شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
فقط داوطلبان ریاست‌جمهوری بخوانند!..
26 اردیبهشت 1400 - 10:08
شناسه : 12746
9

ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم از روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه آغاز شد و این روند تا ساعت ۱۸ روز شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه ادامه داشت. آخرین روز ثبت‌نام داوطلبان ریاست جمهوری همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با حضور پررنگ شخصیت‌ها و مقامات سیاسی در ستاد انتخابات کشور همراه بود. با توجه به افرادی که […]

ارسال توسط :

ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم از روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه آغاز شد و این روند تا ساعت ۱۸ روز شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه ادامه داشت. آخرین روز ثبت‌نام داوطلبان ریاست جمهوری همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با حضور پررنگ شخصیت‌ها و مقامات سیاسی در ستاد انتخابات کشور همراه بود. با توجه به افرادی که دیروز راهی وزارت کشور شدند پرونده ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری بسته شد تا بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، شورای نگهبان مسئولیت بررسی مدارک و صلاحیت ۵۹۲ داوطلب را انجام دهد.

بر اساس زمان‌بندی اعلام‌شده قرار است شورای نگهبان بعد از ۱۰ روز نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان را به وزارت کشور اعلام نماید.

در حال حاضر با توجه به فضای انتخابات ضرورت دارد تا پیش از روز رأی‌گیری، بایدها و نبایدهایی ملاک عمل نامزدها، احزاب و جریانات سیاسی قرار گیرد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد علاوه بر اینکه انتخابات بهتری پیش رو خواهد بود درصد بسیار بیشتری از مردم نیز ترغیب می‌شوند در انتخابات مشارکت کنند. در ادامه به مهم‌ترین معیارها اشاره‌شده است:

تأکید بر حفظ امنیت و وحدت ملی: بدون شک انتخابات باید منجر به افزایش وحدت و امنیت ملی گردد. اگر هر اتفاقی غیرازاین رخ دهد هم ملت و هم سیستم سیاسی، روز ۲۹ خردادماه بازنده خواهند بود. ازاین‌رو نامزدهای انتخابات باید مهم‌ترین خط قرمزشان، پرهیز از گفتار و اقداماتی باشد که خروجی آن منجر به تشتت و اختلاف در جامعه می‌شود و بر وحدت و امنیت ملی تأثیر منفی دارد.

اجتناب از افشاگری‌های بدون سند و مدرک: منطقی آن است که اگر قرار باشد انتخابات در فضایی سالم و منطقی برگزار شود نامزدها و جریانات سیاسی از افشاگری بی ضابطه و تخطئه همدیگر دوری کنند. در دوره‌های اخیر یکی از حربه‌های رقبای انتخاباتی برای پیروزی استفاده حداکثری از افشاگری بوده که واقعاً هم مشخص نیست تا چه میزان این‌گونه مسائل بر پایه سند و مدرک دقیق و واقعیت باشد. این قبیل کارها، علاوه بر اینکه رقابت‌ها را به سمت تنش سوق می‌دهد بر جامعه و مردم نیز تأثیرگذار خواهد بود و آن‌ها را نیز از مشارکت دلسرد خواهد کرد. بنابراین نامزدهای انتخابات که هرکدام نیز سالیان طولانی در مناصب و جایگاه‌های مختلف خدمت کرده‌اند باید به این باور برسند که تمام مسائل چند روز انتخابات نیست و از پس آن نیز، فرداهای دیگری نیز از راه خواهد رسید.

ارائه برنامه مشخص و عملیاتی: قطعاً عرصه انتخابات، صرفاً نباید جای شعار و وعده‌ها باشد بلکه از نامزدهای انتخابات انتظار می‌رود برنامه عملی خود را برای بهبود شرایط و اوضاع کشور در حوزه‌های مختلف ارائه دهند. در شأن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیست در هفته‌های پیش رو صرفاً به بیان آرزوها و خواسته‌های خود بپردازند بلکه آن‌ها باید برنامه‌های عملیاتی خود را در این حوزه‌ها ارائه دهند. همچنین نامزدها نباید به بیان وعده‌ها بزرگ و ناشدنی بپردازند؛ اتفاقی که در ادوار گذشته بسیار رخ‌داده اما درنهایت با عدم تحقق آن‌ها منجر به ناامیدی عموم مردم شده است. بنابراین انتظار است نامزدها بر پایه واقعیت‌ها و توانمندی‌ها، شعارهای خود را انتخاب کنند.

پرهیز از سیاه نمایی: متأسفانه یکی از حربه‌های رأی آوردن در رقابت‌های انتخاباتی مختلف، ترسیم شرایط بسیار سیاه و ناامیدکننده از وضعیت موجود است. اگرچه در حال حاضر شرایط در برخی حوزه‌ها علی‌الخصوص اقتصادی نیز اصلاً مناسب نیست اما این به معنای این نباید باشد که از قابلیت‌ها و پتانسیل‌ها نیز غافل شد. قطعاً‌ دستاوردها و پیروزی‌های نظام جمهوری اسلامی نیز می‌باید در نظر گرفته شود و نباید فضای رقابت‌ها به‌گونه‌ای پیش برود که انگار تجربه گران‌بهای گذشته ملهم و انبوه از شکست‌های متعدد بوده است. درصورتی‌که این مسئله با توجه به اقتدار نظام جمهوری اسلامی هیچ بهره‌ای از واقعیت ندارد.

بدون شک اگر رقابت‌های انتخاباتی بر پایه چارچوب‌ها و منطق درستی جلو برود نامزد پیروز نیز می‌تواند دولت قوی‌تر و بهتری تشکیل دهد و با کمک تمام جریانات سیاسی، مشکلات را کاهش دهد. در غیر این صورت اگر در مناظره‌ها و تبلیغات انتخاباتی وحدت و امنیت ملی در نظر گرفته نشود، نامزدها به همدیگر توهین کنند و تهمت بزنند و وعده‌های آن‌ها در حد شعار باقی بماند نباید انتظار داشت انتخابات سیزدهم آورده جدی برای ملت به ارمغان داشته باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.