رسانههای شبکههای اجتماعی و عمدتاً آمریکایی در مقاطع مختلف کاملاً به ضرر ملت ما، بر ضد منافع ملی ما و بر ضد موضوعاتی که مرتبط با حوزه سرمایه اجتماعی ما بوده، عمل کردهاند.
در دنیای رسانهای شده امروز عمده کارهای مردم در بستر رسانهها به خصوص فضای مجازی، پیامرسانها و شبکههای اجتماعی و کلیه سرویسها خدماتی که در این فضا تعریف میشوند، انجام میشود و مردم کارهایشان را در این فضاها دنبال میکنند.
فضای مجازی رها شده منافع ملی ما را نشانه گرفته
متأسفانه در شرایط فعلی که فضای مجازی داخل کشور ما یک فضای رها شده و ول است، این فضا بهصورت یکطرفه در شبکههای اجتماعی و پیام رسانهای عمدتاً آمریکایی، بر ضد مشارکت ما و منافع ملی ما در حال فعالیت هستند؛ رسانههای شبکههای اجتماعی و عمدتاً آمریکایی در داخل کشور ما هر کدام بالای بیش از ۴۰ میلیون نفر مخاطب دارند؛ این رسانهها در مقاطع مختلف کاملاً به ضرر ملت، بر ضد منافع ملی ما و بر ضد موضوعاتی که مرتبط با حوزه سرمایه اجتماعی ما بوده، عمل کردهاند.
فیلترینگ حبابی
بهعنوان مثال در جریان شهادت حاج قاسم شاهد بودیم که اینستاگرام و توئیتر یکطرفه با استناد به قانون داخلی آمریکا و خود این اپلیکیشنها، اکانتهایی که از شهید حاج قاسم سلیمانی عکس، صوت یا متن منتشر میکرد را تعلیق میکرد یا اینکه عکسهای مرتبط با حاج قاسم در صفحههای مختلف را بدون اجازه صاحب آن پاک میکرد که این یک دخالت گسترده آمریکاییها در بحث فضای مجازی است. دومین نکته دیگر این است که در بحث فضای بهخصوص شبکهها و پیام رسانهای غربی یک تکنولوژی به اسم فیلترینگ حبابی دارند. این پژوهشگر فضای مجازی و رسانه با اشاره به چگونگی کارکرد فیلترینگ حبابی اظهار داشت: در این تکنولوژی بر اساس اطلاعاتی که از کاربر به دست میآورند و بر اساس موقعیت مکانی او و بر اساس دیتاهایی که منتشر میکند و همچنین اطلاعاتی مثل IMEI یا شناسه گوشی تلفن همراه و بر اساس آی پی اینترنتی، کاربر را شناسایی میکند و او را در یک حباب قرار میدهد که این یکی از حرفهایترین فیلترینگها در سطح دنیا است که آمریکاییها آن را انجام میهند که به شدت هم نامحسوس انجام میشود.
فراگیر شدن پیامهای منافقین با فیلترینگ حبابی
با این روش، کاربر را در حباب همفکران خود قرار میدهد و پیامهای او در اینستاگرام و توئیتر به ظاهر [منتشر] میشود، اما این پیامها را هیچکسی غیر از همفکرهای او و محدوده جغرافیایی که او را در حباب قرار دادهاند، نمیبیند که این یکی دیگر از اسناد دخالت است؛ جالب است بدانید که در ایران به اکانتهای ضدانقلاب و اکانتهای گروههای کف داخلی یا اصلاحطلب داخلی و اکانتهای مرتبط با جریان تحریم، حتی ضریب هم میدهند که شاهد این ماجرا در اینستاگرام و توئیتر این است که یکدفعه یک پیامی در این شبکهها از طرف منافقین ارسال میشود و در کشور فراگیر میشود، در هر حالی که پرفالوئرین اکانتهای ما در توئیتر و اینستاگرام، کلی مطلب مینویسند اما این مطالب به کف جامعه هم نمیرسد.
بسترهایی برای طراحی عملیات علیه کشور
شاهد دیگر ماجرا این است که با تکنولوژی دیگر به اسم «شبدون کردن» کاری میکنند که اکانت کاربر در شبکههای اجتماعی مثل توئیتر و اینستاگرام محدود به فالوئرها و فالوئینگهای کاربر شود، یعنی فقط پیامهای فالوئرها و فالوئینگهای خود را در آن شبکه اجتماعی، میتواند ببیند؛ به همین دلیل خیلی اوقات عملیاتهایی ضد ما طراحی میکنند و متأسفانه در چند سال اخیر با استفاده از این فضا بیشترین سیلی را به گوش انقلاب و انقلابیون نواخته است، به خصوص اینکه پیامرسان تلگرام مبدا و بستر فتنه در چند حمله تروریستی به کشور مثل حمله تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی و رژه اهواز، شده است.
اخبار جعلی خطرناکتر از بمب اتم
فضای مجازی میتواند بهصورت یکطرفه در خدمت غرب قرار بگیرد، با این کار میتواند افکار عمومی مردم ما را تحت تأثیر قرار دهد و حتی مخاطبان ما را دست کاری ذهنی کند که مسئله بسیار مهمی است؛ مسئله مهم دیگر در حوزه فضای مجازی، در بحث مشارکت مردم در انتخابات است، این فضا بستر اخبار جعلی داخل کشور شده است و چون بستر دست خود آمریکاییها است، آنها از این میزان اخبار جعلی که حتی میتواند از بمب اتم داخل کشور ما نیز خطرناکتر باشد، جلوگیری نمیکنند. بحث اخبار جعلی در سطح دنیا بسیار جدی گرفته میشود، خصوصاً در همین شرایط حاضر که یک سال به انتخابات فرانسه باقی مانده است، یک آژانس مقابله با اخبار جعلی در فرانسه راهاندازی کردهاند، این اقدام یعنی خبر جعلی خیلی موضوع مهمی در فرانسه است؛ آمریکاییها در انتخابات ۲۰۲۰ کاملاً فضای مجازی و پلتفرمها که در دستان خودشان است را محدود کردند و بهصورت جدی با فضای مجازی داخل کشورشان تقریبا مقابله کردند تا جاییکه وقتی رئیسجمهور منتخبشان ادعای تقلب کرد، اکانت او را تعلیق و حتی کمپین او را نیز حذف کردند، پس در اینجا دیگر فضای مجازی نمیتواند تأثیر بگذارد.
رسانههای شبکههای اجتماعی و عمدتاً آمریکایی در مقاطع مختلف کاملاً به ضرر ملت ما، بر ضد منافع ملی ما و بر ضد موضوعاتی که مرتبط با حوزه سرمایه اجتماعی ما بوده، عمل کردهاند. در دنیای رسانهای شده امروز عمده کارهای مردم در بستر رسانهها به خصوص فضای مجازی، پیامرسانها و شبکههای اجتماعی و کلیه سرویسها […]
ثبت دیدگاه