند و دیپلمات دستگاه سیاست خارجی آمریکا را هدفِ نظرسنجی قرار داده و به این جمع بندی رسیده که میزان فرسایش(فرسودگی) در دستگاه دیپلماسی آمریکا، به مراتب بیشتر از آن چیزی است که پیشتر تخمین زده می شد و تقریبا دو برابرِ میزان کارمندانی که وزارت خارجه آمریکا را در سال ۲۰۱۶ ترک کردند، در شرایطی فعلی قصد دارند تا این وزارتخانه را ترک کنند.

 

این آمارها پس از چهار سال هشدارهای پیاپی دیپلمات ها و دیگر کارکنان وزارت خارجه آمریکا مبنی بر سومدیریت و زیرپا گذاشتن قواعد اخلاقی از سوی دولت “دونالد ترامپ” و رویه های نادرست آن در دستگاه سیاست خارجی آمریکا، ارائه می شوند. با این حال، پژوهشِ انجام شده نشان می دهد که مشکلات در چهارچوب وزارت خارجه آمریکا، ورای چالش هایی است که در دوران دونالد ترامپ برای آن ایجاد شده اند. امری که عملا نشان دهنده این واقعیت است که وزارت خارجه آمریکا با مشکلات مدیریتیِ سیستماتیکی رو به رو است که مانع از این می شوند که این وزارتخانه به نحو درستی از استعدادها در عرصه سیاست خارجی آمریکا استفاده کند و بهترین ها را برای کار در سرویس خدمات خارجی این کشور برگزیند.

 

پروژه پژوهشی انجام شده تحت نظارت مستقیم “نیکلاس برنز” از دیپلمات های باسابقه آمریکایی انجام شده که به زعم برخی کارشناسان و تحلیلگران، گزینه اصلی دولت بایدن جهت انجام خدمت به عنوان سفیر آمریکا در چین است.

 

در دوره حضور ترامپ در کاخ سفید، وزارت خارجه آمریکا با بحران ها و هرج و مرج های فراوانی رو به رو بود. کما اینکه برخی پُست های این وزارتخانه گاهی اوقات تا ماه ها بدون مسوول باقی می ماندند. در این دوران، برخی دیپلمات ها به زور از وزارت خارجه آمریکا به بیرون هدایت می شدند و عملا وزارت خارجه آمریکا به عرصه درگیری های جناحی آمریکا تبدیل شده بود و مدام در آن تصفیه های مختلفی صورت می گرفت.

 

بین سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، حدودا یک چهارم از افسران ارشد دستگاه سیاست خارجی آمریکا، کار خود را ترک کردند و از این منظر، حدودا ۶۰ درصد از سفرای زبده نیز مجبور به ترک وزارت خارجه آمریکا شدند. امری که خسارت های سنگینی را برای دستگاه سیاست خارجی آمریکا به همراه داشته است.

 

با این همه، همانطور که پژوهش دانشگاه هاروارد بیان می کند، مشکلات وزارت خارجه آمریکا صرفا با ترامپ شروع نشده و به ترامپ نیز ختم نمی شود.

 

برخی نویسندگان پژوهشِ پیش گفته، به طور خاص بر این مساله تاکید کرده اند که عملا از میزان و سطحی که دیپلمات ها و کارمندان وزارت خارجه آمریکا خواستار آن هستند تا از دستگاه سیاست خارجی آمریکا خارج شوند، شوکه و شگفت زده شده اند. آن ها به طور خاص گفته اند:” ما فکر می کردیم که وجود مولفه ترامپ در این زمینه نقش اساسی را بازی کرده است. با این حال، شواهد حاکی از این هستند که برخی مولفه های ساختاری نیز وجود دارند که آسیب هایی جدی را به وزارت خارجه آمریکا و همچنین نیروی کارِ آن وارد کرده و می کنند و باید به آن ها نیز دقیقا توجه شود”.

