شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
لایروبی «شهرچای» ، معضل قدیمی
07 اردیبهشت 1400 - 13:49
شناسه : 12551
10

رودخانه شهرچای یکی‌ از رودخانه های آذربایجان‌غربی است که به حوضه آبریز دریاچه‌ ارومیه منتهی می‌شود. این رودخانه شهری ارومیه از سرچشمه کوه‌ها و ارتفاعات مرزی سیلوانا آغاز شده و پس از گذر از سد شهرچای و روستای بند ، به شهر ارومیه می‌رسد. شهرچای در داخل شهر از فضای‌سبز و پارک‌ها در دو طرف […]

ارسال توسط :

رودخانه شهرچای یکی‌ از رودخانه های آذربایجان‌غربی است که به حوضه آبریز دریاچه‌ ارومیه منتهی می‌شود. این رودخانه شهری ارومیه از سرچشمه کوه‌ها و ارتفاعات مرزی سیلوانا آغاز شده و پس از گذر از سد شهرچای و روستای بند ، به شهر ارومیه می‌رسد. شهرچای در داخل شهر از فضای‌سبز و پارک‌ها در دو طرف بهره‌مند است.این رودخانه قبل از وارد شدن به دریاچه‌ارومیه از باغات و زمین‌های‌کشاورزی اطراف شهر عبور کرده و آن‌ها را سیراب می‌کند.
اما جدای از تمام مشخصات و ویژگی‌ها ، عدم لایروبی رودخانه به معضلی جدی و چندین ساله تبدیل شده و باعث به‌وجود آمدن گیاهان هرز ، لجن‌زار و باتلاق‌هایی در برخی از نقاط رودخانه شده و چهره فضای‌سبز حاشیه شهرچای را دگرگون کرده است.
لایروبی به‌موقع و مداوم رودخانه شهرچای ارومیه و نیز ساخت آب‌بندهایی بر روی آن و نظارت بر حجم و سطح سد شهرچای توسط مسئولین امر ، می‌تواند از وقوع سیل و حادثه جلوگیری کند ، اما متاسفانه تا به امروز این مهم آنطور که باید و شاید میسر نشده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.