شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
قوانین متغیرگمرکی ترکیه
17 آبان 1396 - 8:13
شناسه : 2990
34

گمرک مرزی سرو که یکی از معدود گمرکات مرزی کشور از لحاظ موقعیت استراتژیک برای تجارت به شمار می آید این روزها همچون ادوار گذشته شاهد نواسانات زیادی می باشد روند صادرات و واردات از پایانه مرزی سرو در مقایسه با سایر گمرکات کشور دچار چالش های متعددی در زمینه مدیریت گمرکی از سوی تصمیمات […]

ارسال توسط :

گمرک مرزی سرو که یکی از معدود گمرکات مرزی کشور از لحاظ موقعیت استراتژیک برای تجارت به شمار می آید این روزها همچون ادوار گذشته شاهد نواسانات زیادی می باشد روند صادرات و واردات از پایانه مرزی سرو در مقایسه با سایر گمرکات کشور دچار چالش های متعددی در زمینه مدیریت گمرکی از سوی تصمیمات گاهگاهی کشور ترکیه می باشد.

اگر چه چند روزیست باز هم چرخه تجارت در پایانه مرزی سرو با تعطیلی زیاد در حال انجام می باشد اما آنچه که مسلم و قابل پیش بینی است عدم پایداری و ثبات تجارت در این پایانه می باشد زیرا به طور یقین این روند همچون ماه‌ها و سالهای گذشته باز هم دچار دست خوش تغییرات خواهد شد.

کشور ترکیه سیاست مشخص و قانون ثابتی را از لحاظ تجارت در قبال گمرک خود با کشورمان دنبال نمی کند تنش های سیاسی هر از چند وقتی معادلات تجارت را در گمرک بین المللی سرو ارومیه کلا به هم میزند .

هر از چند وقتی به علت های سیاسی مرز بسته می شود و یا قاونین جدید گمرکی ترکیه عامل ورشکستگی چندیدن تاجر می شود و …

ای کاش مسئولین عزیز استانی و کشوری از پشت میزها و اتاق های مجلل خود بیرون بیایند و نه برای سرکشی بصورت ناشناس ساعاتی در گمرک بنشینند و ببینند که ترکیه ای ها چگونه از کشور ما تجارت می کنند و جنس می برند و جوانان ما چگونه بیکار در گمرک پرسه میزنند و یا در عشق سفر ترکیه کشور را ترک می کنند .

چرخ های اقتصاد در نوار مرزی ارومیه دیگر آن طوری که شایسته است نمی چرخد و همین نچرخیدن کافیست تا عشایر مرز نشین ارومیه که تنها امیدشان استفاده از مزیت های گمرکی می باشد همچون صنعت کشاورزی منطقه به یاس و نا امیدی تبدیل شود.
از مهمترین چالش‌های موجود در گمرک مرزی سرو که در سالهای اخیر باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای تجاران و مردم بومی منطقه شده است می‌توان به تشریفات گمرکی بیش از حد، قوانین و مقررات سخت گیرانه، زیرساخت‌های نا مناسب ، آموزش و اطلاع‌رسانی ضعیف گمرک و از همه مهمتر سقف استفاده از معافیت های گمرکی اشاره کرد.
طولانی بودن و زمان‌بر ‌بودن فرآیندهای مربوط به تشریفات گمرکی در پایانه مرزی سرو باعث پدیدار شدن صف های طولانی و معطلی بیش از حد رانندگان و مسافران شده است.
سیاستهای یک بام و دو هوای مسئولین گمرکی کشور ترکیه در دامن زدن به این مشکلات نیز بی تاثیر نبوده است زیرا به طوریکه هر ماه تصمیمات جدیدی در خصوص روند صادرات و واردات گرفته می شود و همین بی مدیریتی از سوی ترکیه کافیست تا کوهی از مشکلات در گمرکات هر دو طرف به وجود آید.
گمرک مرزی سرو بی شک یکی از ظرفیت های ویژه و استثنایی استان آذربایجان‌غربی در توسعه همه جانبه تجاری اقتصادی منطقه و کشور محسوب میگردد که در صورت توجه و بهاء دادن دولتمردان و تأمین زیرساخت های لازم، می تواند به قطب اقتصادی شمالغرب کشور تبدیل شود.
انتظار می رود تا مسئولان محترم استان آذربایجان غربی از حمایت های توام از شعار و وعده های بدون تحقق خود دست بردارند و با اقدامی شایسته قدم های خوبی را برای شکوفا شدن اقتصاد منطقه بردارند تا شاید مردم و عشایر نوار مرزی ارومیه نیز بتوانند از مزایای مرز نشینی استفاده لازم را ببرند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.