 

این در حالی است که مقام های آمریکایی از جمله “نِد پرایس” سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بارها تاکید کرده‌اند که دولت آمریکا هر آنچه در توان دارد انجام می دهد تا دیپلمات ها و کارمندان دستگاه سیاست خارجی این کشور باور داشته باشند که واشنگتن به وضعیت رفاه، رضایت، و همچنین حمایت از آن ها در اقصی نقاط جهان، کاملا متعهد و وفادار است.

 

گزارش پژوهشی که به تازگی در مورد وضعیت وخیم وزارت خارجه آمریکا انجام شده، با عنوانِ “بحران در وزارت خارجه: ما در حال از دست دادن بهترین ها هستیم و باید از خود بپرسیم چرا؟” منتشر شده و تاکید می کند که پژوهش مذکور در دوره پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا انجام شده و به طور خاص به این نکته اشاره دارد که کارمندان وزارت خارجه آمریکا با عِلم به اینکه ترامپ در حال ترک قدرت است، همچنان از نیت خود جهت ترک وزارت خارحه آمریکا سخن می گفتند. از این منظر نمی توان این چالش بزرگ برای وزارت خارجه آمریکا را صرفا متوجه دولت ترامپ دانست.

 

بر اساس پژوهش انجام شده، افرادی که قصد خروج از وزارت خارجه آمریکا را داشته اند، عمده دلایل خود برای این مساله را مسائل خانوادگی، وظایف کاری محوله به خود، ارتقا شغلی، غرض ورزی ها، و تعصبات بیجا در محیط کار عنوان کرده اند.

 

در میان اصلی ترین محرک ها، تعصبات بیجا و غرض ورزانه، جزو پنج محرک اصلی بوده اند که در میان تمامی گروه های نژادی و قومی فعال در وزارت خارجه آمریکا، به عنوان اصلی ترین عامل جهت ترک وزارت خارجه آمریکا عنوان شده است. البته که این مساله برای کارمندان آمریکایی-هندی، آمریکایی-آفریقایی و کارمندان اسپانیایی تبار وزارت خارجه آمریکا، وضعیت به مراتب وخیم تری داشته است.

 

وزارت خارجه آمریکا سال هاست که به زعم بسیاری از تحلیلگران، با این چالش مواجه است که بیش از حد آشفته، مردانه، و تشکیل شده از فارغ التحصیلانِ دانشگاه ییل آمریکا است. با این حال، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در موضع گیری تاکید کرده که سعی خواهد کرد تا فضای وزارت خارجه این کشور را عوض کند و تنوع بیشتری را در عرصه های مختلف به آن بدهد. در این راستا، وی حتی سفیر اسبق آمریکا در مالت یعنی “جینا آبرکرومبی” را نیز به سمتِ ریاست “دایره تنوع و جامع بودنِ(نژادی و قومی) ساختار وزارت خارجه آمریکا” منصوب کرده است. این پست به تازگی ایجاد شده و سعی داشته تا جای ممکن موجدِ ایجاد تنوع در دستگاه سیاست خارجی آمریکا باشد.

 

با این همه، عدم عملکرد مناسب وزارت خارجه آمریکا در محقق کردن شعارهایش موجب شده تا بسیاری تاکید کنند که اگر این وزارتخانه نتواند افراد با تجربه خود را حفظ کند، صرفا موجب اتلاف منابع و آسیب رسیدن به دستگاه سیاست خارجی این کشور خواهد شد. امری که می تواند تبعات بسیار منفی را نیز برای وزارت خارجه آمریکا به دنبال داشته باشد که بی اعتنایی به آن ها، قطعا برای واشنگتن خسارت بار خواهد بود. از جمله این خسارت ها می توان به خسارت های مالی، هدر رفتن وقت و زمانِ سرمایه گذاری شده جهت آموزش پرسنل زبده، و همچنین ایجاد آسیب های امنیتی برای آمریکا به دنبال خروج افراد مجرب و آغاز به کارِ افراد ضعیف و تازه وارد اشاره کرد »

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.