شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
قاچاق انسان سالها است که موجب بروز مشکل در استان های غربی کشور شده است
08 بهمن 1397 - 11:05
شناسه : 6422
13

سیلوانا نیوز: قاچاق چیزی است که ورود آن به کشور یا معامله آن از طرف دولت ممنوع است ، در علم اقتصاد به صورت مشخص به کالایی که مخفیانه از مرزهای کشور وارد یا خارج می شود قاچاق می گویند امّا در این گزارش سعی داریم به معضل جدی‌تری به نام قاچاق انسان به پردازیم. […]

ارسال توسط :

سیلوانا نیوز: قاچاق چیزی است که ورود آن به کشور یا معامله آن از طرف دولت ممنوع است ، در علم اقتصاد به صورت مشخص به کالایی که مخفیانه از مرزهای کشور وارد یا خارج می شود قاچاق می گویند امّا در این گزارش سعی داریم به معضل جدی‌تری به نام قاچاق انسان به پردازیم.

موضوع قاچاق انسان که مطرح می شود اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد آدم ربایی و فروش اعضای بدن می باشد اما در این گزارش منظور ورود و خروج غیرقانونی افراد به داخل یا خارج مرز است که بیشترین مصداق آن مربوط به تبعه‌های کشور افغانستان است.

موضوع قاچاق انسان که مدت زمانی است بر سر زبان ها افتاده به این دلیل است که بخش سیلوانا واقع در نوار مرزی شهرستان ارومیه به علت همجوار بودن با دو کشور عراق و ترکیه و مرز خاکی گسترده البته با کوه های سربه فلک کشیده و دره های قابل عبور و صعب العبور مامنی برای انواع کارهای قاچاق می باشد. عمده قاچاق بخش سیلوانا عبارتند از سوخت، اسلحه شکاری ، مواد مخدر و انسان که قاچاق انسان به نسبت سایر نوار های مرزی در بخش سیلوانا کمتر دیده می‌شود زیرا وجود کوههای صعب العبور و فراهم بودن شرایط برای سایر قاچاق ها  این امر را فراهم نموده ولی به هر حال منطقه ترگور بخش سیلوانا مستعد برای این پدیده می باشد

داستان‌هایی که افغانستانی‌ها از زمان ورود و سختی هایی که بصورت غیرقانونی و حمل و نقل بسیار خطرناک و نگهداری توسط این قاچاقچیان تعریف می‌کنند گاهی رنج‌آور و دل‌خراش و گاهی باورنکردنی است. خاطره جاساز شدنشان در صندوق‌ عقب خودرو که گاهی بر اثر فشار های زیاد اعضای بدنشان از کار می افتاد یا روایت مرگ همسفرشان در اتاقکی کوچک که ۲۰ نفر آدم را در آن جا داده‌ بودند .به گفته یکی از اتباع افغانی که برای عبور از مرز و رفتن به کشور ترکیه از مرزهای استان های آذربایجان شرقی با سختی بسیار زیادی وارد ایران شده بود توسط یکی از قاچاقچیان که هزینه های بسیار زیادی از آن ها گرفته بودند قرار بود علاوه بر حمل و نقل آنها، راه خروج از کشور را نیز به آن ها نشان دهد ولی متاسفانه بعد از رفتن به سمت کوه های نوار مرزی ترکیه تمام اتباع را در کوه ها تنها گذاشته بودند و این اتباع افغانی نیز به دلیل نابلد بودن مسیر بار دیگر به سمت ایران برگشتند. به گفته یکی دیگر از اتباع افغانی چندین بار سعی به خروج از مرزهای بخش سیلوانا داشتند ولی بخاطر مسیر های صعب العبور و نا آشنایی با کوه های بخش سیلوانا و دشواری تردد در دره های بزرگ و هوای بسیار سرد امکان خروج از مرز را نداشتند. البته موضوع قاچاق انسان علاوه بر مشکلاتی که برای مهاجرین ایجاد می‌کند یکی از معضلات دنباله‌دار در استان‌های غربی کشور است زیرا حمل‌ونقل نامناسب این افراد حوادثی دردناک و پاره‌ای مشکلات اجتماعی را رقم می‌زند.

آمار تصادف‌های جاده‌ای اتباع غیرقانونی سر به فلک می‌کشد، ماشین هایی که حامل اتباع افغانی هستند گاهی با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت در جاده های بخش سیلوانا تردد میکنند که میتواند علاوه بر به خطر انداختن جان سرنشینان که تعداد انها بالای ۱۰ الی ۱۵ نفر در ماشین های سواری است جان مردم بخش سیلوانا را که در این جاده ها تردد می‌کنند به خطر بیاندازد.
هرچند هنوز آمار دقیقی از این تلفات منتشرنشده اما مردم بومی که در روستاهای اطراف جاده‌ها زندگی می‌کنند نیز به تنگ آمده‌اند. بروز حوادث فقط گریبان افغانستانی‌ها را نگرفته بلکه در سوی دیگر قربانیان مسافران بی‌گناهی هستند که از این جاده‌ها عبور می‌کنند. جاده های هایی که هر ساله جان چندین انسان بیگناه را میگیرد.

کمتر مسئولی در بخش سیلوانا تمایل دارد در خصوص این حوادث و میزان تردد افاغنه در این این بخش آمار ارائه کند و مراجعه خبرنگار ما به مسئولان تقریباً بی‌نتیجه ماند.

بیشتر قاچاق انسان از طرف کشور ایران به ترکیه بوده و قالب آنها اتباع افغانستان و یا شهرهای جنوب کشور می باشند به طوری که تقریبا ۹۰% افغانی ۲ الی ۳ درصد افراد دارای مشکل سیاسی و اقتصادی داخل کشور و ۶ الی ۷ درصد افراد بیکار داخل کشور می باشند.

حسب اطلاعات به دست آمده از اواخر سال ۹۶ تا به حال قاچاق انسان در نوار مرزی به حداقل و زیر ۵ درصد نسبت به سال های ۹۳ تا ۹۶ رسیده علت آن اقتدار کامل نیروهای نظامی و انتظامی استان آذربایجان غربی ، عدم پناهنده پذیری کشورهای اروپایی و سیاست‌های سختگیرانه کشور ترکیه از جمله تشکیل کنترل مرز با ایجاد پایگاه های مرزی و دیوار کشی معابر قاچاق می باشد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.