شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
فرشته مهربانی بارداران کرونایی ارومیه
22 اردیبهشت 1399 - 8:56
شناسه : 9485
13

 این روزها که کوچه‌های گِلی با کودکان روستایی بیگانه است، این مامای غریبه از دل شهر، آستین همت بالا زده تا با دم مسیحایی خویش، جان مادران و نوزادان روستایی را از خطرهای ناشی از بارداری و کرونا نجات دهد. با گذر از پستی و بلندی آبادی‌ها به دنبال بارداران و شیرخواران مهجور و مشکوک به کرونا […]

ارسال توسط :

 این روزها که کوچه‌های گِلی با کودکان روستایی بیگانه است، این مامای غریبه از دل شهر، آستین همت بالا زده تا با دم مسیحایی خویش، جان مادران و نوزادان روستایی را از خطرهای ناشی از بارداری و کرونا نجات دهد.

با گذر از پستی و بلندی آبادی‌ها به دنبال بارداران و شیرخواران مهجور و مشکوک به کرونا می‌گردد تا نگذارد دم و بازدم آنان به سرفه بیافتد و در این مسیر پرتلاطم، مسیرهای کوهستانی و گاهی تگرگ بهاره هم در مقابل اراده‌اش سر به زیر می‌آورد.

عاشق کارش است؛ از آن عشق‌هایی که با جانفشانی برابری می‌کند تا جایی که ۲ کودک هشت ساله و سه ساله‌اش را به دست پدربزرگ و مادربزرگ سپرده است تا مبادا جان بیرمق مادران باردار و نوزادان‌شان دستمایه بازی با ویروسی ناشناخته شود.

این روزها که دست راست، سلام دست چپ را به اکراه و با رشوه آب و صابون جواب می‌دهد؛ در وسط روستایی دورافتاده در ۵۰ کیلومتری ارومیه که تا چشم کار می‌کند کوه‌ و کمر آن را احاطه کرده است، همراه با ۲ نفر دیگر از همکارانش سکوت روستا را داوطلبانه می‌شکنند و در پی زنان باردار روستا از این خم به آن خم می‌پیچند تا سبدسبد سلامت را در طبق اخلاص بگذارند.

وارد هر آبادی که می‌شوند، کودکان کنجکاو و فارغ از درس و مشق به دنبال‌شان راه می‌افتند و گاهی به لباسهایشان می‌خندند اما این‌کنجکاوی و گاهی ترس فقط در بچه‌ها خلاصه نمی‌شود و ریش‌سفیدها گاهی با چند ۱۰ متر فاصله ماجراجویی این گروه را تماشا می‌کنند.
درِ خانه‌ای را می‌زنند و مامای داستان ما که لباس ایزوله دارد، با هماهنگی وارد خانه می‌شود؛ بانویی ۴۰ ساله که تازه زایمان کرده و تنش از رنج بیماری هنوز رها نشده را معاینه و تب‌سنجی می‌کند و بسته حمایتی و کمک‌های دیگر را به او هدیه می‌دهد و راه می‌افتد.

جلو درِ این خانه کاهگلی و به درخواست صاحبخانه باید به ریش‌سفیدان روستا جواب پس دهد و آنان را قانع کند که این خانواده کرونا ندارد یا تحت مراقبت قرار دارند زیرا در غیر این ‌صورت زندگی برای خانواده بیمار در روستا سخت می‌شود؛ این مرحله از اقناع هم با وجود لباس‌های ایزوله جزو کارهای دشواری است که به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد و در برخی از موارد بیشتر از معاینه زمان می‌برد.

بعد از این ملاقات به دیدار بانویی دیگر رهسپار می‌شود که علاوه بر درد نداری و بیکاری شوهرش بعد از زایمان، با کرونا دست به یقه شده و کوهی از غصه و اندوه گریبانش را گرفته است؛ گویا این ویروس بر افسردگی دوره نِفاس این زنِ روستایی هم سایه افکنده است.
این ماما و هم‌تیمی‌هایش علاوه بر عرضه خدمات درمانی و مراقبتی به مادران تازه زایمان کرده یا باردار، مقادیری بسته‌های غذایی تهیه شده توسط مرکز بهداشت را هم به دست آنان می‌رسانند.
نمونه‌گیری کرونا از خانواده‌هایی که عضو مبتلا دارند نیز در زمره فعالیت‌های این تیم به شمار می‌رود و به راستی اعضای آن چه بی‌باک و ایثارگرانه در این زمینه گام برمی‌دارند؛ گاهی نیز با بی‌مهری بیماران مواجه می‌شوند اما آن را به جان می‌خرند.

این ماما که به صورت داوطلبانه در این مسیر گام می‌گذارد، دلش پر از امید است و می‌گوید: گاهی بدرفتاری می‌کنند اما در مقابل این بدرفتاری‌ها نمی‌شکنم زیرا در شرایط روحی مناسبی قرار ندارند.

«مدتهاست که ساعت ۱۰ شب به خانه می‌رسم و خسته و کوفته باید گام به گام دختر هشت ساله‌ام در شبکه شاد را مرور کنیم؛ از آن به بعد تازه کارهایم در خانه شروع می‌شود و روز از نو و روزی از نو!»

رییس مرکز بهداشت ارومیه می‌گوید که اعضای این تیم شاخص‌های بانوان بارداری که کرونا مثبت هستند یا در خانواده‌شان عضو کرونایی دارند را  با یک طرح ابتکاری و با حضور در محل زندگی آنان، مورد پایش روزانه قرار می‌دهند.
به گفته دکتر «علی صدقیانی» یک ماما به همراه دیگر همکاران مرکز در قالب این طرح ابتکاری از نخستین ماه‌های بارداری تا ۴۰ روز پس از زایمان، این افراد را تحت مراقبت و نظارت قرار می‌دهند و تاکنون ۲۶ نفر را پایش کرده‌اند.

«این تیم علاوه بر عرضه خدمات، بسته‌های بهداشتی و ضدعفونی کننده دست و سطوح به همراه تب‌سنج پیشانی برای آنان و به تعداد اعضای خانواده‌یشان ارسال می‌کنند و در صورت لزوم و با همکاری خیران سلامت بسته‌های حمایتی خوراکی نیز توسط این تیم به دست افراد کرونا مثبت یا مادران باردار محروم ارسال می‌شود».

به گزارش ایرنا تلخند اعضای این تیم به کرونا، نشانه عشق آنان به خدمت و علاقه به کاشتن نهال امید بر دل مادران این سرزمین می‌باشد و شاید در سایه همین اقدام‌های جهادی کادر بهداشتی است که تاکنون هیچ مادر بارداری در آذربایجان‌غربی بر اثر کرونا فوت نکرده است.

امروزه شاخص مرگ مادران در اثر عوارض بارداری و زایمان از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که نشان‌دهنده توسعه است و بی‌تردید این شاخص تابعی از وضعیت سواد، شبکه راه‌های روستایی، دسترسی به فوریت‌های پزشکی، هزینه خدمات درمانی، وجود شبکه‌های ارتباطی مخابراتی، درآمد خانوار و … می‌باشد اما در برخی از موارد دم مسیحایی و ایثار در خدمت‌رسانی می‌تواند جایگزینی برای همه کاستی‌ها باشد.

 تاکنون ۹۶ هزار و ۴۴۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۵ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۱۵۶ نفر رسیده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.