شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
قبل از بحران به فکر بحران باشیم نه در دقیقه نود!
11 فروردین 1398 - 9:12
شناسه : 7050
24

طی بارشهای اخیر در کشور و خسارت به هم وطنان عزیز باعث شد تا بحران بعد از زلزله های بم ،کرمانشاه ،پلاسکو ،معدن ،راه آهن ،و…بتازگی سیل آق قلا و گمیشان و شیراز بخوبی پرده از کم کاری کسانی بردارد که زمانی مسئول بودند و یا هنوز هم مسئول هستند . اما باز هم مردم […]

ارسال توسط :

طی بارشهای اخیر در کشور و خسارت به هم وطنان عزیز باعث شد تا بحران بعد از زلزله های بم ،کرمانشاه ،پلاسکو ،معدن ،راه آهن ،و…بتازگی سیل آق قلا و گمیشان و شیراز بخوبی پرده از کم کاری کسانی بردارد که زمانی مسئول بودند و یا هنوز هم مسئول هستند .
اما باز هم مردم همیشه در صحنه و وطن دوست ایران از کوچکترین روستاها و حتی محرومترین روستاها تا بزرگترین شهر ها همه دست یاری بهم بدهند و با جان و دل به داد هم وطنان غم زده و خسارت دیده بشتابند .
حال جای سوال اینجاست که آیا پیشگیری از بحران چرا همیشه درست در دقیقه آخر باید صورت گیرد آیا قبلا عزیز مسئول نمی دانسته و یا حتی حدس هم نمی زده که شاید اتفاقی بیافتد و باعث بروز بحران شود؟
?️فرض کنیم که بستر رودخانه ای که تابستان و یا پاییز گذشته که باید برداشت و لایه روبی میشد امروز در حین نزدیکی و یا بروز بحران اقدام به برداشت شده است یا پلی که دوسال است از تخریب و بازسازی آن می گذرد اقدامات ضرب الجلی در دقیقه آخر صورت گرفته است .اما جناب مسئول یا مسئولین محترم مصداق ضرب المثلی که می گوید (وقت بهار جیک جیک مستونت بود فکر زمستونت نبود)آیا فکر نمی کنید با ابلاغیه های پی درپی و تشکیل ستاد بحران در حین بحران باید قبل در این خصوص اندیشیده میشد و الان باید بجای ایجاد وحشت و ترس در دل مردم ،اهالی را به آرامش دعوت می کردید ؟
دیدید یکی خیلی از کار خسته میشود و اواسط کار ناخودآگاه خواب می رود و بایک صدای کوچک از خواب که میپرد می بیند نصف وقتش را خواب بوده و کلی هم از انجام کار عقب افتاده شده حال امروز ما
اداره منابع آب ،منابع طبیعی و آبخیزداری از اداراتی هستند که در این گونه مواقع بیشترین نقش را در ستاد بحران ایفا می کنند و می توانستند برای جلوگیری از رخ دادن این گونه سوانح طبیعی اقدام به ایجاد جنگل و کاشت گیاهان مراتعی و ساماندهی مراتع و هم چنین لایه روبی انهار و بستر رودخانه نمایند که متاسفانه در برخی مناطق از جمله منطقه صومای برادوست و سیلوانا کمتر انجام شده است .
درست است که همه باهم در مواقع بحران مسئول هستیم اما مگر دستان خالی بجز دعا چکار می توانند انجام دهند .
❗بعد از بارش برف در زمستان برای بازگشای راه ها باید به هر دری بزنی تا در اسرع وقت راه ها بازگشایی شوند حال فرض کنیم که در بین همین راهها چهار نقطه که بعنوان پل ارتباطی ساخته شده است مانند پل گلستانه شکسته شود و یا مانند آق قلا تمام خانه ها در زیر آب فرو روند و یا مانند پلاسکو ساختمانی آتش بگیرد ….

 

⁉️آیا هنوز هم باید از تلخیها و بحرانها درس بگیریم یا باید باز هم سوانح جان عزیزان را بخاطر سهل انگاری ها بگیرد تا کمی بخود بیایم .

برای مهار بحران لازم نیست بحران ایجاد کنیم و برای مدیریت بحران لازم نیست از هر تریبونی کمک بگیریم

برای پیشگیری از بحران فقط کمی مدیریت لازم است خواه مسئول باشیم خواه مامور

▫️به امید روزهای پر از موفقیت برای دولت ،کشور و ملت شریف ایران علی الخصوص مرزنشینان نوار مرزی

✍علیزاده باوانی

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.